Robuuste transportfiets?

Voor een baantje als postbesteller zoek ik een robuuste transportfiets met drie versnellingen en een voordrager die aan het frame zit, en niet op het stuur. Ik dacht zoiets even te regelen, maar het is me inmiddels duidelijk dat het begrip ‘transportfiets’ een modewoord is: het betekent weinig meer dan dat er een kratje voorop kan.

Ik had aanvankelijk een Postbike Pro besteld, maar het ding heeft een levertijd van 4-8 weken, terwijl men in de orderbevestiging nog voor 2 weken gaat. Dat duurt me veel te lang, dus ik heb de order geannuleerd.

Ik ben wezen kijken naar een BSP Metropolis. Deze heeft de voordrager aan het stuur, en deze is bovendien te smal voor een postkrat. Na lang aarzelen heb ik 'm besteld, en na nog langer aarzelen toch maar weer geannuleerd. Ik krijg de indruk dat BSP meer een trendy stadsfiets dan een robuuste transportfiets is.

Heeft iemand hier suggesties?

De traditionele transportfietsen bestaan al lang niet meer, die met heel dikke banden op kleinere velgen, (maat 50-584) zijn al 50 jaar historie. De “moderne” transportfiets is nu een modeartikel. Kijk eens bij Azor. Degelijk zijn ze wel, maar lopen ook zwaar. Of bij de Fietsfabriek. Zelf geen ervaring mee.

Zeker niet netjes dat men bij het verkopen 2 weken aan geeft en het dan 4-8 weken wordt. Toch ben ik niet verbaasd, de fietsverkoop loopt goed en er zijn leveringsproblemen. Met als gevolg langere levertijden en en niet leverbare fietsen.

Excessief lange levertijden; nog nooit meegemaakt

Net even op postbike.nl en in ieder geval staat er nu wel Levertijd: 4-8 weken

Op de thread op postbezorgers.org kwam ik WorkCycles tegen en daar ik hoor ik vaker goede dingen over. Ondanks hun Engelse website zitten ze gewoon in Amsterdam.

Beste allemaal,
Ik ben op zoek naar een transportfiets (geen e-bike) met 7 versnellingen. Ben zelf vrij lang 1.97 m en dacht aan framemaat 66 cm. Wie heeft er suggesties voor welke aan te schaffen?
Alvast bedankt!

Weet je zeker dat je voor 7 versnellingen wilt gaan? De Nexus-8 staat beter bekend als de Nexus-7 maar is wel duurder.

Let niet te veel of framemaat, bij fietsen kan meestal het zadel voldoende omhoog. Wat belangrijk is, is dat het stuur op de goede hoogte staat en de goede afstand heeft tot het zadel.

Ga je het onderhoud zelf doen of laat je het doen? In het laatste geval kan het een goed idee zijn de fiets bij de fietsenzaak die het onderhoud doet te kopen maar daarmee is het assortiment vaak een stuk kleiner.

Ik ben ook op zoek naar een stevige fiets voor alle inkopen.
Maar kan iemand mij uitleggen wat de fietsenbranche onder een transportfiets verstaat.
Als ik google op transportfiets, krijg ik gewone fietsen voorgeschoteld.
Sommige met een dubbele bovenbuis, sommige met brede banden, …
De fietsen zien er stoer uit.
Maar geen fietsen die ik geschikt acht voor zware lasten.

Een Google search op fietsen voor zware mensen geeft mij meer wat ik zoek.

Welke max belasting hanteer je daarvoor? Uiteindelijk is het belangrijk dat je eisen passen binnen wat de fabrikant acceptabel acht.
Zoals je zelf al gezien hebt, het is een marketing hype. En dat al jaren. Een fiets met een hoge systeem belasting, vind je bij Victoria en bij VSF Fahradmanufactuur: 170 -180 kg, als dat is wat je zoekt.
Brede banden helpen wel!

Voor fietsen voor zware mensen is er al een ander topic:

De geometrie van de Surly Big Dummy komt dicht bij mijn ideaalbeeld van een echte transportfiets.
Het grote voordeel is dat je voldoende druk op het voorwiel houd.
Daarenboven heb ik het idee dat een zware last ter hoogte van het zadel fijner fietst dan een lage last bij de achteras.

Behalve de financieen, heb ik het probleem dat ik geen leverancier ken die een complete fiets kan leveren.
Ik zal het frame zelf moeten importeren, en opbouwen.

Het frame is helaas gebouwd voor 26" wielen met snelspanas…
Waar op de wereld vind je nog een fatsoenlijke velg en band voor 26" ?
En een steekas past beter bij schijfremmen dan een snelspanner.

26 inch (559mm) banden en wielen zijn er in zoveel soorten. Kennelijk niet verder gekeken dan je neus lang is. Ook complete wielen zijn er nog.

Te vinden via de site die je zelf al hebt gelinkt, alleen op dit moment niet leverbaar lijkt het:

https://www.i-mobile.nl/bikes/surly-big-dummy

Waar op de wereld vind je nog een fatsoenlijke velg en band voor 26" ?

Tweedehands op marktplaats of nieuwe bijv. bij Kurbelix.