Snelle e-bike voor naar het werk

Ik ben op zoek naar een e-bike voor naar het werk (ca. 25 km.). Aangezien ik niet bezweet en binnen 45 minuten op mijn werk wil zijn, zoek ik een fiets die minimaal 35 km per uur ondersteunt. Welke adviezen kunt u geven? Is de Flyer een optie? Wat zijn de aandachtspunten en eventueel uw ervaringen (voordelen/nadelen)?

Groet,

Mart

een brommer misschien?

Volgens de wet mag een E-bike niet harder dan 25km/h, als hij harder gaat dan zou hij een verzekeringsplaatje moeten hebben. Als u het echt wilt kunt u kijken naar de chinese E-Bikes, deze zijn niet begrenst, en bij de meeste hoeft u zelfs niet verpicht mee te trappen. De Wattage loopt van 250W tot 1000W. Op eigen risico natuurlijk, want het mag eigenlijk niet van oom agent.

Vriendelijke groet

Mike
http://www.vanvlietbikes.nl

Ja, klopt. Riese&Muller heeft een 45/h fiets waar je een certificaat bij krijgt waarmee je volgens de winkelier bij de RDW een snorfietskenteken kunt krijgen. Daarmee kun je 'm verzekeren. Helm is dan niet verplicht, wel aan te raden. Flyer heeft zo’n certificaat volgens mij niet.
Ander aandachtspunt is de actieradius. Ik rij zelf 35 km enkele reis op een E-Koga met een accu van 360 Wh. Die gaat niet harder dan 27/h. In de winter haal ik geen enkele reis (capaciteit neemt drastisch af bij lage temperaturen): ik heb een accu bij moeten kopen. Riese&Muller heeft een 400 Wh accu, Flyer varieert van 440 tot 540 Wh. Beiden hebben ze een middenmotor die iets efficienter is dan de naafmotor van mijn Koga, maar bij 35/h lijkt het me krap worden (ook bij 25 km), zeker bij Riese&Muller. Bosch schijnt over een tijdje met een 700 Wh accu te komen en dan begint het er op te lijken.
Nog een aandachtspunt is de verlichting: mijn Koga heeft heel goed licht, maar dat hebben niet alle E-bikes. Bij 35/h wordt dat gevaarlijk.
Tot slot de remmen: die Riese&Muller en Flyers hebben schijfremmen of hydraulische velgremmen en dat gaat wel goed, maar koop geen Chinese fiets met trommelremmen/rollerbrakes oid, want dat remt voor geen meter op die snelheid.

Ik ben sinds juni 2014 in het bezit van een Stromer ST1 en rijd 4 dagen in de week woon-werk-verkeer met die fiets. Totaal is dit 256 km per week. Ik rijd net iets onder de 33 km enkele reis. Ik moet aan het einde van iedere reis (dus thuis en op het werk) de accu bijladen. Ik heb na afloop ongeveer 20% over. Dus de actieradius ligt ongeveer rond de 50 km voor een volle acculading.

Ik heb nu 14.000 km met de fiets gereden, en naast het reguliere onderhoud van (winter)banden en ketting/tandwielen ben ik zeer te spreken over de fiets. Met een tegenwind van kracht 5 rijd ik nog steeds 38 km/h… Omdat ik het grootste deel in de polder rijd, kan ik daar lekker doortrappen. Bij het gedeelte door de bebouwde kom gaat de e-bike op een lagere stand, zodat ik niet per ongeluk toch 35+ km/h ga rijden.

Al met al denk ik dat deze fietsen zeker de toekomst kunnen gaan worden voor forensen. Natuurlijk zullen er meer ongelukken gaan gebeuren als er meer van dit soort fietsen op de weg komen, maar aangezien je er een rijbewijs voor nodig hebt en verzekering… vraag ik me af of dit juist niet er voor zorgt dat mensen beter gaan rijden? Doorrijden na een aanrijding is met een kenteken niet handig, tenslotte.

Als laatste… de snelle e-bike is voor mij de IDEALE vervanging van de auto. Lekker buiten bewegen en altijd wind mee.

Als ik 22km enkel moet fietsen naar mijn werk, dan moet het mogelijk zijn om met een Stromer ST1 heen en terug te geraken? Kan ik dat dan doen met maximale ondersteuning?

Kijk op www.ebike-efos.nl voor een snelle ebike

Vanaf juni 2014 tm januari 2015 heb ik rondgefietst op mijn Stromer ST2 in totaal 3.000 km. De elektronica is zeer slecht. Foutmeldingen zijn er veelvuldig, accu eruit, resetten en dan gaat het weer. Fiets is ook een keer zomaar elektronisch op slot gegaan, heeft een week geduurd om de fiets weer aan de gang te krijgen.
Ineens laadt de accu maar tot ca. 90% op. Dieptepunt was na een melding in de display dat er een update klaar stond, de fiets na de update na een paar km op tilt ging. Was hierna niet meer aan de praat te krijgen. De fietsstandaard is ook slecht, na een tijd gebruikt te hebben steekt de veer uit waardoor mijn trapper is beschadigd. De batterijklep gaat spontaan open, het slot hiervan is gewoon niet goed.
De dealer heeft de fiets ingenomen. Ik krijg in de tussentijd een nieuwe ST1 en op het moment dat er een verbeterde ST2 uitkomt waarbij alle kinderziektes eruit zijn dan wissel ik de ST1 in voor een ST2. Je vraagt je af waarom ik toch voor een ST2 blijf gaan. Het antwoord is simpel, fietsen op een ST 2 is een geweldige ervaring. De fabrikant Stromer is er alles aan gelegen om toch een fiets te leveren die het gewoon goed doet. De ST1 is tenslotte ook een prima fiets.

Sinds mei 2015 beschik ik nu over een Stromer ST2. Inmiddels heb ik al meer dan 3500 km gereden en het is iedere dag genieten! 2 a 3 keer per week gebruik ik de fiets voor woon-werkverkeer. Retour een rit van 64 km. Ik fiets altijd vol vermogen wat een gemiddelde snelheid van 39,6 km/uur oplevert. Met gemak haalt de ST2 45 a 46 km/uur. Het is echter aan te bevelen in de bochten snelheid terug te nemen en niet te trappen omdat de motor (in het achterwiel) zoveel vermogen levert dat pedaaldruk snel lijdt tot slippen in de bocht. Helaas heb ik dat proefondervindelijk mogen ervaren waardoor toch veel schade ontstond. De ST2 is daarom samen te vatten als ‘een monster’!! waaraan veel plezier valt te beleven. Het vermogen van de accu (814Wt) is te weinig om genoemde afstand heen en terug te rijden op vol vermogen zonder tussendoor op te laden. Afhankelijk van de tegenwind blijft er tussen de 25 en 45% energie over in de accu na een enkele rit. Als je dagelijks lange ritten moet maken zou ik dus de inmiddels grote accu (983 Wt) aanbevelen. (Overigens vind ik het opladen tussendoor ook geen probleem.) Het rijgenot van de ST2 is optimaal. Esthetisch vind ik de ST2 de mooiste speedpedelec. Conclusie: De Stromer ST2 is een perfecte snelle e-bike die je iedere dag laat glimlachen.

Tot slot een tip: Onderschat de snelheid niet! Op de fietspaden zie je mij nog nauwelijks omdat ik het snelheidsverschil te groot vind tov de overige fietsers. Ik voel mij veiliger op de weg. Daarnaast is het bij zijwegen altijd opletten. Je bent er eerder dan je denkt en het overige verkeer onderschat jouw snelheid.

En hoe sterk zijn de remmen en kun jij die snelheden wel aan? Moet ik nu behalve voor scooters die 65km/u rijden op hetzelfde fietspad nu ook angst hebben voor onbekwame e-bikers met 40km/u?

Hallo,

Sparta heeft tegenwoordig de E-speed in het programma. Ik heb er zelf een testrit meegemaakt op het testcenter van Sparta in Apeldoorn.

Tijdens de testrit fietste ik makkelijk 38 km/h.
Lees hier het artikel: http://www.janwestdijk.nl/testrit-e-speed/

Succes

Ach, ik rij meestal een 900cc motor en nu dan op een trapfiets (Stromer ST2) die tot 45 km/u een beetje meehelpt, dus het onervarene valt best wel mee.

Ben het wel met je eens dat je dit op smalle fietspaadjes in de stad
niet moet gaan doen maar meestal zijn het daar juist de gebontkraagde blauwgeplate vespaatjes die je met 50 of meer van het fietspad aftoeteren…

Voor mij is het in ieder geval iedere dag feest op de fietssnelweg tussen Haarlem en Amsterdam

Hans, vriend… :slight_smile:

Volgens Qicq (Stromer dealer in Amsterdam) rijden er nu een stuk of 20 ST2’s in Nederland rond, ik heb er (afgezien van de mijne…) nog geen een gezien. Welke buurt rij jij rond en wat zijn jouw ervaringen tot nu toe ?

Ik vind het een superfiets, jammer alleen dat de ICT van Stromer nog steeds niet op orde is, ik hou m’n hart vast wat er gebeurt als de boel helemaal in mekaar stort, gaan we het ding dan nog wel uit de anti diefstalmodus krijgen etc…

Ik heb verschillende modellen uitgeprobeerd een Flyer, Specialized E en een Stromer ST2.

Flyer ( 3.500 euro) wel aardig, een Specialized (5.200 euro) een Beest en een Stromer ST2(5.890 euro) een Monster!
De actieradius van de Stromer is bij full power ca. 55-60 km. Met de andere 2 fietsen kom je full power niet verder dan ca. 30 km.
De motor van de Stromer is 500 watt, accu 830 Wh.
Ik heb de fiets sinds 15 juni 2014 en het is elke dag een feest om erop te rijden. Ik gebruik de fiets voor woon-werk verkeer. Vanuit stilstand knalt deze fiets vooruit, scooters wielrenners kijken je verbaasd na… of je haalt ze in… erg leuk… Binnen no time rij je ook echt 45 km per uur. Het is een Zwitserse fiets en het ziet er degelijk uit icm met dikke banden die veercomfort geven. Dit heb je ook echt nodig op niet asfaltwegen. Nadeel, ja 1, de fiets is helaas begrensd op 45 km/uur…
Fiets is geregistreerd bij het RDW met een snorfietskenteken, allrisk verzekerd ca. 175 euro p/jr

Ik ben inmiddels 3 weken in het bezit van de QWIC P-RD9S en heb er bijna 1000 km mee gereden (oktober). Ik rij er 3-4 dagen per week mee van Leiden naar Rotterdam (64 km vv). Ervaringen zijn over het algemeen goed. Het is een fijne fiets die op zijn top (stand 9) zo tussen de 34-36 km/u haalt. Stabiele zit en goede remmen. Doe er dan ongeveer een uur over. Paar opmerkingen:

  • ik heb de zwaarste accu met op topsnelheid een bereik van ca. 55-60 km. Ik kan dus net niet op en neer, tenzij ik de snelheid wat terug schroef;
  • versnellingen leveren wat gedoe op; schakelen werkt soms niet, ook liep een keer spontaan de ketting er af en het is geen pretje om die er alleen weer om te leggen

Maar al met al erg tevreden, ik geniet echt van de dagelijkse ritten - zelfs een klein radiootje op het stuur gemonteerd (zonder koptelefoon). Echt een aanrader, zeker voor woon-werkverkeer tussen 20-30 km

Bouw je eigen fiets om met een ombouwset, je bent dan niet afhankelijk van een merk en beperkingen. Er zijn heel leuke sets te koop voor een fractie van een e-bike.
In 2017 komen de snelle E-bikes op het fietspad.
Je ziet het nu al voor je, groepen wielrenners worden gepasseerd door een opa van 80 die zich in zijn derde jeugd waant. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een goed getraind persoon deze snelheden goed aankan, maar iemand die zo al niet kan fietsen, word een gevaar voor iedereen. Ik word nu al gepasseerd op de racefiets door zo’n malloot die woonwerk met 39 km/u langs schooljeugd scheurt. Ben zelf met een project met 1500 motor op een MTB bezig. Dus ik kan mij de fun wel voorstellen, blijf alleen je gezonde verstand gebruiken, en hou rekening met mensen die deze snelheid niet inschatten. Ik heb hier ruime ervaring mee op de MTB waar ik zonder ondersteuning ook snelheden van tegen de 40 km/u haal. En geloof mij op mijn blauwe ogen dat daar weinig begrip voor is. Vind de opmerking van mijn voorganger dus wel terecht.

Ik wil een speed delec gaan gebruiken voor woon-werkverkeer 32 km enkele reis. Keuze wordt bepaald door actieradius (ook in de winter), prijs en topsnelheid. Heb verschillende modellen bekeken en getest.

De QWIC P-RD9S komt er vooralsnog het beste uit. Prijs inclusief Li-ion accu 36Vx20,4 Ah ca. 3000 euro. Topsnelheid is 37-38 km, ruim voldoende voor een route waar je maar een beperkt hogere snelheden zou kunnen doen.

Ik lees verder weinig over deze fiets. Heeft iemand ervaring met deze fiets?

Ik wil je vragen je bijdrage te verplaatsen naar het Hoofdstuk Fiets en Verkeer. Hier gaat het over Aanschaf van de fiets. Daarvoor kun je de hulp vragen van het webteam.

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze problemen hadden met hun E-bike. Ik en mijn vrouw hebben echter nooit problemen gehad met de Batavus Isola E-go.

Zij heeft de vrouwelijke variant: https://www.fietsonline.com/fiets/elektrische-fietsen/batavus-isola-e-go-donkerblauw-damesfiets-9v.html

Ik de mannelijke: https://www.fietsonline.com/fiets/elektrische-fietsen/batavus-isola-e-go-donkerblauw-herenfiets-9v.html

Ik zou je echt aanraden om eens naar een Batavus E-bike te kijken, deze komen geregeld als beste uit de test!

Groet, W

Die opa, nog niet helemaal 80, dat ben ik.
Jarenlange ergernis aan racefietsers die op hun speelgoedfiets zonder alle wettelijke voorschriften en zonder enig respect voor de verkeersregels en andere verkeersdeelnemers, alleen of in kuddes (nog erger) de weg en in het bijzonder het fietspad letterlijk onveilig maken.
En nu balen ze dat ze voorzichtig op een goedgekeurde “fiets” worden ingehaald. Geen koekje van eigen deeg, en hoeveel van die speedbikes zijn er nou helemaal. Racefietsen, die zouden verboden moeten worden.