Slagbomen parkeerplaats zonder fietsdoorgang

Goedemorgen. Bij mijn werkgever is de toegang tot de parkeerplaats sinds kort beperkt voor werknemers. Hiervoor zijn slagbomen geplaatst. Ook als fietser, op weg naar de fietsenstalling, moet je deze slagbomen passeren. Er is geen doorgang langs de slagbomen, dus het risico bestaat dat je de slagboom op je hoofd krijgt. Weet iemand of dit is toegestaan en of het wettelijk verplicht is om een fietsdoorgang te maken?
Bedankt, Kees.

Niet erg netjes, zou ik zeggen. Voor een dergelijke voorziening heb je een bouwvergunning nodig. Dat is de gemeente. Hebben die dat niet over het hoofd gezien? Wat zegt je werkgever erover?

Het is vooralsnog een pilot, in samenspraak met de gemeente. Fietsers hebben geen prioriteit bij mijn gebouw (er is slechts een kleine, ver weg gestopte afgesloten fietsenstalling). Mijn vraag is vooral: is het toegestaan om fietsers onder een slagboom met sensor door te laten rijden, aangezien de sensor de fietser waarschijnlijk minder makkelijk dedecteert, met het risico dat de fietser geraakt wordt. Is er een wettelijke regeling die bepaalt dat er een aparte fietsvoorziening dient te zijn?
Bijgaand filmpje maakt het nut van een fietsvoorziening duidelijk: http://www.omroepbrabant.nl/?video/107606822/Fietser+rijdt+tegen+slagboom.aspx

Wanneer er nationale regelgeving is (ik betwijfel het), dan moet de gemeente dat weten en bij het verstrekken van de bouwvergunning toepassen.

Ik zou zeggen: Er hoort een aparte toegang te zijn voor fietsers, dat zou geen probleem moeten zijn: auto’s kunnen er niet door heen en een extra beveiligingsrisico is het ook niet, iedereen kan lopen om of onder de slagboom door.

Misschien is er iets mogelijk met de verplichting voor bedrijven om hun gebouwen toegankelijk te maken voor invaliden, als een rolstoel toegang moet hebben, zou die ook bruikbaar moeten zijn voor de fiets.

Misschien ook tijd om eens contact op te nemen met de lokale fietsersbond; misschien kunnen zij contact opnemen met je werkgever.