Sparta rxs plus accu probleem

Zowel bij mijn vrouw als bij mijn fiets hebben we bijna gelijktijdig bijna iedere dag uitval van de accu.
Ongeacht de laadstatus van de accu of gereden kilometers, valt op gegeven moment ineens de ondersteuning weg.
Het display geeft geen storing code aan maar gewoon de boodschap “accu is leeg 0 %”. De accu indicator op de accu is op dat moment compleet dood, ook als je de accu uit het frame haalt. Echter op het moment dat de accu
lader aangesloten wordt, komt alles weer tot leven en zonder verder op te laden kunnen we verder fietsen.
De fietsen reageren verder prima op pedaaldruk etc. Fietsen uit 2013 met 4100 km op de teller en accu’s altijd volgens de richtlijnen verzorgd.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe te verhelpen?

Bijzonder probleem, twee fietsen die precies hetzelfde reageren.

Ik zou zeggen, let eens op waar het gebeurd en daarmee de vraag of als je nog een keer op diezelfde plek komt je weer in het probleem loopt.

Gelijktijdig bedoel ik niet op het zelfde moment. Beetje verkeerd uitgedrukt door mij want ik bedoel meer allebei de fietsen in dezelfde periode na een gebruik van 7 jaar. Dat gebruik is alleen in de zomer op fietstochten dus geen woon werk verkeer.
Inmiddels 1 accu uit laten lezen en dat gaf foutcode E15 te zien op momenten van uitval. E15 is afwijking in het laad management en dan moet de accu weer aan de lader. Vreemd want op die momenten geeft de display 60 tot 90% lading aan.
Conditie batterijcellen is 100%. Softwarecode S1Jv en tussen haakjes staat dan (verouderd). Alle overige gegevens zijn in orde.
De dealer zegt natuurlijk dat ik waarschijnlijk een nieuwe accu nodig heb € 799,00.
Zelf geloof ik meer om eerst een software update uit te proberen.

Kan is groot dat één of andere batterijdokter beter weet wat er mis is dan jouw FM.
Contacteer eens een accu revisiebedrijf, de kans is groot dat er ergens een component is die regelmatig uitvalt, en dat je met een goedkopere reparatie gered bent.

En voor een lijst van batterijdoctoren zie: