Schijfremmen en andere remsystemen

The floor was supposed to be mine.

Aanvankelijk stelde @tweewlr voor om een topic te starten over de ervaringen, feiten en vooroordelen over alle remsystemen voor de fiets. Om daaraan tegemoet te komen heb ik zijn gekozen titel iets ruimer geformuleerd. In de hoop dat eenieder zich vrij voelt zijn/haar kennis en ervaringen op dit terrein te delen.
Een veilige jaarwisseling en tot volgend jaar!

Alleen zelf aan het woord, @tweewlr ? Geen kans voor anderen? Dit is een forum!

Ik heb op mijn Gazelle Shimano V-brakes en hoewel ik erg huiverig was dat deze remmen zouden tegenvallen, remmen ze als een tierelier (Heel goed). Ze zouden minder remmen bij nat weer, maar tot dusver kan ik dat niet bevestigen.

Moest ze wel al snel een keer zelf afstellen. Dat was even wat gedoe. Maar dat is nu alweer 2 maanden geleden. Ik was eerst van plan om ze op te gebruiken en dan voor Magura hydraulische velgremmen te gaan, maar dat ga ik niet meer doen. Ik hou deze remmen. Woon in een vlak gebied, maar rij wel vaak dijk op dijk af. Twee keer best heftige noodstop moeten maken op de helling. Beide keren stond ik vrijwel direct stil zonder dat het aanvoelde alsof het out of controle was.

Gek kan het lopen. Wilde bij het oriënteren deze fiets (Gazelle Chamonix S8) laten schieten ivm de remmen. Blij dat ik hier het advies kreeg het toch te proberen met die V-brakes. Uit mijn hoofd is het de Br-T4001.

kleine correctie: BR-T4000 of BR-T4010 zijn de V-brakes uit de Shimano Alivio groep. Die zullen het zijn, denk ik.

Conform het originele idee van @tweewlr een compact overzicht van remsystemen voor de fiets. Ik sla even het remmen van een fixie/baanfiets over en dan is er de terugtraprem middels een remnaaf. We gaan dan al 100 jaar terug in de tijd met de Torpedo remnaaf van Fichtel&Sachs. Inmiddels enige jaren uit productie, maar beslist beter te doseren dan die van Shimano. Nadeel van alle remnaven: beperkte remkracht op achterwiel. Gevaarlijk bij lange afdalingen. Een voorrem is veel effectiever. Voordeel: jarenlang geen onderhoud en goedkoop. De Shimano variant is niet bestand tegen noodstop remmen. Die blokkeert.
Cantilever remmen zijn vooral te vinden op fietsen vóór de eeuwwisseling. Goedkoop, maar weinig remkracht en gedoe met de juiste bekabeling. Onderdelen gewoon te koop. V-brakes zijn al aan bod geweest (bijdrage van @marius1976) , met de toevoeging dat de kabeltrek heel kort is en dus heb je andere remgrepen nodig dan voor cantilevers. Moderne raceremmen, het dual pivot (=draaipunt) type, zijn heel licht en sterk, ideaal voor racers, probleemloos ook bij lange snelle afdalingen. In regenbuien neemt effect wel sterk af. Passen niet op fietsen met dikke banden, op enkele uitzonderingen na. Schijfremmen: @tweewlr heeft zijn bijdrage hierover helaas zelf gewist. Misschien wil een ander forumlid hier een overzicht van voor- en nadelen vermelden. Mountainbikes zonder schijfremmen zijn er niet meer. Last but not least: de alomtegenwoordige rollerbrakes. Een Shimano-vinding die, ondanks de nadelen, steeds meer toepassing vindt. Het voordeel is m.n. besparing in de montage voor de fietsfabrikant. De remmen vormen een geheel met de (Shimano)-voor en achternaaf. Er zijn geen blokjes die verslijten. De remkracht is beperkt, worden heet bij lange afdalingen en remmen dan niet. Door de constructie remmen ze ook als je niet remt. Ze gaan na verloop van tijd rammelen.
De hydraulische Magura remmen zijn een categorie op zich. De eerste versies stammen uit de jaren '80 en zijn steeds verder geperfectioneerd. Geen kabels, maar bediening door hydraulische vloeistof, minerale olie. Krachtig en de perfecte dosering is het sterkste punt. Duurder, maar passen op dezelfde nokken als cantilevers en v-brakes. Alle onderdelen zijn nog steeds los te koop. Minstens 5 jaar garantie.

Ik vind dat een ontzettend moeilijke opdracht.
Omdat elke beschrijving van de schijfrem moet worden gedaan tegen de achtergrond van een negatief gestemde communis opinio; schijfremmen slepen.

Wikipedia heeft een uitstekende en uitgebreide pagina met veel fotos over de verschillende remsystemen op fietsen.
Aan de op die pagina genoemde voor- en nadelen heb ik niets toe te voegen.

Gelet op de doelgroep van dit forum vind ik de recente introductie van de FlatMount disc brakes een stap vooruit.
Ze zien er eleganter uit dan de oudere PostMount en ISmount.
Maar ook FMbrakes functioneren alleen naar behoren als ze goed worden gemonteerd in een frame met voldoende stelmogelijkheden, en worden gecombineerd met steekassen en thermisch geisoleerde remschijven.

Als ik een Vbrake zie, weet ik dat het een Vbrake is.
Idem voor Cantilever.
Om met een Cantilever te remmen, moet je 16 mm kabel trekken.
Bij een Vbrake het dubbele.

Maar ik heb nooit begrepen wat het effect op de remkracht is.
Ik ben geneigd te denken dat de Vbrakes, met een langere hefboom, krachtiger op de velg kunnen drukken, en dus meer remkracht zouden moeten geven.
Maar er zijn gevestigde deskundigen die dat ontkennen.

Voor mij zijn beide type remmen een crime.
Omdat ik kleine handen heb, en de remblokjes altijd op minieme afstand van de velg moet afstellen.
Wat maakt dat velgremmen bij mij altijd aanlopen.

Ik zal uiteraard de deskundigheid van Marten Gerritsen niet betwisten, maar in de geciteerde discussie gaat het over oude Weinmann remmen, niet over cantilevers, noch v-brakes.

Aanvulling uit de praktijk: mijn Avid Single Digit 5 V-brakes trekken 10mm kabel, gemeten aan de rem. Hoe Marten meer dan het drievoudige meet: geen idee.

Er zijn heel erg veel websites waarop de voor- en nadelen van de verschillende remsystemen (breed) worden uitgemeten.
En elk remsysteem heeft zijn uitgesproken voor- en tegenstanders.
Van @Testkees vond ik ook nog een korte bijdrage

Na het lezen van vele webpaginas heb ik geconcludeerd dat een opsomming van de voor- en nadelen een zinloze exercitie is.
Meestal heb je geen andere keuze.
Een caliper brake is alleen toepasbaar op fietsen met dunne banden, die kunnen volstaan met weinig remcapaciteit.
Heb je iets dikkere banden, ben je aangewezen op op cantinokken gebaseerde remmen.
Heb je een fiets met serieus dikke banden of carbonvelgen, heb je geen andere keuze dan schijfremmen.

In geen van de vele opsommingen van voor- en nadelen heb ik gelezen dat de eigenschappen van een bepaald type rem, een rem beter geschikt maakt voor een bepaalde handicap.
Het nadeel van alle hierboven genoemde remsystemen is dat ze alleen geschikt zijn voor mensen met stevige handen.
Ik vind het vreemd dat ik op dit forum slechts een bijdrage heb gevonden van iemand die geen andere keus had dan een terugtraprem vanwege een handicap.
Omdat ik zelf op zoek ben naar een met de hand bediend remsysteem voor iemand met handschoenen maat 7, heb ik mij eens verdiept in het verband tussen de handknijpbeweging, de beweging van de remhoeven, en de resulterende remkracht bij de verschillende remsystemen.

Dat is voor een volgende bijdrage.

Dat was gemakkelijker opgeschreven dan gedaan.
Volgens een kinderfietsspeciaalzaak op de Veluwe was Tektro een veel gebruikt merk voor kinderfietsen met velgremmen.
Ik weet niet of die voorkeur heeft te maken met geschiktheid voor de doelgroep, of gewoon omdat het een goedkoop merk is.

Er zijn remgrepen met short pull, en met long pull.
Short pull vind je vooral op fietsen met caliper brakes. Maar ook wel icm traditionale centre-pull cantilever brakes
Long pull vind je bij direct-pull cantilever brakes zoals V brakes.
Ze trekken twee keer zo veel kabel, maar half zo krachtig.
(hoewel dat weer wordt gecompenseerd door de langere arm van de Vbrake zelf)

Dan zijn er nog remgrepen voor twee, drie en vier vingers.
Waarbij het aantal vingers niets zegt over het remsysteem waarvoor de greep is bedoeld.
En ook niets over de voorkeurpositie op het stuur (richting stuurpen, of juist ver af van stuurpen)

Downhillers schijnen een voorkeur te hebben voor remgrepen voor 4 vingers dichtbij de stuurpen gemonteerd die ze met de wijsvinger bedienen. Ze kunnen dan sneller reageren, en het voorkomt dat ze over de kop slaan.
Hun credo; als je vier vingers nodig hebt om voldoende remkracht te genereren, schort er iets aan je rem.
Het grote nadeel van het remmen vier vingers is dat je de greep op het stuur verliest.
Ik heb niets kunnen vinden over het remmen door utilitaire fietsers.

Ik heb niet kunnen lezen waarom de fabrikanten grepen maken twee, drie of vier vingers. Ik heb het idee dat grepen voor vier vingers zijn bedoeld om door de ringvinger te worden ebdiend.

Van veel grepen is de wijdte instelbaar (lever throw).
(mits ze niet worden gemonteerd in combinatie met twistshifters, rapidfire of anderszins)
Maar hoe nauwer de greep wordt ingesteld, hoe dichter de remblokken op de velg moeten worden afgesteld.
Hoe kleiner de greepwijdte, hoe korter remblokken op de velg komen te staan. Hoe minder ruimte er is voor gedoseerd remmen.

Er zouden remmen bestaan waarbij je ook het Bite Point kan instellen. This changes the amount of lever movement required to start the braking action.
Ik kan me er niets bij voorstellen.

Per saldo heb ik geen remmen gevonden die meer/minder zijn geschikt voor kinderhanden. Of je zou grepen voor Vbrakes moeten combineren met caliperbrakes. Dan wordt een kleine beweging van de greep omgezet in een buitenproportionele beweging van de remblokken.

remgreep

Voorbeeld van een velgrem die met de voet kan worden bediend.

Dank voor je bijdrage. Tektro op kinderfietsen: inderdaad omdat het goedkope remmen waren, die miserabel remden. Al is Tektro niet hetzelfde als 20 jaar geleden, ik heb er nog altijd een twijfelachtig gevoel bij.

In mijn zoektocht naar handbediende remmen die geschikt zijn voor kleine handen, had ik mijn oog al eens laten vallen op hydraulische schijfremmen.
Omdat met deze remmen veel remkracht kan worden ontwikkeld met een relatief kleine knijpbeweging. Vooral icm grote schijven.

Bij hydraulische schijfremmen is het belangrijk om het onderscheid te kennen tussen open en gesloten systemen.
Open systemen kan je zodanig afstellen dat de greep wel dichter bij het stuur komt, maar de remblokken niet dichter bij de schijf komen.
Bij mechanische schijfremmen is het altijd mogelijk om greep en remblokken onafhankelijk van elkaar af te stellen.

Schijfremmen afstellen is een secuur klusje waarbij je de handleiding niet mag verwaarlozen.
Toen ik mijn Magura Bleed Kit in 2012 kocht, heb ik de handleiding zorgvuldig gelezen. Maar daarna nooit meer.
Door een toevallige ontmoeting moest ik ontdekken dat ook handleidingen aan voortschrijdend inzicht onderhevig zijn.
Met een ontluchtingsgaatje in de oliespuit, en een aanvullende (aanvullend op de oliespuit op de rem) QuickBleed op de remgreep, is het me gelukt om een irritant schraapgeluidje uit de wereld te helpen.

Ik kan niet uitleggen waarom schijfremmen van het ene merk bruusk remmen, en andere gedoseerd remmen .

http://hub.chainreactioncycles.com/buying-guides/components/brakes-buying-guide/#mtbdiscbrakes

Zoveel remmen, zoveel meningen.
In kringen van kilometervreters wordt je niet serieus genomen met Vbrakes.
De vooroordelen hebben betrekking op hard knijpen, slijtage, het nastellen, en de remkracht.
Ik behoor tot de kategorie die het vreselijke remmen vinden.
(misschien omdat de bijbehorende remblokken klinken als schuurpapier)

Op de fietssite vond ik een uitvoering van de Vbrake met parallelpush. Had ik nooit van gehoord.
Ik laat het aan anderen over om de verdiensten van dit systeem aan te prijzen.

Vbrakes hebben een lange hefboom.
En op veel sites wordt dit gezien als een aanwijzing dat je met Vbrakes krachtig kan remmen.
Ik denk dat men daarin een denkfout maakt.

Om de remblokken naar de velg te bewegen, moet je met de grepen veel meer kabel trekken.
Om meer kabel te kunnen trekken, moet het bevestigingspunt van de kabel in de greep, veel verder van het scharnierpunt af worden gemonteerd.
Waardoor het remmen toch weer meer kracht kost.

Om het remblokje 1 mm richting velg te bewegen, moet het boveneind van de rem 3 mm bewegen.
Geen probleem als je wiel goed recht is.
Maar op straat zie ik dat de remblokken vaak op 3 mm afstand van de velg staan.

shimano-deore-lx-v-brake-300x198

Ik ben benieuwd naar een voorbeeld ?

Toen ik nog actief aan wielrennen deed, was het gebruikelijk om even bij de tegenstanders in de remmen te knijpen.
Laatst zag ik Tom Boonen, die toegang heeft tot het beste materiaal van de wereld, een praatje aanknopen met een wielrenner. Voordat er een woord was gewisseld, werden eerst de remmen gekeurd. Net zoals in mijn tijd.
Fietsers onderling onderwerpen zich aan een ballotage voordat ze elkaar serieus nemen.
In dat proces van elkaar aftasten, spelen de remmen een belangrijke rol.

Ik kwam tot mijn uitspraak omdat geen van de vele zelfbenoemde materiedeskundigen zich, op het internet, onomwonden positief heeft uitgelaten over Vbrakes. Goedkoop is het meest gehanteerde trefwoord.

In een topic over remsystemen, moet het niet alleen gaan over schijfremmen en velgremmen.
Maar ook over de vraag hoe mensen met een beperking kunnen remmen.

Ik heb geen zoekterm voor Google kunnen vinden die mij daarbij helpt.
Bij toeval vind je af en toe iets.
En zo’n pagina moet je dan direct bookmarken.

## 1Hand 2Brake Combined voor hydraulische remmen
Duplex greep voor kabel bediende remmen
Sportief fietsen met een handicap.
Scouters

@liefhebber Of ik wel of niet serieus genomen wordt met V-brakes kan me niets schelen. Ik weet alleen dat het voor mij aanvankelijk een reden was om deze fiets niet te willen kopen, tot iemand hier op het forum zei dat ik het best kon proberen. Dat advies was goed, omdat ik tot nu toe heel goed tot stilstand kom. Ik hoef nauwelijks te knijpen en ik kan de remkracht ook goed doseren.

Ik ben een gelegenheidsfietser, die meestal een toertje maakt van 15-20 km met sporadisch een uitschieter naar 100km. Ik ben dolgelukkig als ik fiets (zelfs als het om een ministukje gaat van 2km haha) en nóg gelukkiger als mijn remmen me behoeden voor een crash.

Ergens las ik eens hier dat je remmen een invloed hebben op hoe hard je durft te fietsen. Dat merk ik wel. Na in korte tijd 2 keer in een afdaling in volle vaart op een dijkhelling een succesvolle noodstop te hebben gemaakt, is mijn vertrouwen in deze remmen aanmerkelijk gegroeid en fiets ik inderdaad wat sneller.

Ongetwijfeld zijn er betere remmen (mijn dochter heeft die magura hydraulische velgremmen en die wilde ik eerst ook; maar mijn V brakes kan ik zelf repareren en die hydraulische niet…), maar ik heb jaren een fiets gehad met trommelremmen… ten opzichte daarvan heb ik nu gewoon remmen die het doen.

Maar goed… inderdaad ieder zijn voorkeur en ik snap dat wanneer je handen klein zijn, je specifiek iets anders zoekt. Echter… een mede fietser die het nodig acht om 1. Ongevraagd aan mijn fiets te komen en vervolgens 2. Het nodig vindt om mijn stalen ros af te kraken… kan een weinig subtiele terechtwijzing verwachten haha. Of dat nu een gebruik is of niet. Wat een waanzin.

@marius1976, gelukkig is er voor iedere fietser een wereld waarin hij wel waardering kan vinden.

De terugtraprem was gemeengoed lang voordat de velgrem gemeengoed werd.
Dat was in een tijd dat fietsers nog gemakkelijk met de voeten bij de grond konden raken. Wat mogelijk een verdere ontwikkeling van de terugtraprem tot een rem met voldoende remkracht heeft gehinderd.
Maar er zijn mensen die niet zonder terugtraprem kunnen of willen.
Sheldon Brown weet acht voor- en acht nadelen te noemen.

Volgens de Wikipedia heeft een terugtraprem beperkte remkracht omdat hij in het achterwiel is ingebouwd.
Een opmerking die mij doet afvragen waarom de terugtraprem niet vaker wordt gecombineerd met een goede voorrem.

Naast de terugtraprem met naafversnelling schijnt er ook een terugtraprem met derailleur te zijn geweest.
Mogelijk uit 1955
Aan de pakkende productomschrijving zal het niet hebben gelegen dat dit systeem in de vergetelheid is geraakt. De Cyclo Benelux 3-speed Perry Coaster Hub Derailleur

Leuk!
Zoals velen die in de grensstreek met Duitsland wonen, wel weten, wordt in Duitsland een fiets met één rem niet toegelaten. Een rem op beide wielen is verplicht. Wat er overigens ook toe leidt, dat er (vooral kinder-) fietsen te koop zijn met 3 remmen. Dat is weer een ander uiterste.