Rover en Fietsersbond boos over reserveringsplicht fiets in trein

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/rover-en-fietsersbond-boos-over-reserveringsplicht-fiets-in-trein/

Een hele vooruitgang. Weet je wel waar je aan toe bent en hoef je niet met nog x andere fietsers te strijden om een plek.

Ik ga er dan vanuit dat je via de app nog kort voor vertrek je reservering kunt doen.

Ik heb net als Brbrbr een andere mening. Omdat ik al een keer heb meegemaakt dat ik met een fietsvolle trein niet meekon, ben ik VOOR reserveren.! Drie voorwaarden: 1 Garantie geeft op een plek na reserveren, 2 Tot 15 minuten van tevoren nog reserveren en 3 Na reservering graag een over mijn plek (voor midden of achterin de trein).

Ik kan je garantievoorwaarden echt niet volgen: abracadabra

Als je in Duitsland een ticket met fietsvervoer boekt (dat kost dus geld en tijd), dan is er een aparte wagon nodig voor fietsen, kinderwagens, grote bagagestukken enz. Die zijn heel snel vol, maar die zijn ook groot genoeg. Heb je vertraging, dan kom je zonder problemen in de volgende trein terecht. Met minder zou ik niet akkoord gaan. NS (van het meest fietste land van de wereld) lijkt fietsvijandig.

Welke garantie geeft reservering dat je met een fietsvolle trein wel mee kan?
Niet dus, vol is vol en dan moet je nog steeds op de volgende trein wachten en hopen dat daar wel plaats is. Die lege plaats mag je dus, in jouw voorstel, 2 minuten van te voren reserveren. Nutteloze handeling dus.

Hallo ik ben rolstoelgebonden en spoor wel!
Regelmatig met NS en ARRIVA Met de NS heb ik hulp en die zetten mij wel in de NS trein (daar ga ik van uit) Bij ARRIVA ga ik zelfstandig en wat als de trein vol zit met fietsen, hoe los je dat op?

Ik vind reserveren een prima idee als dat ook een gegarandeerde plek voor je fiets in de trein oplevert. Nu is het nog registreren in plaats van reserveren. Daarnaast moeten we als fietser ook begrijpen dat een fiets - zeker met bepakking - veel ruimte inneemt. Een fiets neemt minimaal de ruimte van 1 reiziger in. Het zou dan ook redelijk zijn als de prijs van een fietskaartje vergelijkbaar is met de prijs van een kaartje van de reiziger zelf. Ik krijg wel eens het idee dat we alles gratis willen en boos worden als we het niet krijgen.

Tja, als je nu met je reservering een gegarandeerde plaats zou hebben …. Dat is niet zo. Wat heb je er dan aan? Het aantal plaatsen voor fietsen is tegenwoordig zo klein … NS wil helemaal niet dat de fiets mee gaat in de trein en maakt het mensen zo moeilijk mogelijk. Ze vinden kennelijk dat ze super goede fietsen uitlenen. Niets is minder waar. Leuk voor een kort ritje in de stad, maar echt met de fiets op stap, kan niet op die lompe, ouderwetse fietsen.

Op zich is er veel voor te zeggen om reservering verplicht te stellen op de dagen en uren dat er veel fietsen meegenomen plegen te worden.
Maar er zijn ongetwijfeld ook heel wat dagen en tijden waarop er weinig of geen fietsen meegenomen plegen te worden.
Voor NS zal 't niet moeilijk zijn om vast te stellen welke dagen en tijden dat zijn.
Daarom zal 't ook goed mogelijk zijn om de huidige regeling zodanig aan te passen dat op de laatstgenoemde dagen en uren gewoon weer 'n kaartje gekocht kan worden bij de automaat en registreren niet nodig is.
Naar ruwe schatting zal dit wat tijden betreft zeker het geval zijn tussen 20 u. en 5 u…

Nee hoor, fiets meenemen kan alleen maar in daluren, oftewel wanneer lang niet alle plekken bezet plegen te zijn…
Dat houdt in dat de plek die 'n fiets dan inneemt anders helemaal niet bezet zou zijn en dus helemaal niets zou opleveren.
Nu levert hij nog het bedrag van het fietskaartje op.
Bovendien kan 't zijn dat degene die de fiets meeneemt zelf ook niet meegegaan zou zijn wanneer de fiets niet meegekund zou hebben.