Schade aan nieuwe fiets, wat mag ik aan garantie verwachten?

Mijn vriendin heeft in augustus bij een fietsenzaak een elektrische mamafiets van BSP gekocht. Afgelopen week moest ze hard remmen om iemand te ontwijken. Daarna liep de fiets erg stroef.

Bij thuiskomst ging ik kijken en zag dat het achterwiel scheef in het frame zat en aanliep. Na verder bestudering zag ik dat de borgmoer in het frame was gedrukt (zie foto).

De fietsenmaker (waar de fiets gekocht is) zegt dat die het frame zelf niet kan repareren maar dat hij wel de as weer goed kan vastzetten en dat er dan verder niks aan de hand is. Voor mij heeft dat geen goed gevoel omdat dan de as niet meer volledig geborgd is, en dit in de toekomst misschien tot andere problemen kan leiden. Liefst zou ik een nieuwe fiets krijgen.
Wij hebben nooit zelf aan de as gezeten en die fiets is nog maand geleden ter controle geweest voor problemen met versnellingen en motor. Ik vind dat we op basis van garantie meer dan reparatie mogen verwachten. Is dat terecht?

Ik denk dat de dealer gelijk heeft. Garantie is hier niet aan de orde, wel service van de zaak. De gele “blokkering” hoeft maar enkele mms verschoven te worden en dan zal het wiel weer goed staan. Wie de schade zou moeten betalen is afhankelijk van de aansprakelijkheid voor het (bijna) ongeluk. Is dat bekend?

Om te kunnen reageren zou ik meer willen weten.
Heeft de fiets een middenmotor en een terugtraprem?
En kijken we op de foto naar de nondriveside?

Als je met een terugtraprem hard remt, zal de as aan de driveside verschuiven (richting trapas), en niet aan de nondriveside.
Kortom. Ik kan niet reconstrueren wat deze schade met krachtig remmen heeft te maken.

1 like

Hi,

Bedankt voor de reacties.

Het was een geval van remmen en weer door, niet echt een bijna ongeluk. Iets wat regelmatig voorkomt :wink: dus schade verhalen is niet aan de orde.

De fiets heeft een middenmotor en heeft schijfremmen. Het is denk ik de nondrive side (nieuwe term voor mij), ketting zit aan andere kant van wiel.

Hier nog een foto, van wat verder weg.

Als meer info nodig is zegt u het maar!

Dank voor de foto.

Ik zou niet weten hoe een wiel met schijfrem kan verschuiven, bij krachtig remmen.

Waarom is de as van het wiel zo ver naar voren geplaatst in de schuifpadden ?
Moet het palletje op de borgmoer niet tussen de schuifpadden geklemd zitten ?
Moet het palletje op de borgmoer niet 180 grd de andere kant uitwijzen?

Ik denk dat die gele borgmoer nooit vast heeft gezeten.
EDIT :Hoort die borgmoer bij een Nuvinci versnellingsnaaf?
In de handleiding van de Nuvincy Harmony wordt gesproken over twee onderlegringen aan weerszijden die het draaien van de as moeten tegengaan.
Die onderlegringen worden vastgezet met moeren die ik niet op de foto zie.
Maar misschien heb jij een heel andere naaf.
https://www.gebruikershandleiding.com/NuVinci-Harmony/preview-handleiding-597472.html

Ja

Nee

Hi,

In eerste instantie had ik de as moeren wat los gedraaid zodat ik het wiel recht kon zetten. Maar als ik dat gleed de borgmoer uit de schiufpadden. De kettingspanner zat in de weg om goed te kunnen kijken dus heb de as moer helemaal eraf gehaald. Zag toen dat de borgmoer een inkeping in de schuifpad had gemaakt (zie pijl op de foto).

Eigenlijk is de vraag hoe die inkeping heeft kunnen ontstaan. Misschien door foute montage dat de borgmoer op de schuifpad zat ipv er tussen?

Lijkt niet op een nuvinci versnellingsnaaf. Is volgens mij van Shimano.

Om het nog ingewikkelder te maken: de gele borgschijf (Sicherungsscheiben auf Deutsch) is bedoeld voor montage aan de rechterzijde! Dus montagefout?

Er zit aan beide kanten een… :stuck_out_tongue:

Maar los van dat. Mag ik concluderen dat bij normaal gebruik van de fiets dit niet kan gebeuren?

Dat is altijd zo, en ze hebben altijd een verschillende kleur.

Ja.

Dus de fietsenmaker zegt dat het falen van de wielmontage bij hard remmen acceptabel is en geen verdere aandacht of ruggespraak met de fabrikant behoeft??

Ik kan niet antwoorden zo lang ik niet weet welke naaf het is.

Welke fiets is het?
Wordt hij genoemd op de website van BSP?

Fiets is terug van de fietsenmaker dus heb even wat dingen kunnen checken.

Links zit nog steeds een gele borgschijf, aan de rechterkant zit een bruine. Obv de site lijkt het verkeerd om. Ook volgens de shimano handleiding

Shimano nexus 7 speed, om precies te zijn: sg-c3001-7d

Het is de La Dolce Vita E midden
https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/e-bikes/la-dolce-vita-e-midden/

Volgens hem kan het komen doordat de asmoer niet goed vast zat. Aangezien ikzelf er nog nooit iets mee gedaan had moet het of bij aflevering niet goed zijn vastgezet of bij recente controle vanwege motor/schakelproblemen. Maar hij vertrouwd op zijn personeel en die maken geen fouten volgens hem…

Fietsenmaker heeft nu het wiel weer vastgezet, kan best zijn dat we voorlopig er geen last van zullen hebben. Maar ik vind het niet acceptabel dat een nieuwe fiets nu al schade aan het frame heeft buiten onze schuld om.

De gele en bruine borgschijf is bedoeld voor een 5-speed Nexus naaf. De Nexus 7speed naaf heeft links en rechts resp. een grijze en zwarte borgschijf nodig, maar die waren kennelijk niet verkrijgbaar o.i.d. De fietsenmaker maakt zich er met leugens vanaf.

Dat ben ik met je eens, de fietsenmaker maakt zich er wel erg makkelijk van af.
Ik begrijp daarom ook een hele reeks technische reacties niet.

Maar wij weten niet alles, het komt in stukken en brokken.

Het is duidelijk dat TS geen geluk heeft gehad met zijn FM.
Maar volgens de garantievoorwaarden van BSP blijft de FM van de aankoop het aanspreekpunt voor garantiekwesties, gedurende de hele garantieperiode.
Dat zou betekenen dat TS zijn probleem alleen bij een deskundige FM op eigen kosten kan laten repareren ???

Iedereen bedankt voor alle antwoorden en uitleg.
Ik ga nogmaals met de fietsenmaker in gesprek. Ik ben benieuwd of we alsnog tot een betere oplossing kunnen komen. Daarnaast zal ik ook direct BSP benaderen om na te gaan wat zij voor mij kunnen betekenen.

Als ik meer weet zal ik dat hier posten.