Shared space

Shared space is een mooi idee en er zijn ook plekken waar het goed werkt. Het idee is het weglaten van alle verkeersregels, dus ook baanvakken, voor al het verkeer. De rijkennis en de verantwoordelijkheid van de bestuurder zorgen dat dit goed blijft gaan en dat er geen weg of voorrangstekens nodig zijn.

 

Dit is naar mijn idee mooi, maar ook wat naief. De reden: de huidige regels geven teveel het recht aan de sterkste. De sterkste op de weg is de auto. Een stuurfoutje van een fietser geeft blikschade aan een auto.  Een stuurfoutje van een automobilist kan de fietser zelf stevig verwonden (of zelfs doden). Bij de huidige regels is het zo, dat de veroorzaker alleen persoonlijk verantwoordelijk is, als de ander ernstig verwond is. Is dit niet zo, dan gaat deze bestuurder vrij-uit (en rijdt hij de volgende dag eventueel het zelfde)

Zolang dit zo is, vind ik het ide van shared space gevaarlijk. Misschien dat een regelverandering voor de automobilist het veiliger maakt. Er zijn veel mogelijkheden te bedenken. Ik denk zelf aan het invoeren van een puntenrijbewijs voor alle automobilisten, waarbij het 'behalen' van teveel punten betekent dat je het rijbewijs kwijt bent en dat je een cursus (met een popsitieve uitslag) moet volgen, wil je het rijbewijs weer terug krijgen.

 

Automobilisten willen vaak door kunnen blijven rijden. Het kunnen verliezen van het rijbewijs is dan een stevige corrigerende mogelijkheid en zullen deze bestuurders meer oplettend maken ijn o.a. situaties van shared space.