Sparta espeed 2015 nuvinci 360 harmony

Hi,

Ik heb een 2dehands sparta espeed gekocht met nuvinci 360 harmony maar het probleem is dat ik op de zwaarste versnelling bij 25km/h al een heel hoge trapfrequentie heb .

Ik lees nog wel zo’n dingen op het net dat nuvinci bij 25km/h al veel omwetelingen heeft …

Fiets is bij een lokale hersteller binnen en die had zowel bosch als nuvinci gecontacteerd.
Die schuiven het probleem naar elkaar toe.
Uiteindelijk denkt nuvinci dat de naaf stuk is en het bereik daardoor beperkt , kon opgestuurd worden maar hier zou een fiks prijskaartje aanhangen!

volgens mij klopt dit verhaal niet helamaal aangezien ik nog lees dat bij 25km’h je gewoon veel omwentelingen maakt …
Persoonlijk denk ik dat de naaf voor een 25kmh fiets gemaakt is en dat sparta er een 45kmh motor heeft opgezet.
De gesloten kettingkast laat niet toe veel met de tandwielverhouding te spelen…

Wat is “veel omwentelingen”?

Op zich zelf is het niet slecht om “wat meer” omwentelingen per seconde te maken, dat ontlast de knieën, als ik zo om me rond kijken tijdens het fietsen lijkt het mij of het merendeel van de mensen met een “te laag” toerental fietsen. Weliswaar voor de racefietser maar 65-75 toeren per minuut lijkt een goede streefwaarde te zijn:

Wat betreft wijzigen: Een gesloten kettingkast maakt het inderdaad moeilijker maar niet onmogelijk. Passen moet het haast altijd wel, door achter een kleiner tandwiel te zetten kan je de verhouding omhoog krijgen. Voor een groter tandwiel is beter voor de slijtage maar of dat zal passen?

Ik vraag me af of je de lokale hersteller, Bosch of Sparta verantwoordelijk kan stellen voor zoiets.

het is een 2dehands fiets en hij is ruim 3 jaar oud dus garantie op 1 of andere manier daar reken ik eerlijk gezegd niet op !

er zit achteraan een 20t op dacht ik en vooraan stond er een 19t op , daar heb ik nu een 21t laten opzetten

als ik 25 reed met de 19t trapte ik als chris froome op een beklimming zeg maar (ik weet geen cadans in cijfers)
ik heb er eens 40km mee gehaald maar dat moet er niet uit gezien hebben :wink:

volgens mij is het bereik van de nuvinci meer dan zat maar alles moet gewoon 20kmh opgeschoven worden …dan is de lichtste versnelling nog steeds goed om soepel 5kmh te rijden denk ik.

de fietsenmaker is een kleine zelfstandige hier uit de buurt , hele kleine shop maar hij is wel erkend hersteller van zowel nuvinci als bosch!

Ga de fiets dus voorlopig zo terughalen , remmen zijn gemaakt , nieuwe achtervelg en spaken en een groter tandwiel , zal niet veel helpen , denk dat ik slechts enkele kmh sneller kan met dezelfde cadans .

we zullen zien , als het me niet bevalt , andere kettingkas of geen !

Op de Engelse Wikipedia lees ik dat de overbrengingsverhouding van een NuVinci N360 loopt van 0,5 min tot 1,8 max.

Met voor 19 en achter 20 tanden wordt de totale verhouding 1,71 (max).

Bij een bandenmaat van 2,22 meter leg je per omwenteling van de trapper 1,71 * 2,22 = 3,8 meter af.

25 km/h is 6,94 meter per seconde; dat gecombineerd met de 3,8 meter is 1,83 omwentelingen per second ofwel 110 omwentelingen per minuut. Ja, dan kan je zeker met Chris Froome of eigenlijk Lance Armstrong mee, die laatste reed met een trapfrequentie boven de 100 de berg op.

Voor 21 brengt de 110 terug naar 99 maar dat is denk ik nog te hoog. Bij 25 voor zit je op 83, bij 30 voor op een trapfrequentie van 70.

Zogezegd, helemaal mee eens, ik vraag me af of die verhouding er vanaf de fabriek op zat.

hi ,

bedankt voor het opzoek en cijferwerk!

Fiets is nu dus weg maar ik dacht dat het wiel een diameter van 80cm had , dat zou dan 2,51m per omwenteling zijn als ik me niet vergis .
x1.71 zou dat 4.3meter zijn of bij 25kmh 1.61omwentelingen per sec of 97 per minuut .

volgens mij klopt alles als een bus aan deze fiets , behalve de motor :wink:
het is de originele motor , het is een espeed model en sparta zegt 40kmh voor deze .

maar de kettingkas is volgens mij zeker origineel en met preciezie rond de 19T en 21T gemaakt , dus zoals gezegd alles behalve de motor lijkt voor een 25kmh gemaakt !

Zou sparta dat dan echt niet weten dat die verhoudingen niet kloppen voor een speed bike???

ik ga ze nogmaals contacteren , de eerste maal zeiden ze gewoon zoek een erkend sparta dealer…

Dat lijkt me toch een beetje sterk, zelfs zogenaamde 29" wielen zijn, bijv 60-622 heeft een diameter van zo 74,5 cm.

De E-Speed Nuvinci 2015 is nog op de Wayback Machine te vinden:

Is dat de fiets? Zo ja, dan snap ik beter de overbrengingsverhouding:

TOT WEL 45 KM/U MET KRACHTIGE MIDDENMOTOR.
De high speed e-bike van de toekomst

Dan is geen normale elektrische fiets maar een (vroege) speed-pedelec…

Ik heb het wss mis over de diameter , had het gemeten maar heb het fout onthouden dan .
Dit is idd de fiets die ik heb ja…
is idd een speed pedelec , dat staat er op en de motor geeft idd ondersteuning tot 45kmh denk ik (nog maar 40 mee gedaan)

is er volgens jou wat mis met de overbrengingsverhouding? is het zoals ik denk dat alles voor 25kmh gemaakt is , enkel de motor voor meer?

Had het er mss duidelijker moeten bij vermelden maar ik ging er idd vanuit dat het een speed pedelec was ja …
heb hem voor een goede prijs denk ik (750) maar er was dus nog een beetje werk aan , batterij is nog helemaal goed lijkt met , hij heeft 17.000km en mijn vaders bosch met 1800km ook 400pack doet gelijkaardige afstanden bij 25kmh

Sorry, wat ik schreef in mijn vorige bericht “dan snap ik beter de overbrengingsverhouding” slaat natuurlijk nergens op, juist als de fiets sneller kan zo je een nog hogere trapfrequentie moeten maken. Nee, als dit de originele overbrengingsverhouding is dan is er echt iets mis met het ontwerp.

denk ik ook ja , ofwel klopt de motor niet en moet het een 25kmh versie zijn ofwel moet er een veel groter tandwiel op vooraan is mijn idee !

Hi,

net antwoord van sparta binnen , hij is idd origineel geleverd met een 20T op de nuvinci360 en met een 19T op de bosch motor…

Dus will dit zeggen dat je bij 25kmh >100 omwentelingen zit op de hoogste versnelling.

dit is dus echt wel een fiets voor 25kmh , alleen hebben ze er een motor voor 45kmh opgezet en het een speed bike genoemd :wink:

kleine fout in het ontwerp lijkt me…

Hi Mike,

ik heb nog een antwoord gekregen van sparta , deze schreven dat de berekening zo klopt maar dat er een overbrengingsverhouding van 2.5 van de bosch motor vergeten word in de berekening? dit snap ik niet , het tandwiel op de bosch staat toch rechtstreeks op de trapas dus is het toch 1 op 1 ?
Ben ik nu zo verkeerd hier?

Zij geven aan dat uw berekening in principe klopt. Uw berekening is echter niet volledig, omdat u de overbrengverhouding van de Bosch motor niet meeneemt.
Deze verhouding is 2,5, waardoor de 110 omwentelingen teruggebracht worden naar 44 omwentelingen per minuut.
Voor 45 km per uur komt u dan op ongeveer 80 omwentelingen per minuut.

Ik denk dat Sparta denk dat er vanaf de trappers naar de as die het voorblad aandrijft een 1:2,5 overbrenging zit en ja, daarmee zou de totale overbrengingsverhouding wel okay zijn denk ik, 110/2,5 = 44 omwentelingen= per minuut bij 25 km/u en rond de 70 bij 40 km/u.

Nu vraag ik me ten zeerste af of de overbrengingsverhouding van de trappers naar de as die het voorblad aandrijft 2,5 is, volgens mij niet. Wel is waarschijnlijk de overbrengingsverhouding van de motor naar de as die het voorblad aandrijft 2,5, motoren lopen beter op hogere toerentallen.

Het zou goed zijn als er een andere Sparta E-Speed MNb/E-Speed Nuvinci Harmony 2015 bezitter is die kan bevestigen dat de trapfrequentie wel erg hoog is.

die zijn er …heb het op het forum gelezen denk ik…

mss moet ik nog eens goed kijken maar volgens mij staat het tandwiel op dezelfde as als de trappers en tenzij er echt iets heel bijzonders gaande is wil dit volgens mij een verhouding van 1op1 zeggen :wink:

dat de motor een verhouding heeft kan ik aannemen maar dat is van sparta dan compleet naast de vraag beantwoord , het ging enkel over de cadans dat ik trap!

dit is een bericht in een ander topic hier (over problemen met nivinci)

Ik heb sinds enkele weken net hetzelfde probleem met mijn Sparta - E-speed Nuvinci hsync. (aangekocht mei 2015).
Ik heb altijd al gevonden dat er een klein bereik beschikbaar is. Mijn versnelling staat praktisch altijd op de hoogste stand (gemiddelde snelheid over 300 km : 30,2 km/h). Ik heb al navraag gedaan om een groter tandwiel vooraan te plaatsen zodat ik meer gebruik kan maken van de “midden” versnellingen maar dit gaat niet wegens de gesloten kettingkast v/d Sparta. Deze vervangen door een open, halve kettingkast zou een oplossing kunnen zijn.
Maar nu heb ik ook het probleem dat ik rond de 90 omwentelingen / minuut zit (bij een constante snelheid van +/- 30 km /h. De ondersteunende snelheid van 45 km/h is dus praktisch niet meer haalbaar. Alles is begonnen door een fout na het schakelen bij een kruispunt. Eerst leek het alsof mijn ketting was afgelopen, ik had totaal geen aandrijving meer. Maar waarschijnlijk door de nog hoge snelheid & het terugvallen v/d nuvinci naar de laagste versnelling leek dit maar zo. Ik heb dadelijk een hersync gedaan & alles werkte terug. Sindsdien moet ik praktisch dagelijks een synchronisatie uitvoeren om de hoogste versnellingen terug te kunnen bereiken.
Alle hulp is welkom. Voor het overige niets dan goeds over de versnelling, zeker de auto stand , & dat voor woon-werk verkeer in alle weersomstandigheden.

nu begrijp ik hier niet goed uit of dat van in het begin was ofdat het probleem later gekomen is? moet haast van in het begin zijn en het feit dat de calibratie regelmatig verloopt en een reset nodig is moet het probleem zijn dat ontstaan is denk ik dan.
in ieder geval als het tandwiel op de as rechtstreeks staat en het doet 1op1 dan kan het nooit anders geweest zijn , die verhoudingen zijn het gewoon met die tandwielen en de nuvinci 360…

Aha, dat is het topic:

Als ik dat zo door lees heeft het met software te maken:

de oorzaak van de hoge trapsnelheid was een te grote ingave van het voorste tandwiel, en de max trapsnelheid was te hoog (85)

Hoe dat op te lossen weet ik ook niet.

de fietshersteller is bosch erkend , die heeft nagekeken of alles klopt , maar de verhoudingen zitten simpel weg niet goed volgens mij en volgens jou berekeningen , die verhouding op de motor begrijp ik niet , dat moet volgens mijn1:1 zijn dus t’is volgens mij simpel , bij 25kmh heb je gewoon een hoge cadans…

waarschijnlijk is de calibratie niet goed uitgevoerd. check mijns posts mbt Nuvinci Harmony en vervangen van de encoder.