Scholieren moeten in Etten door een koeientunnel na dodelijk ongeval bij onveilige oversteek

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Scholieren moeten in Etten door een koeientunnel na dodelijk ongeval bij onveilige oversteek - Fietsersbond

Rik, Diede, Daan en Benthe fietsen door de tunnel Door een koeientunnel om veilig een provinciale weg over te steken? Dat doen scholieren in het Gelderse Etten. Elke dag fietsen twaalf middelbare scholieren door de koeientunnel onder de N317 bij Etten. Zo vermijden ze de kruising N 317/Oude IJsselweg waar in oktober 2021 een veertienjarige…

Als dan tenminste de stront wordt opgeruimd… :joy:

Je weet dat autocultuur dominant is als doorstroming belangrijker is dan veiligheid … :thinking:

Als ik Google op koeientunnel, krijg ik afbeeldingen van tunnels die ruimer zijn bemeten dan menig tunneltje dat is bedoeld als fietstunnel.

Maar hoe snel en fietsvriendelijk de projectgroep ook zal werken.
Er zullen nooit genoeg tunneltjes zijn.
Fietsers zullen altijd moeten kiezen tussen een gelijkvloerse oversteek vlakbij, en een tunneltje verder weg.
Ik denk dat het gros van de fietsers kiest voor de gelijkvloerse oversteek vlakbij.

Voor meer foto’s en een kaartje, zie De Gelderlander.

Ik zie dat het ongeveer 600 meter korter is en dus een gevaarlijke kruising scheelt.

Veel fietsers zullen hier niet fietsen (geen logische route) maar het is toch opmerkelijk dat de overheid de keus heeft gemaakt wel geld uit te trekken om koeien veilig over te laten steken en tegelijk dat niet doet voor fietsers.