Rohloffnaaf

Wie heeft er al eens problemen gehad met een Rohloffnaaf?

Ik zelf heb 2 jaar geleden het probleem gehad dat in diverse standen de naaf "doortrapte" (na 8000km). Dat was gelukkig in Nederland, wiel is opgestuurd naar de fabrikant en probleem is verholpen.

Dit jaar waren wij in Spanje en kreeg de fiets van mijn vrouw hetzelfde probleem (na 18000km). In Spanje krijg je zoiets niet gerepareerd en hadden wij dus de keus om onze vakantie af te breken of naar een andere fiets te zoeken.

Fiets is teruggestuurd naar Nederland en we hebben op een Spaanse fiets de vakantie voortgezet. Wel veel extra kosten. Je denkt op pad te gaan met een betrouwbaar, onderhoudsvrij schakelsysteem en komt toch op de koffie.

Je verwacht dit niet van een Rohloffnaaf.

Ik heb geen Rohloffnaaf maar lees er wel veel over en heb gehoord dat Rohloff ook in het buitenland voor vervanging zorgt.

Wel vervelend wat je bent haast altijd een paar dagen kwijt.

Dit is wel het probleem waarom sommige mensen nog zweren bij 26 inch wielen, derailleurs en naafremmen omdat die zowat op de hele wereld gangbaar zijn, wat niet geldt voor Rohloff, belt, schijf- en hydraulische remmen.

Meer ervaringen zijn te vinden op onder andere op het Wereldfietsers forum.

Komt het doortrappen van de naaf niet door een slecht of verkeerd afgestelde kabel? Dat heb ik n.l. ook ondervonden met mijn Rohloffnaaf.