Rollerbrakes vervangen

Mijn vrouw heeft een Batavus Compass fiets die in prima staat is.
Alleen die ellendige rollerbrakes: ze doen het nu zo slecht dat je gewoon door kunt fietsen als je ze inknijpt. Volgens de fietsenmaker moeten ze vervangen worden. Volgens de fietsenmaker zou dat tot wel 200 euro moeten gaan kosten omdat mogelijk ook de remkabels vervangen moeten worden. Mijn vraag is nu: is dit ook goedkoper / zelf te doen? Ik begreep de opvolger van de huidige remmen (IM50 voor en IM41 achter) type C3000 is. Klopt dit? En zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten. Ik kom ook een C3000F2 tegen: is dit nieuwer/beter (minder slecht)?
Dank voor de hulp alvast.

Van welk merk zijn die remmen?

Aanvulling:
Een compleet voorwiel met rollerbrake kost tussen €60,- en €85,-
Een compleet achterwiel met rollerbrake en nexus naaf kost €85,-
Dus als die fietsenmaker €200,- telt incl arbeid, dan zou ik hem die klus laten doen!

Hou er ook nog rekening mee dat veel spullen momenteel niet leverbaar zijn of met lange levertijden.

Merk is Shimano. Moet er bij slechte rollerbrake-remmen het hele wiel vervangen worden? Ik zie de voor en achterrem voor zo’n 80 euro online. Als het niet al te moeten uit te voeren is kan ik zelf die remmen vervangen.

mijn fout… sorry

Mijn ervaring is alsvolgt. De rollerbrakes kunnen slecht gaan werken door slecht of geen onderhoud. Ze kunnen ook slecht werken door (te) dunne remkabels.
Shimano heeft de types C3000, met een remkracht van 100kg en de C6000, met een remkracht van 130kg.
Bij de fiets van mijn vrouw waren de rollerbrakes uiterst beroerd gemonteerd door de fietsenmaker. Ze rammelden vreselijk en dat werd opgelost met tywraps in plaats van montage volgens het boekje. Het resultaat was beschadiging van de remmen. Ik heb ze zelf vervangen en was daar €130.00 aan materialen voor kwijt. Nieuwe brakes, nieuwe kabels en het juiste vet. En hulp van Youtube.

1 like