Spaakvoetjes: Onbekend gevaar

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/fietsers-en-veiligheid/spaakvoetjes-onbekend-gevaar/

Belgie, Egem. Pittem, 7-5-2015. Fietsfabriek Dija Oostcolor produceert fietesen met het merk Achielle Spaakongelukken staan in de top vijf van oorzaken waarmee jonge kinderen op de eerste hulp belanden. Per jaar raken duizenden kinderen gewond nadat ze met benen of voeten tussen de spaken zijn gekomen. Een fietsstoeltje biedt geen bescherming. Dagelijks worden er zo’n…

Hoe steviger het hek, hoe groter het verbodsbord, hoe groter de drang in mij om over het hek te klimmen.
Faciliteren werkt beter dan repressie.

Als kind hadden we iets met knijpers en een kartonnetje dat een klapperend geluid maakte op de spaken.
Ik denk dat kinderen dat nog steeds leuk vinden.
En dat zelfde klapperende geluid proberen te maken door hun voeten net niet tussen de spaken te steken.
Helaas is hun motoriek nog niet voldoende ontwikkeld om het verschil tussen net niet en fataal veilig te kunnen exploreren.

Mijn voorstel is om in de voetsteunen iets te maken dat een interessant geluid maakt als ze hun voeten naar beneden of naar buiten bewegen.

Dat is in elk geval tendele onjuist. Veel fietsstoeltjes hebben een of andere vorm van voetsteunen of een bescherming door een kunststof plaat, waardoor de voeten beschermd zijn.

Ik ben verbaasd dat zoveel ouders dit gevaar niet onderkennen.
Omdat erg veel kinderen in een kinderzitje wel een helm op hebben.
Weliswaar met de kinband los. Maar toch.

Naast voeten in de spaak, zijn er nog wel een aantal problemen te tackelen.
SmartSelect_20230208_211734_Pinterest