Smalle fietspaden voor trike?

Ik overweeg de aanschaf van een delta trike ligfiets (1 wiel voor, 2 wielen achter) die is zo’n 90 cm breed. Maar mijn vrouw die op een gewone fiets rijdt vraagt zich af of dat nu wel een goed idee is. Haar ervaring is dat de (mooie) fietspaden heel vaak nogal smal zijn en ook nog eens (erg) druk, zodat je met een trike bijna geen ruimte zou hebben c.q. krijgen.

Is ze te pessimistisch of heeft ze een punt?

Is bossen wil je nog wel eens smalle (en overharde) fietspaden vinden maar in de stad bijna niet. Het ligt dus een beetje eraan waar je woont.

Verkeersregels zijn niet mijn sterkste punt.
Maar VanRaam zegt er dit over:

1. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lating breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.
    https://www.vanraam.com/nl-nl/advies-inspiratie/nieuws/toegestane-breedte-fiets-op-fietspad

Onderweg zie ik wel eens combos van een trike en een gewone fietser.
Maar ze moeten altijd achter elkaar fietsen.
Naast elkaar nemen ze meer ruimte in dan andere weggebruikers accepteren.

Ik heb wel eens in een groepje van gewone wielrenners gereden en twee trikes (arm aangedreven).
Ik vond het helemaal niks.
De trikes zitten laag bij de grond en hadden aanzienlijk minder last van tegenwind.
En ze gaven mij als gewone fietser geen beschutting.

Verder vond ik het ingewikkeld om naast elkaar te fietsen.
Gewone fietsers raken elkaar bij de schouder als ze te dicht bij elkaar komen.
Bij een trike raken de fietsen in elkaar verstrikt.

Waar je kan fietsen met zo’n vrij brede fiets zal natuurlijk afhankelijk zijn van plaats en moment. Rustige polderwegen zal i.h.a. geen probleem zijn. Dan kun je ook naast elkaar fietsen. Op toeristische fietspaden wellicht lastiger (smaller), op “gewone” fietspaden meestal meer ruimte, alhoewel ook die lang niet altijd aan de ontwerpnormen voldoen (te smal voor het verkeersaanbod).

Je mag inderdaad met een fiets, breder dan 75 cm de rijbaan volgen (art. 5.4 RVV1990, tenzij een geslotenverklaring G1 of G3). Snelle ligfietsers doen dat dan ook. Probleem is alleen dat veel automobilisten niet op de hoogte zijn van die regel, de rijbaan als “hun” exclusieve domein beschouwen en fietsers aan de kant drukken. Dat is een fenomeen dat door diverse ligfietsers wordt gesignaleerd.

Kortom, ik zou je niet laten leiden door het pessimisme van je vrouw, maar je moet je er wel bewust van zijn dat er wellicht beperkingen zitten aan de keuze van die fiets.