Snelle e-bike voor naar het werk

Zelf heb ik sindskort een ‘langzame’ Flyer T8.1, maar mijn vriendin heeft een Flyer RS (2014) dus tot 45km/u. Ze heeft er al ruim 5000 kilometer mee gereden en dat gaat fantastisch. Ze draagt wel een helm. Ze zijn flink met de regelgeving aan het sleutelen… Dus het gebruik is op eigen risico, maar wat een prachtding! Loopt als 'n trein. Als je scooter kunt rijden lukt dit ook, plus je blijft in beweging.

Stromer, hartstikke mooie fietsen, maar veel te veel poespas wat mij betreft. Alles wat er aan zit kan ook kapot… Als je een geen-gedoe fiets wilt, kan ik Flyer aanraden. Goeie schijfremmen en superstabiel. Dat zijn wat mij betreft belangrijke dingen bij zo’n snelle e-bike.

Nog een kleine tip: ga eens een paar kilometer de Duitse grens over, je schrikt je kapot van de prijsverschillen met NL.

Vanaf oktober 2014 heb ik to nu 6000 km ermee gereden. Woon werk is 30 km enkele reis, doe ik binnen een uur, onbezweet, en daarna nog ca 30-40% van de accu over, afhankelijk van de wind.
In de winter 25-35%, wel binnen opladen.
Ondersteunt tot 45 km/u, maar comfortabele kruissnelheid is 33-38 km/u. Hard genoeg. Op fietspaden en bij kinderen houd ik uiteraard in, langs het kanaal geef ik hem van jetje. Flyer heeft uitstekende accu’s, en 5 jaar garantie. Laatst had een een leen-riese-müller-blue label, daarmee raakte ik wél bezweet en haalde ik de enkele reis niet op m’n accu. Anderen die ken (met Koga en Kalkhof) hadden ook problemen met hun actieradius en zweet. Flyer heeft een eigen manier van support (kracht+omwenteling). Ben heel erg blij ermee. Vandaag werd ik wel met een vaartje ingehaald door een Stromer ST2 (ook Zwitsers) maar ik ben nog steeds tevreden. Als je veel rijdt én HS dan wel een Flyer nemen van 2014, met een kettingspanner. Die van daarvoor hadden en klein tandwieltje voorin bij de motor, zeer onderhoudsgevoelig. groetjes

Ik heb afgelopen weekend een ST1 getest en met tegenwind in stand 3/4 net aan 26 km gehaald.

Dat baart mij wat zorgen als de accu in de toekomst slechter wordt als gevolg van slijtage.

Vandaar mijn vraag:
Kun je een zwaardere accu uit de ST2 plaatsen in een ST1?

Ik ontvang graag reacties.

Groet, Gert

Hi Mart,
Ik fiets sinds aug 2016 met een SPEEDbike naar mijn werk, 25 km verderop. Het is voor mij een prima manier om niet te bezweet aan te komen.
Ik fietste in 1,5 jaar 12000 km en had een Sparta Mnb met nuvinci versnelling. Geweldig, die nuvinci, MAAR:
na 2500 km was ie kapot. Door garantie gratis vervangen.
Na weer 2500 km opnieuw kapot. Door garantie gratis vervangen.
Daarna not 7000 km mee gefietst, en toen mijn fiets ingeruild vanwege div. slijtages.
Het viel mij op dat de versnelling de laatste maanden wel wat slipte. Daarom kocht ik een ander speedbike van Sparta met derailleur; ca. 3000 €. Dat bevalt uitstekend!
Deze fiets biedt mij een prettige zithouding. Er zijn ook duurdere merken, maar de zithouding is voor mij te veel voorover.
Over de accu en teruggang:
Ik had op mn oude fiets een bosch motor 60Nm en gebruikte die in de 2e of soms 3e bekrachtigingsstand. De 400 Wh accu leverde niet voldoende vermogen tijdens pittige tegenwind voor 25 km. De accu bleef 1,5 jaar goed op capaciteit, maar liep wel terug, zoals voorspeld door Bosch.
Op de nieuwe fiets zit een 500 Wh accu. Het blijkt dat die ruim voldoende is. Mede omdat een derailleur een beter rendement heeft.
Succes met de aanschaf van een forens fiets!

Inmiddels weer al een aantal jaren geleden dat ik op dit topic een reactie heb geplaatst, ik was bezig met het project zelfbouw e-bike.
Nou het is gelukt kan ik zeggen, voor +/- € 850.- euro een setje van aliexpres laten komen van 1500 Wat.
Ik heb 3 jaar met de 48v 20ah accu gedaan, toen was hij kapot.
Een nieuwe accu gemonteerd van 48V 30ah en werkt nog steeds.
De fiets haalt een gps snelheid van 66 km/h.
Op de vorige accu kon ik er 100+ km mee rijden, met de 30 ah accu nog een 35 meer.
Het is een super betrouwbare fiets gebleken, althans de onderdelen en montage.
Een lekke band is een ander verhaal, de fiets moet opgetakeld worden en de bedrading losgekoppeld. Al gauw een klusje van uren als je de band moet vervangen.
Het vermogen is te hoog gebleken, even leuk voor even, maar als je onder de dertig 35 wilt fietsen op een mooie dag met rugwind gaat dat niet op de laagste stand. Ik schaken de motor dan uit, voor de rest rij ik altijd in stand 1 tot zo’n 35 km/h met bijtrappen.
Kom ik andere fietsers tegen laat ik de snelheid zakken tot max 20 Km/h.
Onverantwoord om zo hard te blijven rijden “ze horen je niet aankomen” de max snelheid rij ik zelden, behalve als er een collega e-biker met 40+ voorbij zoeft, je schrikt je de laplazurus van zo’n malloot. Die trakteer ik op dezelfde wijze, doe ik dan tegen de 70 km/h. Hopende dat de boodschap overkomt.
Niet netjes natuurlijk, maar what the fuck…,