Shimano achterwiel vervangen

Hallo,

Vanwege een paar kapotte spaken op mijn Shimano achterwiel, ben ik van plan het achterwiel te vervangen.
Het heeft een 10 speed cassette, alleen kan ik geen 10 speed achterwiel vinden, wel 8 9 speed. Nu heb ik ergens gelezen dat 8 9 10 speed allemaal dezelfde breedte hebben. Echter, de medewerker van de winkel schrijft me via de mail dat het wiel ‘helaas enkel voor 8 of 9 speed is’.

Kan ik nou wel of niet een 8 9 speed achterwiel gebruiken voor mijn 10 speed cassette?

Groet!

Die medewerker moet naar de bijscholing. Cassettes voor 8, 9 en 10 speed zijn even breed. Bij een mountainbike passen ook nog 11 en 12 speed cassettes. Eigen ervaring.

Klopt

Dat gezegd hebbende, vraag ik me af waarom winkels onderscheid maken tussen wielen voor 7 8 speed en wielen voor 9 enz speed.
Ook bij de grote webshops krijg ik verschillende wielen voorgeschoteld, afhankelijk van zoeken op 8 speed of 10 speed.

Ik vermoed om commerciele redenen: oude voorraden opruimen. Overigens: op 7v bodies passen 8v enz. cassettes niet. Die zijn veel korter. Andersom wel, met een 4,5mm spacer.

Bij Shimano en SRAM dan.
Bij Campagnolo moet je rekening houden met een andere passing vanaf 10 sp, dan heb je een andere body nodig.

@rushbano heeft een Shimano naaf! :yum:

Ik las idd dat het om een Shimano achterwiel ging, maar in jouw eerste reactie ontbrak de merknaam.

Het leek mij nuttig te benadrukken dat, voordat “men” denkt dat elk wiel inwisselbaar is, dat voor Camp. niet opgaat :wink:

Ik reageer altijd terzake, niet zomaar.