Speed pedelec, specialisatie van de markt als gevolg van regelgeving


#1

De speed pedelec is een goed alternatief voor de auto in woon-werkverkeer, de snelle fiets staat op het punt door te breken als gevolg van de positieve ervaringen van gebruikers, de toenemende files op auto(snel)wegen en de behoefte om meer aan lichaamsbeweging te doen. Qua reistijd doet de speed pedelec nauwelijks onder voor de auto en de 5x lagere kilometerkosten (vooral afschrijving en brandstofkosten) maken de fiets voor iedere forens bereikbaar.

De speed pedelec is oorspronkelijk een opwaardering van de pedelec, de laatste ten onrechte vaak E-bike genoemd, de elektrische fiets met trapondersteuning t/m 25 km/uur. Deze fiets is doorgaans voorzien van een 250 Watt middenmotor. De speed pedelec is gebaseerd op deze fiets maar dan voorzien van een 350 Watt middenmotor en een trapondersteuning die begrensd is op 45 km/uur. In de praktijk blijkt het ondoenlijk om met deze 350 Watt motor langere tijd 45 km/uur te rijden, een gangbare snelheid is eerder 35 km/uur.

Door de nieuwe regelgeving die per 1 januari dit jaar is ingegaan vindt er een verschuiving plaats van de inmiddels ouderwetse 350 Watt middenmotor naar de veel sterkere 500 Watt achterwielmotor. Daarvoor zijn enkele redenen aan te wijzen:

  • de middenmotor blijkt minder geschikt voor hogere vermogens omdat de trapkracht van de fietser verhoogd wordt met het motorvermogen en daarmee de aandrijflijn onnodig belast, de achterwielmotor zet het vermogen van de motor rechtstreeks op het wiel en is daardoor ook efficiĂ«nter
  • met een 500 Watt achterwielmotor kan in tegenstelling tot de middenmotor wĂ©l redelijk gemakkelijk een snelheid van 45 km/uur volgehouden worden. Voor forensen is dit op twee manieren gunstig, allereerst kan de reistijd verkort worden en bovendien kan met die snelheid beter meegereden worden tussen gemotoriseerd verkeer
  • de 500 Watt achterwielmotor geeft minder aanleiding tot storingen en is daardoor betrouwbaarder dan de 350 Watt middenmotor.

Als we de verkoopcijfers bekijken, maandelijks gepubliceerd door de RAI Vereniging, is vrij eenvoudig te zien dat de 350 Watt middenmotor het veld ruimt voor de achterwielmotor. Vrijwel alle merken met middenmotor verliezen marktaandeel en sommige merken zoals Sparta zijn zelfs geheel gestopt met de productie van speed pedelecs wegens tegenvallende verkoopcijfers.

De markt wordt nu volkomen gedomineerd door het Zwitserse merk Stromer dat met de 500 Watt achterwielmotor precies levert wat de forens wil: betrouwbaarheid, snelheid en kracht. Met het nieuwste model, de ST5, dat medio 2018 op de markt komt wordt de lat zelfs nog wat hoger gelegd met een achterwielmotor die 800 Watt levert. Bijzonder is dat de extreem hoge prijs van deze speed pedelecs geen belemmering voor de verkoop blijkt, met prijzen van 4.000 voor het instapmodel tot 9.500 euro voor genoemde ST5 is het merk opmerkelijk (2-3x) duurder dan de merken met middenmotor.

Het wachten is op een merk dat de hegemonie van Stromer aanvalt met een speed pedelec met minstens vergelijkbare prestaties en betrouwbaarheid maar ook met een veel vriendelijker prijskaartje. De ruimte ligt er, het is vraag is vooral of runner-up Riese & MĂĽller en Gazelle met een passend weten te komen. Helaas niet in 2018 want op de Eurobike afgelopen september konden zij geen heuglijk nieuws melden.


#2

Dat zijn interessante mededelingen. Waar ik nog aan wil toevoegen, dat inmiddels 1000W exemplaren de markt hebben betreden.
En inderdaad, wat ik al een tijdje vermoedde, deze - sterkere - tweewielers (of mee-trapbrommers) kunnen zich nu veel beter tussen het gemotoriseerde verkeer handhaven.

Vandaar dat de wetgever, gesteund door onze bond, met vooruitziende blik de speeders terecht van het fietspad heeft “verbannen”.


#3

Dat is alleen mogelijk als de snelheidsbegrenzing van 45 km/uur wordt verhoogd naar minstens 60 km/uur. En dan loop je als fietser-in-de-ogen-van-de-automobilist alsnog het risico geconfronteerd te worden met de toorn van de automobilist. Een sterkere motor zorgt wel dat je langere tijd 45 km/uur kunt volhouden. Met de 350 Watt middenmotor is die snelheid niet te halen, met de 500 Watt motor lukt dat al wel onder gunstige omstandigheden (wind/helling) maar wel met stevige inspanning van de fietser en daarom beperkt haalbaar.


#4

Je maakt hiermee volledig duidelijk dat dit niet over fietsen gaat.


#5

Dat ben ik niet met je eens, het is precies hetzelfde als fietsen met als belangrijkste verschil dat je ongeveer 20 km/uur sneller kunt rijden bij gelijke inspanning. Langzamerhand beginnen overheden en instanties ook door te krijgen dat het niet meer is dan een snelle fiets… Die verschuiving van inzicht lijkt zich nu te voltrekken doordat steeds meer speed pedelecs op de weg rijden en mensen enorm nieuwsgierig zijn naar deze nieuwe fiets.

Ik heb al heel wat mensen laten kennismaken met de geneugten van mijn superfiets: familie, vrienden, buren, kennissen, zakelijke relaties, lokale middenstanders. En er zijn plannen om in samenwerking met een dealer van speed pedelecs deze fiets te introduceren bij gemeentelijke instanties, middelgrote bedrijven (50+ medewerkers), universiteiten/hogescholen/scholengemeenschappen (docenten), bedrijfsverzamelgebouwen, innovatiecentra, banken, participatiemaatschappijen… de lijst is vrijwel eindeloos.

Het is erg leuk om te zien dat er vrijwel overal enorme interesse is voor de speed pedelec, forensen zijn de dagelijkse files helemaal zat en vinden in de speed pedelec een goedkoop alternatief voor woon-werkverkeer. Met de klimaatdoelstellingen van de nieuwe regering staan alle lichten op groen voor een definitieve doorbraak van de speed pedelec. En ik vind het leuk om daar een steentje aan bij te dragen.


#6

Je toont niets aan, behalve dat je het meetrapbrommen heel leuk vindt.


#7

Ik hoef niets aan te tonen. Afgelopen jaar heb ik het plezier in fietsen hervonden via de pedelec van mijn schoolgaande dochter en dat plezier is alleen maar gegroeid met het gebruik van de speed pedelec. Dat enthousiasme gebruik ik nu om andere automobilisten te motiveren om weer te gaan fietsen. Gezien de vele positieve reacties kan ik alleen maar concluderen dat mijn inspanningen in vruchtbare grond vallen en dat alleen is voor mij al waardering genoeg.


#8

Indien je iets beweert zonder het aan te tonen, is het niets waard. Jij spreekt alleen over motoren en accu-capaciteit en daarmee heb je aangetoond dat meetrapbrommers niets met fietsen te maken hebben.


#9

Ik zit er niet mee dat jouw visie anders is, zoals ik hiervoor al schreef heb ik bijzonder veel plezier van de positieve reacties van mensen die kennismaken met deze moderne manier van fietsen.


#10

Is dit thema niet eigenlijk een non-issue? Een 45km-e-biker vertelt leuk over zijn ervaringen. Valt verder weinig over te discussiëren.
Nogmaals, prima uitvinding zo’n ding, Voor vele FB’ers is het echter geen fiets en moet niet op het fietspad; voor de speeders in beide gevallen wel (Zie voor argumentatie bij diverse andere thema’s).


#11

De Fietsersbond is daar niet duidelijk over, ze probeert een beetje de kool en de geit te sparen. Zodra de Fietsersbond zich volmondig TEGEN de speed pedelec uitspreekt dan ben ik hier zo weg. En zolang dat niet het geval is zal ik alle wetenswaardigheden van deze moderne fiets hier graag met jullie blijven delen. De ontwikkelingen zijn volop gaande zodat er wekelijks nieuws te melden is.

Ik schat in dat ik hier nog wel een tijdje bijdragen zal kunnen leveren.


#12

Eerder heb ik beschreven dat de speed pedelec in ontwikkeling is, dat de verkopen van fietsen met 350 Watt middenmotor terrein verliezen aan de snelle fietsen met 500 Watt achterwielmotor. Die markt wordt nu vrijwel gedomineerd door het Zwitserse merk Stromer en tot voor kort waren er geen echte concurrenten die ook maar enigszins in de buurt komen maar er is nu werkelijk een serieuze kandidaat opgestaan: de Klever X Speed met een 600 Watt achterwielmotor die qua specs en prijs vergelijkbaar is met het instapmodel voor 2018 van Stromer, de ST1x.

Allereerst is de prijs leuker want € 4.900 oogt toch beter dan € 5.200 en de accu kan met 570 Wh aardig meekomen met de 618 Wh accu van de Stromer. De Klever heeft echter twee zeer sterke verkooppunten ten opzichte van de ST1x:

  • de motor is sterker en heeft een hoger koppel, resp. 600 vs 500 Watt en 41 vs 35 Nm. Met name dat hogere koppel maakt de fiets lichtvoetiger, beweeglijker, gretiger dan de ST1x, je rijdt met gemak 45 km/uur terwijl het bij de ST1x flink werken is om die limiet te halen
  • de Klever is voorzien van een geveerde voorvork, een must voor speed pedelec waarbij een kuiltje in de weg of boomwortels die het asfalt omhoog geduwd hebben de polsen zwaar kunnen belasten. De ST1x heeft een starre aluminium voorvork die doorgaans als vrij oncomfortabel wordt ervaren. Een geveerde voorvork plaatsen geeft een meerprijs van maar liefst € 700 zodat de meeste ST1x-rijders hun toevlucht zoeken in de veel goedkopere verende stuurpen zoals de Redshift ShockStop voor € 150… maar zelfs die kan de klappen van boomwortels of kuilen niet opvangen.

Nu is die accu van 570 Wh aan de krappe kant, zeker met zo’n levendige motor, de theoretische actieradius op volle ondersteuning is slechts 34 km op basis van een stroomverbruik van 15 Wh/km. Dat is voor de meeste forensen aan de krappe kant want met een flinke tegenwind ga je die 34 km niet halen. Maar nu hoorde ik dat in maart 2018 de fiets ook geleverd kan worden met een 850 Wh accu voor een meerprijs van € 300 en daarmee gaat de theoretische actieradius naar 51 km en dat is wel genoeg voor de gemiddelde forens die 23 km van zijn werk woont. Met die accu kan heen en terug gereden worden zonder tussentijds op te laden.

De ST1x is vooral populair omdat de accu opgewaardeerd kan worden naar 814 Wh of zelfs 983 Wh. De Klever X Speed is met de sterkere motor, de accu-upgrade en de geveerde voorvork een zeer interessant alternatief voor de duurdere Stromer. Reken maar even mee:

  • Klever X Speed met 850 Wh accu 4900+300 = € 5.200
  • Stromer ST1x met 814 Wh accu en geveerde voorvork 5200+450+700 = € 6.350

Komende maanden ga ik de verkoopcijfers van de Klever dan ook met wat meer belangstelling in de gaten houden.

Edit: juist vandaag zijn de verkoopcijfers over oktober 2017 gepubliceerd, de Klever X Speed is voor het eerst in de statistieken meegenomen met een verkoop van slechts 8 stuks. Dat is gezien de ontbrekende naamsbekendheid van het merk best een aardige prestatie.


#13

Vandaag zijn de verkoopcijfers van speed pedelecs (45 km/u) in november 2017 gepubliceerd door de RAI Vereniging. De eerder geconstateerde trend dat fietsen met 500 Watt achterwielmotor marktaandeel winnen ten koste van de speed pedelecs met 350 Watt middenmotor blijkt door te zetten. Het marktaandeel van Stromer is deze maand gestegen van 35 naar 45% met de verkoop van 134 fietsen.

Ook is het vrij opmerkelijk dat de verkoopcijfers van speed pedelecs gestegen zijn tegen de seizoensinvloeden in.

Opvallende nieuwkomer is de Specialized Turbo Vado 6.0 met maar liefst 27 fietsen. En dat is best bijzonder te noemen. De Klever X speed kwam vorige maand op de verkooplijst met 8 fietsen.


#14

De verkoopcijfers van de speed pedelecs in grafiekvorm laten duidelijk de specialisatie zien die ik hierboven beschreven heb. Alle fietsen met trapondersteuning via middenmotor zien de verkopen inzakken en alleen de fietsen met achterwielmotor (Stromer en Klever) zien de omzet juist stijgen. Flyer is de enige uitzondering en laat met middenmotor een gelijke groei zien als het nog relatief jonge merk Klever (lijnen van Klever en Flyer liggen precies op elkaar).


#15

We zijn nu een half jaar later. Interessant om weer de zure reacties van Meeles te lezen. Tja, sommige wielrenners vinden het niet fijn om ingehaald te worden door een speedpedelec rijder. Dat blijf je houden. Ik vraag mij wel af, welke RDW-goedgekeurde speedpedelecs voorzien zijn van een 1000W motor. Ik ken ze niet. Of hebben we het hier over de e-brommers, voorzien van een gashendel, zoals de Bultaco of Grace One. Dat zijn idd geen speedpedelecs, want je hoeft niet te trappen om 45 km/h te rijden. Die zijn al jaren op de markt, nauwelijks verkocht en moesten ook al lang vóór 2017 op geel kenteken. Wel je huiswerk doen, meneer Meeles. Tenslotte: uit een enquête eind 2017 onder 3200 Fb leden, waaronder slechts 165 SP-rijders, volgt dat slechtst 20% van de Fb leden vindt dat de speedpedelec bibeko altijd op de rijbaan moet rijden. En slechts 19% vindt dat de Fb, de speed pedelec niet moet vertegenwoordigen. Het lijkt erop dat Meeles en zijn FB Leiden sterk in de minderheid zijn. Probleem is alleen wel dat de conservatieve aanhang van de Fb het voor het zeggen heeft. Niet elk lid heeft evenveel te zeggen, zo is mij verteld. Tijd voor andere statuten en reglementen, lijkt mij.


#16

Zo werkt het niet, wat wel zo is is dat actieve leden meer invloed hebben.


#17

Beste Mike,

Heeft geen zin dat antwoord, de oogkleppen zijn te groot.
Overigens komt er over niet al te lange tijd een mooi rapport van een mooie commissie over de SpeedPedelec/elektrische brommer.

mvg
Meeles

PS. Nu eindelijk eens op zo’n ding (500W) gereden. Geweldige ervaring, gewoon kikken. Ik begrijp nu overigens ook waarom de minister richtingaanwijzers op die dingen wil: bij 35-40km/h richting met de hand aangeven is gewoon link. En inderdaad, zoiets past niet op het fietspad, nu weet ik het zeker.


#18

Leuk dat je nu zelf ervaren hebt welk fietsplezier zo’n high speed fiets geeft. Ik rij nu ruim een jaar rond op mijn SP (>10.000km) en heb nog geen behoefte gevoeld om een richtingaanwijzer te gebruiken. Het richting aangeven met de hand bij een snelheid van 35-40 km/u is gevaarlijk maar dat is die bocht nemen met dergelijke snelheden ook. In de praktijk gebeurt dat ook nauwelijks… bij afslagen laat je eerst je snelheid zakken naar 25-30 km/u, dan geef je richting aan met de hand en in de bocht versnel je weer naar 35-40 km/uur.

Ik ben benieuwd naar dat rapport over de speed pedelec. Kun je zeggen op welke site we die publicatie kunnen verwachten?


#19

Vroeger leerde ik toch: Eerst richting aangeven, dan pas vaart minderen. Dan weten andere weggebruikers ook waar ze aan toe zijn. Als je richting aangeeft kan men verwachten dat je vaart gaat minderen, andersom niet.


#20

Bedankt Jaap …
Die zal ik meenemen in het rapport.