Snuffelfiets

Ere wie ere toekomt: de snuffelfiets is een uitvinding van de Fietsersbond van al een lange tijd geleden.

In 2018 is dit concept in een samenwerkingsverband tussen de Provincie Utrecht en de bedrijven SODAQ en Civity doorontwikkeld tot een handzaam kastje dat aan het stuur van een fiets wordt bevestigd. Daar zijn er ruim 500 van gemaakt en die hebben intussen al ruim 100 miljoen datapunten verzameld.

Binnenkort zijn deze kastjes door iedereen aan te schaffen. SODAQ is vorige week een Kickstarter crowdfunding campagne gestart om dit aan het grotere publiek kenbaar te maken.

Wil je daar meer over weten surf dan naar:

https://www.kickstarter.com/projects/olliesmeenk/sodaq-air-the-portable-air-quality-monitor/description

1 like

@janwillemsmeenk Als het over verzameling van datapunten gaat, word ik nieuwsgierig, beter gezegd achterdochtig. Kun je mijn achterdocht wegnemen? En wel hier, niet bij “kickstarter”…

Voor meer informatie over snuffelfiets, zie https://snuffelfiets.nl/over-snuffelfiets/

Verder is er op Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren nog veel meer informatie te vinden.

Maar op zich zelf een prima vraag, hoe de privacy bij de apparaten behorende bij het kickstarter project wordt geregeld.

Edit: Ik zie dat onder de FAQ op kickstarter de vraag wel beantwoord wordt (SODAQ AIR Data & Privacy Policy) maar wel in het Engels.

Een intrigerend apparaatje.
Maar het praktische nut ontgaat me volledig.
Waar moet je heen als het apparaat vuile lucht heeft gemeten.?

Er staat al jaren een snuffelpaal in mijn straat.
Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de gemeten vervuiling blijft elk jaar de benodigde vergunningen en subsidies krijgen.

Het apparaat plaatst mij alleen maar voor dilemmas.
Als de CO2 melder in mijn huis zegt dat het hoog tijd is om de ramen open te zetten, zegt dit apparaat dat ik ze dicht moet houden vanwege de vervuiling buiten…
En als het hard waait, en het apparaat eindelijk frisse lucht kan gaan opsnuiven, schakelt het apparaat schakelt zichzelf uit. In mijn buurt is dat 28 dagen per jaar,.

Ik heb eens een vergelijkbaar aparaat op mijn fiets gehad.
Voor de meetnauwkeurigheid is elke remkabel er een te veel.

Een andere route kiezen?

Ik snap de dillema’s die een snuffelpaal in combinatie met een CO2 melder in huis geeft maar niet meten lijkt me geen oplossing. Wat dit soort kastjes hopelijk doet is de mensen de mogelijkheid geen met de data meer mensen incl. de politiek te overtuigen dat gezonde lucht belangrijk is en daarmee maatregelen/gedrag wordt gestimuleerd om dat te bereiken.

Hoezo, z’n remkabel beïnvloedt de luchtstroom toch niet ten nadele of voordeel?

In Belgie is de volledig uitgeruste meetfiets voor de algehele routekwaliteit nog actief.
Deze wordt ingehuurd om het gevoerde beleid mbt fietsroutekwaliteit te evalueren.

In Nederland is de meetfiets ooit ingezet om mooie beleidsnotas te kunnen schrijven.
Tot een evaluatie is het bij mijn weten nooit gekomen.

Waarom hebben de initiatiefnemers van de Snuffelfiets gekozen voor een uitgeklede versie van de oorspronkelijke meetfiets ?
Waarom is ingezet op een zeer uitgebreid meetprogramma, en lees ik nergens iets over vervolgacties op het gebied van luchtkwaliteit ? Meten betekent nog niet willen weten

De oorspronkelijke meetfiets zoals:

Screenshot_20211125_222911

Omdat dat dat te duur en te onhandig zou zijn en de hele opzet van het project anders is.

Dat er iets met de data gedaan wordt is inderdaad wenselijk maar ik persoonlijk vindt het een prima idee om data te verzamelen ook als daar niet direct een vervolgactie is bij gedefinieerd.

We moeten geen appels met peren willen vergelijken.
Die foto dateert uit 2000 (Fietsbalans)
Een CatEye (snelheid, afstand) met spaakmagneet was op dat moment de state of the art.

Anno 2021 kunnen we sporthorloges kopen die mijn slapen, bewegingen, ademhaling, hartslag, verzuring, enz nauwkeurig in kaart brengen.

Mijn fietsroute door Rotterdam wordt in de eerste plaats bepaald door de plaatsen waar ik de Waterweg en het spoor kan oversteken.
Daarna komen er nog een groot aantal kriteria.
Op de een of andere manier loopt mijn route dan over de 'sGravendijkwal.
We weten al lang dat dat een vieze route is.
Maar al die andere routes schieten blijkbaar te kort op de andere kwaliteitskriteria voor een goede fietsroute.

We hoeven niet te verwachten dat de luchtkwaliteit op de 'sGravendijkwal binnen mijn leven nog zal verbeteren.
Mijn kritiek op de Snuffelfiets is dat er geen moeite wordt gedaan om de routes waarvan we nu al weten dat ze “schoon” zijn, te verbeteren op de andere kwaliteitskriteria. Zo dat die “schone” routes een omweg waard zijn.

De luchtkwaliteit op de 's Gravendijkwal is al verbeterd, in 2015 werd vrachtverkeer grotendeels verboden, in 2000 werd een baan naar de tunnel afgesloten en mei dit jaar werd ook een baan vanaf de tunnel afgesloten. De hoop/verwachting van de gemeente is dat daarmee de luchtkwaliteit onder de wettelijke norm komt. Ik verwacht dat met de overschakeling op elektrisch vervoer de uitstoot nog verder zal dalen.

Ik kan je vertellen dat gemeentes echt nog wel op zoek zijn naar data over fietsverkeer. Zo weet ik dat nog steeds de data van de fietstelweken wordt gebruikt hoewel die inmiddels verouderd is.