Scheef achterwiel

Wij hebben al enkele jaren een Babboe bakfiets. Eind vorig jaar een klein ongelukje mee gehad (onder andere meerdere spaken er uit) en toen bleek dat we het achterwiel moesten laten vervangen. Dat is gebeurd en de monteur zei toen ook dat we na een maand de spaken moesten laten spannen.
Volgens Babboe is dat nu de reden dat het wiel scheef staat. Geen slag, geen vierkante wielen, maat echt scheef. De eerste keer dat me dat opviel was in april (vier maanden later dus) toen ik het slot heb vervangen, maar daar heb ik toen geen aandacht aan besteed. Inmiddels staat het wiel echter zo scheef dat het permament aanloopt en dat de trappers ook continu doortrappen, vooral in de lagere versnellingen.
Dat van de spaken spannen ben ik volledig vergeten. Ik had ook de link niet gelegd met de huidige problemen totdat ik contact opnam met Babboe en ze vroegen of ik dit nog had laten doen en of ik daar bewijs van kon overleggen. Daaruit begrijp ik dat zij er dus vanuit gaan dat dit door mijn nalatigheid komt. Als dat echt zo is, dan accepteer ik gelaten de consequenties, maar klopt het ook echt? Is het mogelijk dat het niet spannen van spaken op een nieuw wiel er voor kan zorgen dat het hele wiel scheef gaat staan? Ik heb dat namelijk nog nooit gehoord. Je ziet wel eens fietsen met ontbrekende spaken en dan kun je wel uittekenen dat die na verloop van tijd ‘vierkant’ worden en gaan hobbelen, maar dat is wat anders dan waar deze fiets nu last van heeft.

Los(ser) geraakte spaken vergeten bij te laten spannen gaat van kwaad tot erger en dus: ja, zeker een bakfiets met regelmatig flinke belading, dan kan het heel hard de verkeerde kant op gaan. Als je het wiel nieuw laat spaken laat dan de nippels locken met Loctite 243 (soort lijm). Kans is groot dat naspannen dan niet eens nodig is. Fietsenmakers (immers conservatief) halen hun neus hiervoor op. Je bent gewaarschuwd.