Snelle lichte fiets

Ik heb van mijn vriendin de koga f3 geleend, deze fietste lekker.
Nu wil ik zelf graag ook zoiets maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil een licht fietsende snelle sportievere fiets met mogelijkheid tot spatborden en bagagedrager om vooral een tourtje te maken. Ik zoek niet een fiets met racestuur. Koga? Cube? Trek ? Ik weet niet waar ik op moet letten. Alvast bedankt.

Een paar vragen:

  • Wil je de fiets bij je/een fietsenmaker kopen of online? Bij een fietsenmaker is handig ivm garantie/onderhoud maar het aanbod is kleiner dan online.
  • Hoeveel fiets je ongeveer, fiets je ook in slecht weer? Bij meer km’s en slecht weer is een riem handig tenzij je zelf het onderhoud doet. Een riem maakt een fiets wel duurder.
  • Wat is je budget?

De Kofa F3 heeft wat mij betreft als voordelen de Nexus-8 versnellingsnaaf en de Magura hydraulische velgremmen. Nadelen vindt ik de Feathershock (nauwelijks comfort, slecht wat betreft onderhoud) en de Chainglider kettingbescherming maar die er makkelijk af mocht je dat willen. Koga fietsen zijn over het algemeen duurder dan vergelijkbare fietsen.

Het type fiets waar je denk ik op zoek naar bent een zgn. hybride fiets en over het algemeen kan je bij merken als Sensa, Trek, Cube en Stevens een prima fiets krijgen voor een goede prijs.

Ik ben een mooi weer fietser. Kids zijn nu oud genoeg om een paar uurtjes aleen te zijn zodat wij een rondje kunnen maken. Nu met een mamafiets/cortina zit afstanden fietsen er niet in. Dat is ons na lenen van de f3 wel goed bevallen . Als het maar licht fiets.
Ben mij aan het oriënteren, een nieuwe of gebruikte fiets. Fietsenmaker is niet noodzakelijk. Onderhoud kan mijn man.
Budget heb ik nog niet echt, maar rond 1000,- voor nieuw. ?

Cannondale Bike 12 Quick Cx 3 Ce- dames L
€ 450,00
https://link.marktplaats.nl/m1707136418?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Tweedehands zijn prima fietsen verkrijgbaar als je weet wat je koopt en bereidt bent een redelijke prijs te betalen, zoek bijv. eens op hybride damesfietsen.

Sla fietsen met kettingkast en 7 versnellingen over en kies of voor een derailleur of voor 8 versnellingen (Nexus-8). Wat zou je bijv. denken van deze fiets op marktplaats voor € 339:


Ik zou de voorlamp vervangen en het stuur wat lager zetten.

Als je man het onderhoud kan doen dan kan hij denk ik ook wel een inschatting maken of de prijs okay is en om bij het ophalen de fiets na te kijken op (verborgen) gebreken.

Wat betreft nieuw kan je een aardige overzicht vinden hier.

Wat betreft snelheid:

Even een foto van die Cannondale hier geplaatst:

Screenshot_20210601_143825

Dat is een sportievere optie!

Ik ben benieuwd wat voor achternaaf er in zit, Nexus-3/7 zou ik niet doen voor deze prijs.
Het stuur is mij iets te recht maar dat kan je proberen en zo nodig vervangen.

Geen slechte keus als hij lekker fietst zover ik kan zien.

En voor het spannen van de ketting heb je een eccentric bottom bracket. Mooi systeem!

Giant Escape met derailleur: Advertentienummer: m1705093166 Helaas nogal slordige fotoos:
En de wielgrootte is geen 26inch, maar gewoon 28inch, te weten 622mm. Hoewel nauwelijks gebruikt is de fiets 3-4 jaar oud. Redelijke prijs is dan €400,-. Vraagprijs inmiddels verlaagd tot €350,-