Smeer jij je ketting weleens?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/smeer-jij-je-ketting-weleens/

Repareercursus Op steeds meer plekken op de hele wereld heb je Repaircafé’s. Daar kun je heen met je kapotte naaimachine, lamp of fiets om hem door vrijwilligers op te laten knappen. Wat blijkt: mensen zijn veel onhandiger dan vroeger en hun spullen onderhouden doen ze ook niet altijd. Ben jij wel lief voor je fiets?…

Het meervoud van café is cafés. Verder doe ik alle onderhoud aan mijn fiets zelf behalve banden plakken. Dat hoeft niet omdat ik mijn banden tubeless heb gemaakt.

Ik neem aan dat je voor het tubeless-effect met latex vloeistof in de buitenband rijdt? Dit moet toch na enkele maanden (3-6mnd) vervangen worden? Het is dan uitgewerkt, zegt men. Of wat is je ervaring? Ik heb eenmalig ervaring met dat spul. Schwalbe Doc Blue (onder licentie van Stan’s Notubes). Je krijgt het er nooit helemaal uit en ook jammer is dat je die buitenband nooit meer met binnenband kunt gebruiken. Het blijft plakken, ook na 3 jaar nog, en goed ook.

On topic: velen denken dat kettingen niet verslijten, terwijl het het eerste onderdeel is dat verslijt, ook als je het goed onderhoudt. Mijn advies: koop nooit de goedkoopste ketting. Als je fiets buiten staat mag je best wat meer uitgeven voor een ketting die vernikkeld is. Is roestwerend. Smeren kan met lichte olie. Rijwielolie stond er vroeger op de flesjes. Ongedoopte motorolie is ook prima, alleen te koop in een grote verpakking. Voor fiets met kettingkast is dat voldoende. Voor derailleurversnelling kun je beter wat plakkeriger spul gebruiken. Niet mineraal zijn diverse merken op wax-basis. En dus biologisch afbreekbaar. Spuitbussen niet gebruiken: 80% spuit je ernaast, zonde van het geld en de vervuiling.

Ik heb wel eens een Repair Cafe bezocht.
Maar moest vaststellen dat het beschikbare gereedschap niet aan mijn kwaliteitseisen voldeed.

Ik besef me heel goed dat de standaardisatie in fietsenland ver te zoeken is.
En dat het ook niet eenvoudig is om een werkplaats die draait op vrijwllige bijdrages, uit te rusten met een complete set gereedschap.
De goedkoopste werkplaatset van ParkTool is al snel EUR 7500,-

Op een Amerikaanse website las ik over een initiatief dat onderdelen levert aan non profit organisaties.
Ik heb het artikel met belangstelling gelezen, maar kon het helaas niet goed plaatsen in de Nederlandse context.

Als ik zie hoe de staat van onderhoud van fietsen van familie en vrienden is, kan ik maar een conclusie trekken: men vind het niet belangrijk genoeg. Zelfde geldt voor hun auto’s. En dat zeggen ze ook dikwijls: het is maar een vervoersmiddel wat me van A naar B moet brengen / waar ik mee naar m’n werk kan en de kinderen van school halen.

Bruine, gortdroge kettingen die zo slap hangen dat ze er bij een flinke hobbel in de weg afvliegen, banden die tot op het canvas versleten zijn, bandenspanning steevast te laag, afgekloven handvaten, rammelende spatborden waarvan de pootjes zijn afgebroken, kapotte kettingkasten, versnellingen die doortrappen. De fietspomp die in de schuur te vinden in, is stuk, en ga zo maar door.

Als ik even op de fiets van m’n schoonma of pa even naar de supermarkt ging, werd ik he-le-maal gek van die fiets. Ik kan gewoon niet begrijpen hoe mensen zichzelf dagelijks deze kwelling op leggen (fiets gebruiken de meeste Nederlanders nagenoeg dagelijks) door op zulke beroerd fietsende fietsen te willen fietsen.

En het ergste is nog wel dat áls er dan eindelijk een keer een nieuwe buitenband op de fiets mag komen (aan mij de vraag of ik dat dan even wil doen) dan ligt er een band van de Hema klaar :exploding_head:

Nu ben ik wel een voorbeeld van een type neuroot en ga bij elk kraakje en piepje op zoek naar de oorzaak en kijk of ik het kan oplossen. Dat raad ik ook niemand aan, want dat is ook niet goed voor de samenleving.

+1 :tired_face::tired_face:

Veranderd. Dank!

@bakker01, een rake weergave van Nederland fietsland.

Waar koop je de onderdelen die je in het Repair cafe wilt gaan monteren?

Schapruimte in het centrum van een stad is duur.
En ik veronderstel dat het management van de Hema voortdurend onderzoekt welke artikelen lopen, en welke niet.
Als ik dan in de Hema voor de plank met fietsreparatieartikelen sta, vraag ik mij altijd af, welke doelgroep het management in gedachten had.

• Een vrij compleet uitziend bandenreparatiesetje met fietspomp en kettingspray is nooit weg. Een plakker voor de buitenband had niet misstaan.
  • Een multitool is altijd handig. Maar met deze multitool kan ik de in het schap aangeboden onderdelen niet monteren.
  • Buitenband 281 1/2. en 26 1 3/8 Niets mis mee. Maar in het fietsenrek voor de winkel stonden maar weinig fietsen met deze maat band.
  • De bij deze buitenbanden passende binnenbanden zijn geen onderdeel van het assortiment.
  • De fietsen die waren voorzien van een door de Hema geleverde maat buitenband, hadden geen V-brakes waarop de remblokjes uit het schap zouden kunnen passen.
  • In het schap lagen geen remblokjes voor fietsen met een ander remsysteem dan V-brakes.

Kortom. Nederland fietsland zou er baat bij hebben als fietsreparatie volledig zou worden toevertrouwd aan de fietsvakhandel.

Eigenlijk bijna nooit. Mijn dealer woont hier een paar honderd meter verderop en ik ben best lui ingesteld als het om fietsen gaat, rij niet voor niets een speed pedelec… De dealer zorgt elke maand voor schoonmaak/technisch onderhoud en ik hoef alleen maar te genieten van een perfecte fiets. En dat gaat me bijzonder goed af.

Heb je een goeie dealer. Reden waarom ik steeds meer zelf ben gaan sleutelen is de onvrede over de kwaliteit of misschien beter gezegd de afwerking/service van de reparaties.

Ik kreeg bijvoorbeeld van de Giant dealer m’n fiets terug met een nieuwe ketting. Het achter tandwiel en kettingblad waren niet even schoongemaakt en de (kunststof) kettingkast zat er weer op mét het oude vuil nog aan de binnenkant (want Giant had bedacht dat er een opening aan de bovenkant van de kettingkast moest zitten thv de naaf waardoor er lekker veel water en vuil naarbinnen slaat) én de haakjes/pootjes niet goed uitgelijnd op elkaar waardoor ze op knappen stonden. Toch zonde van zo’n nieuwe ketting dat die in een vuil jasje meteen weer vuil kan happen.

Dit is maar een voorbeeld hoor. Thuis heb ik de kettingkast in een sopje schoongemaakt (met een oude lap en wat siliconenspray of ontvetter was dit voor de fietsenmaker ook op de snelle manier in 30 sec gebeurd) en weer netjes op de juiste manier terug gemonteerd (met de haakjes netjes op elkaar)

Net jullie instructies gelezen voor het smeren van de ketting. Ziet er prof uit!
Maar is dit wat overdreven? Ook nodig voor minder intensief gebruik? Mijn Medeo is 18 jaar oud. Ik rijd er naar schatting 400 km per maand op in de zomer, in de winter (veel) minder. Ketting schoonmaken is me nooit duidelijk geworden hoe ik dat kan op de stoep, zonder schuur of gereedschap. Als de ketting gaat kraken spuit ik er teflon op.
Evengoed rijdt-ie nog altijd als een zonnetje.

Gereedschap? Hoezo nodig? Al meer dan 20 jaar maak ik de kettingen van pakweg 8 fietsen in mijn extended family schoon met een lap met Cyclon Bionet, maar met Dasty gaat het ook. Is een zeepachtige en niet mineraal. Even laten drogen of afvegen. De fiets staat gewoon op de banden. Vervolgens gewoon druppelen met Icewax. Spuitbussen verspillen het meerendeel. Kan gewoon op de stoep, waarom niet? Indien je geen snelle afdalingen rijdt, neem gewoon “rijwielolie” of ongedoopte motorolie, zeker als je een kettingkast/scherm hebt.
Ik denk dat je moet voorkomen dat de ketting gaat kraken.

De fietsenmaker ziet mijn fiets nooit – nou ja, alleen die keer dat de door mij ingespaakte versnellingsnaaf wel erg liberaal gesmeerd bleek en het vet in het remmechanisme terecht was gekomen.
We hadden indertijd een fietsenzaak die zei: “als je het zelf kunt, is het handig, want ik ben ‘te duur’, en gereedschap kun je lenen.” Dan wordt je dus handig met de fiets.
Voor mij is preventief onderhoud belangrijk – pion, ketting, banden vervang ik voordat ze op zijn, van mijn racefiets houd ik ook bij hoeveel kilometers hij gemaakt heeft (racebandjes die de 1000k niet halen koop ik niet meer; na 2000k worden ze gewoon altijd vervangen).
Het enige waarmee ik ‘lui’ ben geworden, is de stadsfiets: ik koop alleen een model zonder kettingspanners – van helemaal demonteren of gepiel met vorkspanners wordt ik niet meer blij.

Tijdens mijn opleiding leerde ik bij het vak machineonderdelen hoe je een ketting kunt uitrekenen. Conclusie: fietskettingen zijn zwaar overbelast. Een ketting met langere levensduur maakt je fiets nogal zwaar, dus het compromis is regelmatig vervangen. Een duurdere ketting roest minder, maar of deze ook minder slijt? De lange ketting op mijn ligfiets gaat wel langer mee. Als je ketting en achterband steeds tegelijkertijd vervangt, hoef je minder vaak naar de fietsenmaker.

ik ben zelf fietsenmaker bij zo een repaircafe. Je moet niet verwachten dat wij beschikken over professioneel fietsenmakers gereedschap; dat is te duur, ook al omdat er nou niet zo vaak gebruik van wordt gemaakt. We doen de reparaties gratis, met de bedoeling dat de “klant” ook meedoet. Al te grote reparaties passen niet in het beperkte tijdsbestek. We sturen de klant naar de plaatselijke fietsenmaker voor onderdelen. Wij hebben ze niet in voorraad. Helaas is de fietsenwinkel vlak in mijn buurt onlangs gesloten wegens overlijden van de eigenaar en moeten we het met de fa H……s doen. Dat is behelpen. Onderhoud van de fiets is bij velen zo iets als onderhoud van de koelkast: nul dus; zelfs het (maandelijks, opgave bandenfabrikant) oppompen van de banden is te veel. Kijk maar hoeveel fietsen op de velgen rijden, soms zelfs met passagiers achterop. Kettingen verslijten vooral hard op derailleur fietsen, en minder op fietsen met terugtrapremmen, en of versnellingsnaven, herkenbaar aan de dichte kettingkast (of wat daarvan nog over is…) . Die naven zijn niet onderhoudsvrij maar wel wat vriendelijker. Een slecht onderhouden derailleurfiets rijdt vaak nog zwaarder dan een matig onderhouden “naaf” fiets. Vaak doet een smeer en pomp beurt wonderen. Vergeet niet versnellingen (zowel naaf als derailleur) goed af te stellen. Een doortrappende naaf kan duur worden.

Daar heb ik nu precies mijn twijfels over. Al tientallen jaren voert de Hema de buiten- (en binnen)banden in de maat 37-590 (vroeger 26x13/8"). Tot ca. 20 jaar geleden waren dat de banden voor zg. jeugdfietsen. Dat type fietsen zijn inmiddels al lang van de aardbodem verdwenen. Maar bij de Hema hangen de banden nog altijd. Tegelijkertijd hebben ze niet de banden voor de fietsen die daarvoor in de plaats zijn gekomen: meestal iets van 47-507, een soort jeugdmountainbike. Gratis advies voor de Hema…:grinning:

Ik smeer mijn ketting eigenlijk nooit meer, sinds ik op een riem over gegaan ben geen onderhoud meer hoeven doen aan de riem of de tandwielen.

Een lekke band (zowel voor als achter) plak ik in principe onderweg, maar dat gebeurd minder dan eens in de vijf jaar.

Het onderhoud van mijn fietsen (één bij werk, twee thuis) bestaat voornamelijk uit het schoonmaken, banden oppompen, olie wisselen maar ik heb ook wel eens:

• Het voorwiel vervangen omdat er een slag in zat en het lager veel te zwaar liep
  • Een buitenlager vervangen omdat het het geluid maakte wat bleek te komen omdat de kogeltjes verroest waren
  • De tandwielen van de vakantiefiets vervangen om een beter bergverzet te krijgen
  • Een verende voorvork vervangen door een vaste
  • Banden vervangen door bredere banden en bredere spatborden geplaatst
  • Voorlichten, achterlichten en ringsloten vervangen door betere alternatieven
  • Sturen, handgrepen en zadels vervangen door comfortabelere typen
  • Remblokjes vervangen

De informatie kan je tegenwoordig redelijk goed op het Internet volgen maar toch heb ik ook twee cursusweekenden in Groningen (Kiel-Windeweer) gedaan, goed om meer hands-on ervaring te krijgen.

Wat ik nog door de fietsenmaker laat doen is het smeren van de Nexus-8 naven en het laten richten van een wiel.

Vrijwel alles is nu op YouTube te vinden, wat maakt dat ik steeds meer zelf kan doen, zoals speling in het balhoofd oplossen.

Onlangs heb ik op de oude Koga van de mrs. een set nieuwe spatborden geplaatst omdat de elektrische geleiding voor het achterlicht dat ín het originele spatbord verwerkt was, niet meer geleidde. Er zit een microscopisch dunne koperen laag ín het plastic en die raakt gemakkelijk defect na zoveel jaar (en dan is het elektrisch circuit onderbroken)

Een aftermarket set spatborden van SKS kostte hoegenaamd niets dus dat wilde ik wel proberen. Het nieuwe systeem vereiste ook een geheel nieuwe electra kabel en waar ik tegenaan liep was dat ik die nieuwe kabel niet gemakkelijk kon aansluiten op de koplamp (want naafdynamo) Ik moest dan de behuizing van de koplamp open maken (gedaan) en moest dan op het printplaatje solderen. Dat durfde ik niet aan dus heb ik met behulp van soldeer en krimpkous de nieuwe kabel aan een stukje bestaande kabel verbonden. Dat vraagt natuurlijk om vochtprobleem over een paar jaar, maar desnoods doe ik die soldeer en krimpkous verbinding opnieuw.

Ik wil er maar mee aangeven (kort verhaal lang gemaakt :slightly_smiling_face:) dat zelf repareren niet altijd makkelijk of soms zelfs onmogelijk is. Idem voor bijv batterijen/cel vervangen van een oplaadbare tandenborstel.

Maargoed, het ging hier eigenlijk voornamelijk om dat mensen al niet eens banden oppompen, en af en toe wat olie op een ketting druppelen (moet de kettingkast daar wel een soort ‘service’ gaatje voor hebben, want een nieuwerwetse kettingkast demonteren is al best ingewikkeld!)

Je schrijft het eenvoudig op.
Alsof dat tubeless maken een fluitje van een cent was.

Ik ben overtuigd van de voordelen van een tubeless band.
Maar ik heb me suf gezocht naar een tubeless velg+band combinatie voor de fiets die ik dagelijks gebruik.
Ik wil de band minimaal tot 3 bar kunnen oppompen, en niet voorafgaand aan elke rit de band moeten oppompen.

Mijn vraag: welke velg + band heb jij gekozen?