Sparta R20i constructie vraag

Beste.
Ik kan hier geen foto’s plaatsen maar hier: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=78&t=193939&p=2759982#p2759982 heb ik dezelfde vraag gesteld incl de 2 foto’s.

Ik heb in 2017 een nieuwe R20i gekocht en vanaf dag 1 heb ik problemen met deze fiets. Er is een duidelijke tik hoorbaar bij elke omwenteling. Na lang zoeken is de oorzaak gevonden, de PAT. Dat is de stalen plaat bij de cassette (pion) waarin de as wordt bevestigd. Die PAT zit met twee inbusjes van 3mm, 8mm lang, vast aan het aluminium frame en alle gewicht van mij plus de fiets komt dus op die twee boutjes. En dat totaalgewicht zal rond 120kg bedragen, verdeeld over beide wielen. Mijn gewicht ligt binnen de grens die door Sparta wordt aangegeven. Ik heb van Sparta al een nieuw frame gekregen en de fiets is door de FM omgebouwd. Echter ook dat frame heeft deze tik. Door montagepasta aan te brengen tussen het frame en deze PAT is het tijdelijk opgelost. Maar met 14000km/jaar moet dit maandelijks worden uitgevoerd. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Wanneer ik kijk bij advertenties van de R20i, model 2019-2020, dan zie ik dat er inmiddels een andere constructie wordt gebruikt. Op een van de foto’s is duidelijk te zien dat er geen losse PAT meer wordt gebruikt. Wanneer ik beter kijk, merk ik op dat juist deze foto van een andere fiets lijkt te zijn. Welke weet ik niet. Mijn R20i is echt een fijne fiets met maar 1 hekelpunt, de tik. Ik zou meteen een nieuwe R20i kopen wanneer deze fiets met een vaste PAT zou zijn uitgevoerd. Heeft iemand van jullie een soortgelijke ervaring en/of mogelijk een oplossing om voor eens en voor altijd van die tik af te zijn.

Bedankt voor jullie tijd. mg Bram

Als je 3 jaar x14000 km gedaan hebt met die fiets, dan is die afgeschreven.
Ik zou de zaak opgeven en iets veel degelijker kopen.

Je gaat nu toch kosten krijgen aan zowat alles, dus nieuw is een betere investering.

Foto’s plaatsen is niet echt moeilijk, ik heb maar even de foto van het Radar forum hier gelinkt

Screenshot_20200531_085546

Je schrijft daar:

De twee kleine inbusboutjes zitten dus recht boven de wielmoer, die wielmoeren zijn overigens middels een momentsleutel op 50Nm getrokken.

Toch even zeker weten, we hebben het over deze twee inbusboutjes:

Screenshot_20200531_085546_uitsnede

Hallo Mike.

Van die foto’s plaatsen had ik niet gevonden, maar bedankt hiervoor want nu kunnen ook anderen de situatie bekijken.
En inderdaad, dat zijn de twee kleine inbusjes waarop heel het gewicht komt. Ik heb de fiets nu 2,5 jaar en er staat 31k op de teller. Dat is ver boven het gemiddelde maar toch niet dat een fiets dan versleten zou zijn? Ook de accu en motor hebben dus deze kilometers erop zitten en daarvan zou ik kunnen begrijpen dat deze het eerdaags gaan begeven, ze hebben dan goed hun werk gedaan. Maar een nieuwe fiets, en later een nieuw frame, beide al een tik had vanaf kilometer 1 kan geen slijtage zijn. Overigens heb ik ooit gehoord dat iemand een ton met zo’n ION motor heeft gereden. Volgens de specs van Sparta zou mijn 600Wh accu een actieradius hebben van rond de 230km. Ik haal er meestal rond de 400 km uit wat inhoudt dat ik zelf veel trap en weinig ondersteuning gebruik. Op dit moment doet die accu nog exact hetzelfde als toen deze nieuw was.Deze fiets bevalt me zo goed, muv die tik, dat ik een nieuwe accu of motor zou overwegen.

En wat verbinden dan die inbusjes?

De zwarte plaat waar ze in zitten lijkt aan het frame zelf vast te zitten, maar wat zit er achter?

Ik ken die fiets niet, maar de derailleurhanger (niet de rechterpat, dat is deel van het frame) zit met twee kleine inbusjes (oa. ook bij Giant) of een grote platte inbusbout (de meeste andere merken) vast in het frame. De krachten van het schakelen van de derailleur is het enige dat die inbusjes moeten verdragen. Kan geen probleem zijn.
Bovendien: wat denk je van de klemkracht van die asmoeren? By the way: zijn die met vaseline ingesmeerd? Die kunnen ook geluid maken.
Hier een fotootje van een derailleurhanger op de uitvalpat gemonteerd met een grote platte inbusbout met een eveneens platte moer. Je kunt zien dat beide middels een profiel goed op elkaar aansluiten en eveneens dat de snelspanner mede zorgt voor een voldoende stijve verbinding. Een stalen frame heeft (meestal) een niet vervangbare derailleurhanger, omdat die een geheel vormt met de uitvalpat. Voor de volledigheid: er zijn zeker meer dan 600 verschillende soorten derailleurhangers. Ieder merk gebruikt zijn eigen modellen.