Spanninga neemt koplamp Philips over

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/spanninga-neemt-koplamp-philips/

Philips bracht een paar jaar geleden uitzonderlijk goede koplampen op de markt: veel licht en een bundel die de weg mooi breed en egaal uitlicht. Het was echter geen verkoopsucces en de lampen verdwenen weer. Maar het ontwikkelwerk van Philips is niet verloren gegaan. Spanninga heeft de mallen van Philips overgenomen en op basis van…

Goed nieuws wat mij betreft, ik had een Philips voorlicht op batterijen een heb nu een Spanniga/ex-Philips achterlicht.

Het achterlicht geeft egaal licht zonder een felle plek en geeft ook voldoende licht naar de zijkant. De Philips voorlamp geeft zo veel licht dat ik regelmatig voor een brommer werd aangezien; je kan er redelijk over kronkelige bospadjes rijden in het donker rijden iets wat niet lukt met ander lampen omdat ze een te smalle bundel hebben of te weinig light geven. Toch verblindt hij geen tegenliggers.

Misschien vervang ik mijn huidige dynamo voorlamp wel door een Axendo 60 of nog liever door een Axendo 80. Die laatste is er echter niet in een versie bedoeld voor een naafdynamo.

Ik vond de Spanning Axendo 60 voor € 40 inc. verzending bij fietsonline.com en athleteshop.nl. Gisteravond voor het eerst geprobeerd op onverlicht fietspad door bos. Super tevreden. Zelfs de eco stand is voor mij al voldoende bij duisternis op een fietspad. De hoogste stand is echt super wat mij mij betreft. Ook te spreken over bevestiging met mount die op het stuur blijft en los klikbare lamp. Daarmee heb je ook nog een sterke zaklamp met een eenvoudig klikje. Bedankt voor deze aanbeveling!

Ik heb ook een Spanning Axendo 60 gekocht omdat op vakantie mijn voorlamp stuk was gegaan, in tegenstelling tot @marksalomonson heb ik de dynamoversie gekocht. Ik dacht eerst, ik mis iets want ik heb geen boost (60 Lux), normal (30 Lux) en eco (10 Lux) standen, alleen Aan, Auto en uit, maar dat is het verschil tussen de batterijversie en de dynamoversie.

Ik moet er nog wat mee in het donker rondrijden maar het lijkt me alsof de bundel wat aan de smalle kant is, prima licht zolang je rechtdoor gaat maar bij bochten? Ik zal hem in het winterseizoen eens verder testen.

MikeRZ, welk achterlicht gebruikt u? En is dat een dynamo lamp?

Ik zoek een achterlicht voor een dynamo. ben weer klaar met lege batterijen, wil wel weer eens met draadjes klooien :wink:

Ik heb een Spanninga Elips XDS achterlicht, aangeschaft voor € 10,95 maar inmiddels goedkoper te krijgen zie ik.

Waar je bij het kopen bij moet opletten is hoe ver de boutjes uit elkaar zitten (50 of 80 mm) en dat de Spanninga Elips drie versies heeft, XDS voor bij een dynamo, XB met batterijen en XE voor e-bikes.