Spanninga Axendo koplamp voor dynamo

Naar aanleiding van positieve recensies heb ik een Spanninga Axendo 60 koplamp gekocht. Die is in verschillende uitvoeringen beschikbaar. Gezien ik een 2,4 watt Shimano naafdynamo heb, heb ik één van de dynamo-uitvoeringen gekocht.

1

Deze bleek niet goed te werken met de aanwezige Spanninga Plateo achterlicht. (Het achterlicht wordt verbonden met de koplamp via een kabel.) Het achterlicht gaf bijna geen licht.

De Axendo 60 blijkt slechts 2,8 volt gelijkspanning door te geven aan het achterlicht terwijl een andere koplamp waarmee de Plateo wel goed werkt 3,5 volt wisselspanning geeft.

Het Plateo-achterlicht heb ik vervangen door een Busch en Müller 323ALT-achterlicht. Dat blijkt wel goed te werken met de Axendo 60 koplamp.

2

De Axendo 60 komt in twee dynamo-uitvoeringen, de “Xdo” en de “Xdas”. De Xdas kost in webshops een paar euro meer. Op de schakelaar kun je op de Xdas, in tegenstelling tot de Xdo, naast “0” en “1” een “A”-stand kiezen. In deze stand zou overdag niet de hoofdlamp maar een gele dagrijlamp branden. Ik was benieuwd en heb de Xdas-versie gekocht. Wat blijkt: in de A-stand lijkt de lamp niet anders te werken dan in de 1-stand en de gele led-strip brandt nooit.

Ik ken iemand die de Axendo 60 Xdas al had. Bij hem lijkt de gele led-strip ook niet te branden.

Nog iemand die ik ken heeft een Axendo 40 Xdas. Die lijkt ook niet anders in A-stand te werken dan in 1-stand.

Ik krijgt het vermoeden dat de A-stand bij Spanninga nep is. :wink:

Ik zou de koplamp uit elkaar halen om naar de elektronica te kijken maar dat blijkt erg moeilijk zonder de koplamp kapot te maken.

Is er iemand die de Axendo 60 Xdas heeft waar de dagrijverlichting wel brandt? Graag een foto.

Een foto van de Axendo 60 Xdas met de dagrijverlichting in werking.

.
Het doet dus wel wat.

Ik heb ook een Axendo 60 koplamp maar met een 3 Watt dynamo en Spanninga Elips achterlicht en dat werkt prima. Voltage heb ik nooit opgemeten maar kan ik een keer doen.

Die 2,8 Volt gelijkspanning zou kunnen komen door weerstand in de draden tussen de dynamo en het achterlicht en misschien door het lagere dynamo-vermogen in combinatie met een niet al te hoge snelheid. Onder welke omstandigheden en op welke plek heb je die 2,8 Volt gemeten?

Nooit geweten dat je bij de auto stand ook nog een daglicht stand hebt.

Bedankt voor het meedenken, @MikeRZ.

Het heeft in mijn geval niets te maken met de weerstand van de bedrading. 2,8 volt gelijkspanning heb ik gemeten op de uitgangsaansluitingen van de Axendo 60 Xdas zelf.

Op de uitgangsaansluitingen van de andere koplamp (van AXA) heb ik 3,5 volt wisselspanning gemeten. Op de uitgangsaansluitingen van de naafdynamo meet ik ongeveer 6 volt wisselspanning. Dat is naar verluidt normaal. Alle metingen heb ik gedaan door aan het voorwiel te draaien, toerental ongeveer 75 o/m ≃ 10 km/uur.

Zowel de Axendo 60-koplamp als de AXA-koplamp bevat een led-lichtbron. Een led moet (binnen een smalle marge) worden gevoed met een bepaalde spanning. Onder minder spanning geeft de led geen licht; onder meer spanning zal de led oververhit raken. Voor een witte led is de vereiste spanning ongeveer 3,2 volt. Daarom moet elke led-dynamo-koplamp intern een spanningsregelaar hebben die op basis van de pulserende 6 volt wisselspanning uit de dynamo ongeveer 3,2 volt gelijkspanning levert aan de led(s).

De spanning die ik op de uitgangsaansluitingen van de Axendo 60 heb gemeten (2,8 V⎓) is wat ik zou verwachten als ik tussen de AXA-koplamp-uitgangsaansluitingen (3,5 V⏦) en het meetapparaat een bruggelijkrichter zou toevoegen. De bruggelijkrichter zou van de wisselspanning gelijkspanning maken met een spanningverlies van 0,7 volt.

Een rode led heeft afhankelijk van de kleur 1,7 volt tot 2,3 volt nodig. 2,8 volt is meer dan genoeg. Wat ik vermoed is dat mijn Plateo-achterlicht een bruggelijkrichter heeft aan de ingang; dan blijft van de 2,8 volt slechts 2,1 volt over, wat in dit geval te weinig licht oplevert. Het Busch en Müller-achterlicht, dat wel voldoende licht geeft, heeft blijkbaar een ander voedingscircuit.

Na een tip van een andere Axendo 60-eigenaar heb ik ontdekt dat de dagrijverlichting ook bij mij brandt, maar alleen als ik op een stralende dag enkele minuten heb gefietst. De dagrijverlichting brandt de eerste half minuut niet en brandt binnen (met fiets in de werkplaats) of buiten bij grijze hemel niet.

Er gaat niets boven meten

Als ik dan de ingangsspanning (Vin) varieer zie ik de ingangsstroom (Iin) en de uitgangsspanning (Vout, die voor het achterlicht) wijzigen, het ingangsvermogen (Pin) is de spanning maal de stroom:

Screenshot_20200321_131625

In een grafiekje ziet dat er zo uit:

Screenshot_20200321_132109

Met die 2,8 V⎓ zit je dus op de klif en is de lamp ook niet op zijn volle sterkte.

Ik denk dat het probleem te maken heeft met de 2,4 Watt Shimano naafdynamo, de meeste naafdynamo’s zijn 3 Watt en de grafiek laat zien dat 2,4 Watt krap is.

1 like

Bedankt, die metingen zijn nuttig en met jouw conclusie ben ik het eens.

Hoe heb je de koplamp uit elkaar gekregen? Toen ik de twee bouten eruit draaide leken de delen nog aan elkaar vast te zitten.

Wordt de aluminium behuizing gebruikt als koellichaam voor de twee leds? Wordt er koelpasta gebruikt?

Het is al een tijdje geleden dat ik hem uit elkaar heb gehaald, ik was nieuwsgierig wat er in zat maar dat kwam stil te liggen.

De aluminium behuizing wordt inderdaad als koellichaam gebruikt en er koelpasta gebruikt.

Koelpasta

Of dat echt nodig is vraag ik me af, bij de metingen die ik heb gedaan werd het plaatje niet warmer dan 35°C na iets van vijf minuten. Ik heb ook wel eens na een half uur fietsen aan de lamp gevoeld maar warm wordt hij niet.

De bruggelijkrichter bestaat uit SS210’s en de spannningsomvormer is een XL7015. Er zit een goldcap op voor de standlichtfunctie.

Waarschijnlijk is de Axendo 40 wel een goede match met de 2,4 Watt naafdynamo.

Ja, de Axendo 40 is een betere match voor de 2,4 watt dynamo. Mijn vrouw heeft die twee + het Plateo achterlicht. Geen probleem gehad.