Snelfietspad Rotterdam - Schoonhoven

Op verschillende plekken in NL worden snelfietspaden aangelegd. Waar ik aandacht voor wil vragen, is dat tussen Rotterdam en Schoonhoven al een route ligt die met enkele kleine aanpassingen als snelfietspad geschikt is. Wie heeft er tips of wil meedenken om hier een succes van te maken?

Zie ook:

Linkse hobby… dan moet ik vooral denken aan Antifa’s (anti-fascisten fascisten) die met het gezicht bedekt ongestoord geweld kunnen plegen, woningen kraken en flyerende kandidaten voor de gemeenteraad belagen. Zeg maar het tuig van de richel dat nu zelf preventief alles en iedereen kort en klein slaat.

Tot zover mijn samenvatting van linkse hobby om maar even mijn minachting voor het wegglijdende linkse gedachtengoed uit te drukken.

Neemt niet weg dat ik zelf allerlei zaken doe die als linkse hobby uitgelegd zouden kunnen worden, duurzaam, maatschappelijk verantwoord, milieuvriendelijk, cradle-to-cradl en dergelijke doe-mij-snel-een-teiltje argumenten voor deugmensen die de morele hooglanden menen te bewonen. Zo heb ik mijn auto verkocht en ben gaan fietsen, weliswaar op een retedure speed pedelec maar zonder die snelle fiets had ik nooit de auto de deur uitgedaan.

Verder heb ik de afgelopen 10 jaar mijn woning zeer energiezuinig gemaakt door vloeren, gevels en dak overmatig te isoleren, luchtdicht af te werken en elektrische apparaten bij storing door de meest energiezuinige exemplaren te vervangen.

Daarbij heb ik echter geen seconde gedacht aan het milieu, het klimaat, CO2-reductie, duurzaamheid… het interesseert me allemaal werkelijk geen reet. De woning heb ik geïsoleerd om het wooncomfort te verbeteren van koud tochthol naar een supercomfortabel binnenklimaat waar ik nauwelijks nog verwarming nodig heb.

Ook de speed pedelec heb ik gekocht voor mijn plezier en achteraf bleek dat zo groot te zijn dat ik mijn auto ook echt niet meer gebruikte. Vanaf 1 maart 2017 zit ik inmiddels op 12.000 kilometer fietsplezier terwijl ik daarvoor NOOIT fietste.

Achteraf blijkt er een leuk financieel voordeel te zijn van de energiezuinige woning en de snelle fiets: op de energierekening bespaar ik jaarlijks € 1.900 en op vervoerskosten zelfs € 5.000, dat zijn serieuze bedragen waarmee de investeringen in een paar jaar tijd zijn terugverdiend.

Terug naar de vraag: doe het niet om de linkse hobby, dat is werkelijk onzin. Maar zelfs als je niets doet komen die fietssnelwegen er wel, vrijwel elke gemeente heeft een overijverige wethouder die deugdzaamheid/duurzaamheid in zijn portefeuille heeft en maar al te graag met relatief gemakkelijk milieuzones en fietssnelwegen wil scoren. Die moet je dus benaderen met je idee en dat kun je het beste zo inkleden dat hij met de eer kan strijken, dat het zijn idee is geweest. Ideeën van anderen zijn namelijk veel minder leuk om mee te scoren.

Dus gewoon die wethouder(s) Verkeer/Duurzaamheid een mailtje sturen met de vraag of er in die gemeente gewerkt wordt aan fietssnelwegen en dat volgens jou er kansen liggen om met minimale investeringen interessante snelwegen uitgerold kunnen worden. Beschikbare middelen zijn hun achilleshiel, dus als ze alleen maar een bordje Fietsstraat of Fietssnelweg hoeven op te hangen in bijzijn van de pers zonder al te veel bijkomende aanpassingen aan fietsinfra dan zijn ze best wel te porren.

Vier jaar duurt immers niet lang en Deug66 is al veel zetels kwijt geraakt met de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen dus snel en goedkoop scoren staat hoog genoteerd bij deze lui.

Ik fiets wel eens dit pad, in ieder geval het deel Brienenoord tot en met eind Loetbos als ik zo af en toe naar mijn werk in Utrecht fiets. Als ik de route zo bekijk loopt die vanaf het einde van het Loetbos tot en met Schoonhoven langs de N210, niet echt mijn voorkeur, ik neem liever de Zuidbroek, Benedenberg, Tussenlanen, Bovenberg en Opweg Noordelijk van de N210, ik rij niet graag langs voorbijrazend verkeer.

Wat betreft aanpassingen maken, ik heb ooit eens twee meldingen op het traject Loetbos gemaakt op het Fietsersbond meldpunt maar die worden nergens opgepakt, er lijkt geen organisatie zich verantwoordelijk voor te voelen.

Ik vraag me een beetje af hoe veel de filedruk is op de N210, is die er dan maak je meer kans dat mensen naar alternatieven gaan zoeken en er animo komt voor een snelfietspad.

Voor een succes zou je in ieder geval de gemeentes mee moeten krijgen.

Ik vraag de forumleden zich te beperken tot het onderwerp en op-de-eigen-borstklopperij achterwege te laten. Daar zijn andere uitlaatkleppen voor. Een woord als links of rechts in een bericht is niet als een persoonlijke belediging bedoeld en hoeft ook niet zodanig ervaren te worden.

Hi Mike,
Bedankt voor je reactie. Mijn voorstel voor snelfietsroute ligt vanaf Krimpen langs de N210. Er zijn inderdaad “toeristische” alternatieven zoals het Loetbos, maar die zijn minder geschikt voor de echt snelle fietser. Zelf wissel ik ze af - rustig en relaxed door het Loetbos of snel met rugwind langs de N210.
Gemeentes/wethouders benaderen is inderdaad een goede tip. En de provincie (als wegbeheerder van de N210).
Verkeersdrukte speelt vooral bij de Algerabrug. Toevallig ook net de enige plek waar aan de fietsroute echt nog iets moet gebeuren. Ik vind de afrit aan de Krimpense kant redelijk gevaarlijk. Onderaan de “afdaling” eindigt het fietspad vrij abrupt op een voorrangskruising. Ook het stuk daarna (door Krimpen) is volgens mij voor verbetering vatbaar. Ben wel benieuwd hoe jij dat ervaart.

Groet, Arie

Wat ik voor verbetering vatbaar vindt:

Stem gerust op deze meldingen, misschien gebeurd er dan ook nog wat mee.

De afrit aan de Krimpense kant vind ik niet echt gevaarlijk omdat hij overzichtelijk is en er niet al te veel verkeer is, in ieder geval niet op de momenten dat ik er langs kom.

Via de Parallelweg fiets ik zogezegd eigenlijk niet, hoe is het overige verkeer daar? Nog last van tracktoren of auto’s?

Hi Mike

Heb gisteren het laatste stukje Loetbos (vanuit oostelijke richting) ook eens gefietst. Het stukje met jouw twee knelpunten. Mooi fietspad! Wel minder geschikt voor de snelle fietser, denk ik. En van het laatste stuk door de bebouwde kom werd ik ook op deze route niet echt blij. Werd bij de wegversmalling met paaltjes bijna verrast door een automobilist die me nog net voor de paaltjes voorbij wilde. En toen vol naar rechts kwam en in de remmen ging voor een tegenligger. En 3x op korte afstand wachten voor een verkeerslicht is ook niet echt mijn hobby.

Op jouw vraag: het pad langs de N210 zelf is wat minder schilderachtig. Maar het is breed en er zijn nauwelijks andere verkeersdeelnemers, ook geen tractoren. En geen wandelaars met loslopende hond, die kom ik in het bos bij Krimpen ook regelmatig tegen.

Dus om snelheid te maken is het pad langs de N210 beter geschikt, maar qua omgeving is het Loetbos pad mooier.

Groet, Arie

Mee eens: voor snelheid de N210 en voor mooi het Loetbos.

De drukte op het fietspad door het Loetbos is erg afhankelijk van het tijdstip; als ik er door de week zo 08:00 door kom dan ik kom ik alleen enkele fietsers en een hardloper tegen.

De N210 is sneller, 15,7 km versus 14,8 km vanaf de onderkant van de Algebrabrug naar de rotonde voor Bergambacht. Verder zijn er inderdaad de vervelende stoplichten op de kruising van de Nieuwe Tiendweg en de Van Ostadelaan in Krimpen aan de IJssel, het deel bebouwde kom is minder. Volgende keer ga ik eens proberen dat deel te vermijden door aan het einde van het Waterliniepad in Krimpen de N210 over te steken, dat gaat met een fietstunnel dus dat scheelt een stoplicht.

Voor mij is de langere weg het wel waard, van langsrazend verkeer wordt ik niet echt blij. Voor naar Utrecht neem ik aan het einde van het Loetbos het Reevlietfietspad en dan de Koolwijkseweg en Schoonouwenseweg naar Vlist en verder via IJsselstein. Mooi eens nauwelijks ander verkeer.

Om even terug te komen op je plan deze route een snelfietspad te maken: Dat lijkt me een prima idee, zoals je terecht opmerkt is de route eigenlijk al geschikt maar door het een snelfietspad te maken komen misschien meer mensen op het idee de fiets te nemen.

Bijgaand de link naar een meer uitgebreide beschrijving van de route

Toch maar een reactie hier, op Wordpress kan je zover ik weet geen plaatjes toevoegen in een reactie.

Op het de Kralingse Zoom is de wachttijd voor fietsers vaak lang… Een eenvoudige oplossing zou hier zijn om de regeling van de verkeerslichten “fietsvriendelijk” te maken. Een duurdere oplossing zou een fietstunnel zijn – aan de zuidkant van het fietspad lijkt voldoende ruimte beschikbaar.

Een andere idee is om het fietspad langs de tram (Honigerdijk/Leidingenpad) aan te laten sluiten op de kruising Kralingse Zoom - Toepad ter hoogte van de Marinierskazerne, zie het rode streepje hieronder. Daarmee vermijdt je de stoplichten en rij je minder langs de snelweg.

Hi Mike,

Heb dit stuk vanochtend gefietst, is inderdaad een goed alternatief. Scheelt 2x verkeerslichten. Jouw idee om die “lus” eruit te halen spreekt me ook wel aan. En dan graag fietsers voorrang bij deze oversteek.

Bedankt voor de tip!

Groet, Arie

Ik zei dat de provincie Zuid-Holland inmiddels een kans ziet in een snelfietsroute van Rotterdam naar Krimpen aan de IJssel:

https://www.zuid-holland.nl/publish/pages/22442/snelfietsroutes_2.jpg.

Zie In 2025 snelfietsroutes tussen alle grote steden van Zuid-Holland

Inmiddels zie ik dat dat ook op jou site staat, wel een beetje jammer dat ze niet direct het stuk naar Schoonhoven meenemen.

Inmiddels is als onderdeel van beslissing om een oeververbinding tussen Feijenoord en Kralingen/de Esch te maken een financiering van maximaal 90 miljoen voor de Algeracorridor gereserveerd lijkt het.

Dat is een onderdeel van deze route dat wat betreft fietsverbinding de meeste updates kan gebruiken dus het is te hopen dat de fietsbelangen voldoende worden gehoord bij het opnieuw inrichten van de Algeracorridor.

Goed dat je dat hier noemt.
De Fietsersbond roept steeds dat er veel geld nodig is om de ambities uit Tour de Force waar te maken.
Maar als er zich een kans voordoet om een fietsverbinding een kwaliteitsimpuls te geven, hoor ik geen enkele wegkapitein.
De pleitbezorgers voor een betere autoverbinding hebben de overhand.
Tour de Force blijft steken in het eindeloos herhalen van ambities.

Nu gaat het debat uitsluitend over de beste oplossing voor automobilisten.
Een wegkapitein kan de rol op zich nemen om te pleiten voor een oplossing die het beste uitpakt voor fietser.

Het is gemakkelijk om te roepen dat je 800 miljoen extra nodig hebt.
Maar als zich een gelegenheid voordoet om dat geld ook daadwerkelijk uit te geven, moet je je wel roeren in het debat.

1 like

Soms lees ik een oude bijdrage en vraag me wel eens af of ik dat echt geschreven heb… Je hebt gelijk dat mijn bijdrage nauwelijks on topic is maar leest ook wel lekker weg, ik kon er om lachen. Zou zonde zijn als daar geen ruimte voor is op een toch enigszins saai forum?