SOS signaal bij ongeval

Ik heb recentelijk een nieuwe e-bike gekocht en begin fietsen leuk te vinden :wink:
Daardoor fiets ik regelmatig een mooie route met pieken en dalen door een bos van Natuurmonumenten over geasfalteerde fietspaden.
Ik fiets bijna altijd alleen en vooral in de avonduren. En soms kom ik niemand tegen, behalve wilde dieren zoals reeƫn/ herten e.d.

Uiteraard draag ik in het bos een helm, doordat de snelheid regelmatig 30+ is.
Ik weet nooit precies van te voren welke route ik in het bos neem, dus kan nooit aan het thuisfront vertellen welke route ik fiets.

Ik ben op zoek naar een apparaat die o.a. de GPS-coƶrdinatoren in een signaal geeft aan het thuisfront wanneer er iets met mij gebeurt.
Ik wil geen extra GPS-tracker in mijn fiets zodat het thuisfront mij altijd overal kan volgen, deze heb ik al vanuit mijn verzekering, maar is alleen maar te volgen door alleen de instanties op het moment van diefstalmelding.
En daarbij, in het geval van een ongeval, elke seconde kan tellen.

Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is ridersmate (https://www.ridersmate.com).
Dit stuurt een SMSje naar maximaal 3 contacten op het moment dat het apparaat onderbroken wordt.
Ridersmate moet je aan de fiets verbinden en aan jezelf zodat als je valt, het apparaat weet dat je een ongeval hebt. Zelfde principe als een dodemanskoord bij een speedboot.
Ridersmate kan ik maar op 1 site vinden en stampt uit 2015.

Is er een alternatief met dezelfde functionaliteit?

Ik wil dus een apparaat die een signaal kan versturen terwijl ik dat niet meer kan of bijvoorbeeld mijn telefoon door de val defect is geraakt.

Ik heb geen ervaring met dit soort hulpmiddelen.

Volgens mij is er geen verschil tussen iemand die valt terwijl hij alledaags bezig is, en het vallen van iemand die fietst.
Ik weet niet beter dan dat elke winkel die telefoons specifiek voor senioren verkoopt, telefoons in het assortiment heeft die claimen een noodsignaal uit te zenden bij een val.

Je kunt toch gewoon bellen?

Nee, ik bedoel een situatie, bijvoorbeeld bewusteloos door de val, dat ik niet zelfstandig kan bellen.
Tevens heb ik mijn telefoon op een houder op het stuur, dus mogelijk niet in staat om die te bereiken.

De Garmin Edge Explorer (fiets navigatie enz.) biedt o.a deze functionaliteit. Vanwege excessief energieverbruik van dit systeem zet ik al die extra functies nooit aan. Maar wellicht afdoende om te gebruiken voor het doel dat jij voor ogen hebt.

1 like

Na wat zoeken vond ik dat Ridersmate ook via een Zwitsers bedrijf te koop is, http://www.ridersmate.ch

Die site lijkt wel up-to-date en onder de FAQ is beduidend meer informatie te vinden.

2G lijkt in Nederland voorlopig te blijven bestaan, bron

idd, de Garmin Edge explore heeft die functie en dat gaat via je GSM.
Bij mij staat dat standaard aan, en het is al eens af gegaan als ik mijn fiets in het bos neergelegd had.
Mijn vrouw kreeg dan een SMS met positiebepaling.

Ik kan niet zien dat het stroomverbruik daardoor hoger is.

Voeg daar aan toe dat compatibiliteit met Android vaak een probleem is.
Door een recente valpartij heb ik me weer eens in het onderwerp verdiept.
Googlen op Crash Sensor for cyclist geeft veel resultaten.
Waaronder meerdere terugroepacties van apparaten die eerder als veelbelovend in de markt waren gezet.
Maar een sensor die werkt zonder smart phone heb ik verder niet gevonden.

Een annual fee niet meer vanzelfsprekend. Zo hoef je je investering in de crash sensor niet elk jaar te heroverwegen als de annual fee niet meer dan een telefoonbeantwoorder is.
In een enkel geval geeft de annual fee ook toegang tot professionele repatriering, in het geval het thuisfront niet bij machte is. Dat kost al snel 100 euro per jaar. Veel geld. Maar de reguliere ambulance zegt naar mijn ervaring iets te snel dat het slachtoffer de plasts van het ongeval al zelfstandig heeft verlaten.

Er zijn grote verschillen in de manier waarop je positie ten tijde van het ongeval wordt bepaald. Nauwkeurigheid is niet van zelfsprekend.

Ridersmate werkt met een soort dodemansknop.
Andere sensoren reageren op een versnelling.
In alle gevallen krijg je enige seconden de tijd om je situatie in ogenschouw te nemen.
Ik heb de gewoonte om allereerst te onderzoeken hoe het met mijn fiets is gesteld.
Met als mogelijk gevolg dat ik veel " false positives" op mijn geweten zal gaan hebben.

Op de meeste Stromer fietsen is een GPS-tracker ingebouwd die door de gebruiker via een app af te lezen is. Mijn vrouw heeft de inlogcodes van de app en kan zo tot op 25 meter nauwkeurig zien waar ik uithang. Dus geen stiekem cafƩbezoek voor mij (heb toch geen QR-code), geen hartstochtelijke escapades met schatjes in verschillende stadjes, maar wel een wakend oog in geval van onheil.

En de mogelijkheid om de inlogcodes te veranderenā€¦ :innocent:

@Lomito kan je een voorbeeld geven van hoe zoā€™n SMS er uit ziet.
Als het thuisfront een straatnaam en huisnummer krijgt, kan 112 daar mee aan de slag.
Maar als jij op een bospad zonder naam of nummer ligt, kan 112 niets voor je doen.
112 doet niets met lengte- en breedtegraden.

De Stromer geeft geen noodsignaal/SMS maar je kunt altijd zien waar je fiets is op een digitale kaart. Coƶrdinaten zijn dan ook niet nodig. Stel dat ik val en geen noodsignaal per telefoon kan maken dan kan de thuisbasis in ieder geval wel zien waar ik ben.

Niet ideaal maar al een hele verbetering ten opzichte van niets.

Overigens laat ik vooraf altijd weten waar ik ongeveer heen ga. Ik heb een 7-tal standaard rondjes met kleine variaties.

Er zijn natuurlijk meer mensen die er in hun eentje op uit trekken in gebieden waar een smartphone van nul en generlei waarde is.
Denk aan hikers, bergbeklimmers, ā€¦ en zeelui die overboord vallen.
Voor hikers zijn er vele PLBs en Satellite messengers te koop.
Al deze PLBs moet je zelf activeren.
Satellite messengers activeren zich zelf ook niet, maar geven de mogelijkheid om te zeggen wat voor soort hulp je op welke termijn wilt.
Deze apparatuur maakt gebruik van het satellietsysteem.
Werkt altijd. Maar het kan 20 minuten duren voordat het noodsignaal de ontvanger bereikt.
http://hollandmarinehardware.nl/index.php?page=PLB&gclid=EAIaIQobChMI-peVtd6D8wIVBp53Ch1xEw_7EAAYASAAEgJyxPD_BwE

Voor zeelui is er veel meer apparatuur die zichzelf activeert.
Dit soort apparaten werken weer met radiosignalen met een bereik van 20 zeemijl.
Er is er ook een met een rolkoord en een magneetje.
https://www.easyais.com/en/products/bw-com-easyrescue-a040/

How to choose between a PLB and a Satellite Messenger
https://www.rei.com/learn/expert-advice/personal-locator-beacons.html

In mijn MTBclubje is dit een regelmatig terugkerend onderwerp, zonder dat iemand een afdoende oplossing weet aan te dragen.
Het heeft er toe geleid dat er hectometerpaaltjes langs de trail zijn geplaatst. En dat er wordt aanbevolen om niet in je eentje te gaan fietsen.

Maar verder wordt er op vertrouwd dat de onfortuinlijke fietser nog zelf in staat is om iemand te bellen.
De vorm van ā€œonzeā€ trail staat toe dat de hulpdiensten tot op 25 meter met een auto bij de plaats van het ongeval kunnen komen. Maar dan moeten ze nog wel door dichte bossages om op de trail te komen. Noch de brandweer, noch de ambulance hebben gereedschappen bij zich om zich een weg door de vuurdoorn te banen.
Er moet dus iemand bij het begin van de trail staan die de hulpdiensten overtuigend kan zeggen dat ze,met hun brancard,2 km door het zand en de modder moeten ploeteren.

Een MTBtrail is misschien een extreme situatie.
Maar bij een recent eenzijdig ongeval in een fietstunnel (1 km, geen GSMontvangst) moesten de hulpdiensten ook lopend naar het slachtoffer. Het is dat er iemand aan het begin van de tunnel stond die hen kon informeren, anders waren ze onverrichter zake teruggekeerd naar hun basis.

Googlen op Whatā€™s the best ā€œIā€™ve fallen and canā€™t get upā€ device for solo riding? geeft een rijke opsomming aan mogelijkheden.
Op websites voor hikers worden apparaten die zichzelf inschakelen bij een val, niet aanbevolen. Om overbelasting van de hulpdiensten te voorkomen.
De rookmelder thuis stuurt ook niet automatisch een berichtje naar de brandweer.

Als je niet wilt vertrouwen op je smartphone, zijn apparaten die continu een kruimelspoor naar het thuisfront sturen, dan wellicht de beste optie. De ontwikkelingen op dit terrein worden aangestuurd door bedrijven die antidiefstal devices ontwikkelen voor containers, dure autos. enz

Industrial IoT asset tracking