Rokzadel

Fietszadels hebben een lange punt.
De mannen die ooit het fietszadel hebben bedacht, zullen er wel goede redenen voor hebben gehad.
Maar fietsen met een strakke rok wordt je wel onmogelijk gemaakt.

Het bekende ROKzadel fietst beroerd.
Volgens mij heeft dat niets met het ontbreken van een punt te maken.
En alles met een overdaad aan zacht schuim dat in het zadel is verwerkt.

Er zijn meer zadels te koop dan door de reguliere fietsenhandel worden aangeboden.
Heeft iemand wel eens een zadel gezien voor strakke rokken?

Ik zweer hier bij :stuck_out_tongue: :

Wie is ik? Rijdt jij altijd met strakke rokken?
Nee?, dan laat de discussie over aan de praktijkdeskundigen!

Op verzoek van een dame heb ik mij, als man, ook eens verdiept in het probleem.
Mijn conclusie was dat de lengte van de cranks het belangrijkste aandachtspunt in deze materie zouden moeten zijn.
Hoe korter de cranks, hoe minder ver je de bovenbenen hoeft op te tillen.
Je moet dan denken aan cranks van 150mm

Als je kiest voor dat soort cranks, moet het zadel 20 mm omhoog.
En dan wordt fietsen met een ROKzadel (zonder schuim of gel) nog niet fijn, maar wel minder vervelend.

Ik moet nog ergens de tekeningen hebben liggen.

Uit onderstaand plaatje mag blijken dat je maar een klein deel van het zadel gebruikt.
Mits je het bekken rechtop plaatst.
Helaas hebben te veel mensen (waaronder vrouwen) te weinig aandacht voor hun buikspieroefeningen, en laten zij het bekken voorover kantelen.
Het bekken wordt dan smaller.
En het zadel met een punt is geboren.
Zitbot van opzij

Deze fabrikant heeft het mijns inziens niet begrepen.
PSX_20220919_205326

@mariafietst vroeg naar niet alledaagse voorbeelden van zadels.

Onderstaand zadel is bedoeld voor mensen met een beperking.
Mij is verteld dat je er stabiel op zit.
En dat de drukplaatsen goed zijn gekozen.

16c6dcaa2e27ad07ef812e75b3e0588a

Deze ziet er wat minder uit als een medisch attribuut.
505bda46e707d9522454c3bb3f4c91b2

The Sling of The Bummer van Dan Henry.
Niet meer te koop.
Maar kan eenvoudig zelf worden gemaakt van een stuur.

Onderstaande zadels worden verkocht als een zadel zonder neus.

2e255430d3ee1657088584bdf1f44ee2
… I do not have to push my bike through tight corners or carve berms… Thus, the freedom of movement is all plus, no minus…and that’s the thinking behind the design: Remove any friction or intrusion for the thighs so there’s unrestricted movement for the hips.

Het probleem van de gangbare rokzadels is dat ze te breed zijn.
Om je benen op en neer te kunnen bewegen, moet je op de rand aan de voorzijde gaan zitten.
Naarmate je verder naar voren schuift, neemt de druk op je handen toe.
En om te voorkomen dat je van het zadel af glijdt moet je je met je handen afzetten op het stuur.

Ik heb ervaren dat klikpedalen (waarmee je goed vooruit kan duwen) mij goed helpen om het bekken te kantelen.
Conclusie. Een strakke rok? Klikpedalen!

Je kan een zadel zonder neus wel smaller maken.
Maar dan ziet het er teveel uit als een seksspeeltje.
En dat soort opmerkingen ben je al snel zat.

Dit zadel is in 2009 bedacht om mensen te dwingen het bekken naar achteren te kantelen.
Het is mijns inziens te breed. Waardoor je toch weer de voorkant gaat opzoeken.
PSX_20220922_104611

het topic heeft een interessante discussie met mijn vrouw opgeleverd, waarvoor dank, @mariafietst
De conclusie: er zijn zoveel andere representatieve kledingstukken voor een vrouw, dat een strak rokje op de fiets niet per se noodzakelijk is. Zelfs niet, als er een dresscode van toepassing is. Waarom zou je dan tijd spenderen aan het zoeken naar een geschikt zadel, terwijl je diezelfde tijd kunt gebruiken om door de kledingkasten te gaan. Geeft veel meer fun en de absolute noodzaak om weer te gaan winkelen.

Ik ben met de bevindingen van @avelo aan de slag gegaan.
Vandaag mijn eerste meters gemaakt met korte cranks.
Eerst op een fiets met een sportieve zitbuishoek.
Daarna op een traditionele Omafiets met luie zitbuishoek.
Dat beviel beter.
De korte cranks zijn een uitkomst.
Evenals stroeve pedalen.

Het Moonzadel is nog onderweg

Om elegant te kunnen wegrijden, ben ik nog op zoek naar een framebouwer die een Omafiets wil bouwen met een lage bracket (40 mm lager).

@teunisjan . Ik doe mijn hele leven al concessies aan mijn kledingkeuze omdat ik me op een fiets wil verplaatsen.
Ik wilde mijn afwegingen een keer omdraaien.
Deze keer vroeg ik mij af; welke fiets past bij het kledingstuk van mijn voorkeur.

Een lager bracket vergt kortere cranks om te voorkomen dat een pedaal de weg raakt. Op zijn beurt vergt dat weer dat het zadel evenredig omhoog moet. Levert dat wel de gewenste winst op?

Valt een beetje buiten de vraag, maar ik vraag me af of het ‘kuipje’ van een ligfiets dan niet gemakkelijker zit/ligt. Geen last meer van de punt van het ‘traditionele’ zadel en je glijdt niet weg zoals op een rokzadel. Eventueel combineren met korte cranks.

@Sjef , ik wil er mee bereiken dat de bovenbuis zakt tov de grond.
Zodat ik mijn been minder ver hoef op te tillen.
Verder kan ik prima fietsen met een pedaal dat 2cm minder grondspeling heeft dan de norm voorschrijft.

@wolfman , ik houd niet van inkijk.
PSX_20220925_164843
Dan nog liever zoiets
PSX_20220925_164756

Snap ik, maar als dat kuipje inderdaad beter is dan kan dat het vertrekpunt zijn voor een andere fiets. Bij de ‘oude’ Roulandt was het zitje ook hoger geplaatst dan de pedalen waardoor je ook minder ‘inkijk’ hebt.

Ja, dit is een seniorenfiets, en ik denk dat je hier niet op gaat rijden, maar hier is wel een kuipje gecombineerd met een lage instap.
image

Fietsen met lage instap zijn in de markt, niet alleen het model hierboven, maar ook deze:

Als je een frame voor jezelf laat maken kom je ook in een andere prijsklasse terecht - maar ik neem aan dat je dat wel weet.

@wolfman , dank je wel voor het meedenken.
Maar het is mij nog nooit gelukt om met zo’n stoeltje te fietsen.
Ik wil met mijn heupen kunnen wiebelen.

In dit verband heb ik de bijdrage van @ligfietsen over kantelende driewielige bakfietsen met belangstelling gelezen.
Maar het is jammer dat hij zo uitermate vaag blijft hangen in gemeenplaatsen.