Routeplanner GPX export werkt niet

Dag allen!

Ik heb zojuist geprobeerd een fietsrondje te exporteren als GPX. bestand.

Maar elke keer als ik deze in Mioshare probeer in te laden, krijg ik een lege route.

Ik heb zowel track als route geprobeerd en ook geprobeerd om met de instellingen te spelen, maar niets heeft gewerkt.

Hierna heb ik een fietsroute geprobeerd te exporteren, maar ook dit heeft niet gewerkt.

Is er nog iemand die problemen heeft gehad met Mioshare of het exporteren in het algemeen?

Ik heb hetzelfde probleem.
Is daar een oplossing voor?
Kan de route importeren, maar is 0km

Ik ken de MIO of Mioshare niet maar het lijkt me geen probleem met de routeplanner.

Als je deze instructie volgt:

Heb je dan nog steeds het probleem?

Dag,

Ik heb vandaag hetzelfde probleem. Routes uploaden gaat, maar geven 0 km. Eerdere gedownloade routes worden wel geïmporteerd…

Om de GPX betanden van de fietsersbond te kunnen gebruiken moet je het bestand eerst aanpassen zodat MIO er mee overweg kan.

  • Open het bestand in Notepad (Kladblok).
  • Klik op Edit - Replace (dat zal iets van Bewerken - Verangen zijn) of met de sneltoets <Ctrl> H
  • En dan vul je bij zoeken in: />
  • En bij vervangen vul je in: > <ele> </ele> </trkpt>
  • Alles vervangen.
  • Bestand opslaan en in je MIO inlezen.

Het zou mooi zijn als de fietsersbond daar een knopje voor bij maakt bij de download, zodat je de juiste XML voor MIO aangeleverd krijgt.

1 like

Mooi te weten wat een “work-around” voor het probleem is!

Als dit het probleem oplost, ligt naar mijn idee niet bij de fietsersbond maar bij MIO, de tracks die de fietsersbond website genereert zijn zover ik kan nazien geheel valide.

Het zou goed zijn om naar MIO te gaan met dit probleem.

Ook ik had hetzelfde probleem. Exporteren via Mioshare werkt niet!
Ook het aanpassen van het bestand zoals toncycle uitlegt ,werkt niet, overal
krijg je dan de melding kan beschadigd bestand niet openen.
Wanneer je de route in de MIO zet zoals uitgelegd via de link van MikeRZ, dus
zelf het bestand in de map tracks in de mio plaatsen, functioneert het wel.

Ik gebruik een MIO Cyclo 605. Ik weet niet of dit hetzelfde werkt voor andere modellen.
Bij het aanpassen van de GPX file is het belanrijk om de tekst exact zo aan te passen als omschreven.
Om te verduidelijken hoe het werkt heb ik er een filmpje van gemaakt. Daarin zie je dat de standaard export van de fietserbond niet werkt, maar het aangepaste bestand wel zichtbaar is in MIO. Hopelijk heb je er wat aan, maar als de andere workaround werkt is dat natuurlijk ook prima!
https://youtu.be/cv5aVl9nQ-w

1 like

Goed een filmpje te hebben, dat is voor velen toch duidelijker dan tekst.

Wat betreft het probleem, het feit dat als je het bestand direct op de MIO zet (zie link Opfietsen) betekend dat er niets mis is met de track zoals afgeleverd door de routeplanner. Het probleem zit in Mioshare.

@toncycle: Kan je eens dat eerste bestand dat niet werkt in het filmpje (2021-04-26.gpx) uit de MIO terug kopiëren naar je PC (“methode Opfietsen”) en dan vergelijken met het origineel van de fietsersbond?

Werkt voor jou ook de methode om het .gpx bestand via de “methode Opfietsen” direct van de PC naar de MIO te copieren?

Nou, ik hang m’n MIO nooit aan de PC, maar verbind via wifi. Die synchroniseert met de website van MIO. Daar upload ik dus die files. Voordat ik ga fietsen synchronseer ik, zodat ik de juiste route heb en als ik terug kom sync ik opnieuw. Met wat ie dan terugspuwt kan ik de snelheid, hartslag en trapritme zien op ieder punt van de route.

Als ik een standaard Fietsersbond Routplanner gpx op de MIO zet, dan zie ik net zoveel als op de website. Niks dus. De MIO doet er verder niets mee.

Of begrijp ik je verkeerd? :slight_smile:

Als je via Wifi verbindt dan komt de MIO niet in mass-storage modus, alle communicatie gaat via MIO software. Het mooie van mass-storage modus is dat het meer direct toegang geeft tot de opslagmedia op de MIO en zo kan je misschien te weten komen wat er low-level fout gaat.

Maar goed, ik probeer altijd vaak als ik een probleem heb het opgelost te krijgen of mee te denken. Uiteindelijk kan je met deze low-level misschien MIO zover krijgen het probleem op te lossen maar ik begrijp als je dat te veel werk met onzekere uitkomst vindt.

En inmiddels hebben onze vienden van MIO de import nog iets strakker aangehaald. Wat hierboven gebeurt met find-and-replace voegt geen hoogte definitie (i.e ) toe aan het eerste en het laatste trackpoint. Voorheen was dat geen problem, dan liet ie die twee puntjes gewoon weg, maar nu moet je die dus nog even met de hand er aan toevoegen.
Jammer dat ze die elevation afdwingen. Dan maar even iedere keer een gedoetje, want die routes van de fietsersbond routeplanner zijn gewoon de mooiste.
Misschien eens een mailtje aan wagen bij MIO.

Hoi Ton,

Dank voor je filmpje en uitleg was ook al gefrustreerd door het niet werken van de upload-functie op de site van Mio. Ik had nog een vraag over je laatste uitleg. Wat moet je precies nog aanpassen in het gpx-bestand? Ik probeerde bij het laatste trackpoint > <ele> </ele> </trkpt> toe te voegen maar dat werkte niet goed. Een eerste trackpoint zonder elevation zie ik niet.
Ik heb trouwens wel een andere workaround gevonden. Je kan ook de fietsersbond-route uploaden op https://gpxstudio.github.io/ en deze vervolgens weer downloaden. Dit bestand slikt Mio wel omdat hij anders is geformatteerd.

Groet,
Bart

super, deze workaround werkt wel!

Vorig jaar wel, nu geen download optie meer te vinden helaas. En de export van de Fietsersbond werkt nog steeds niet helaas