Speed Pedelec

Wie heeft er ervaring met een speed pedelec fiets? Ik overweeg de aanschaf maar wil deze snelle fiets eerst proberen is hij ergens te huur? Als er mensen zijn die er reeds een bezitten hoe bevalt het? Voordelen en nadelen en ervaringen in het verkeer zijn welkom.

Alvast bedankt.

Sinds mei 2013 in bezit van een Riese & Müller Bluelabel cruiser High Speed. Ik fiets dagelijks van huis (Rotterdam) naar werk (Den Haag), ong 55 km per dag. Altijd een constante reistijd van 50 minuten deur tot deur. Heb de ideale fietsroute gevonden mbv de routeplanner van Fietsersbond, dwars door de randstad en grote stukken door natuurgebied (dus niet altijd langs bestaande provinciale wegen). Kan met een volle accu ong 35 kilometer in de hoogste stand (turbo) fietsen, dus ik laad mijn accu op kantoor weer op (2,5 uur). Bijzonder is dat je van tegenwind weinig merkt, door de speciale sensoren van Bosch. Al 2 jaar lang beleef ik veel plezier aan mijn dagelijkse fietsreis.

Ik heb deze zomer een sparta E-ion speed pedelec aangeschaft. Ik heb er hele goede ervaringen mee op het schakelen na. De derailleur reageert zeer traag. Dit is inmiddels een bekend probleem bij Sparta en in behandeling. Je bent wel snel gewend aan de hogere snelheid moet ik zeggen. Op drukke fietspaden moet je gewoon aanpassen aan de anderen omdat niet iedereen je snelheid verwacht. Het display en algeheel gebruiksgemak is heel goed. Het hydraulisch remsysteem is goed uitgelegd voor zn taak en voelt zeer krachtig aan. Het frame is uitermate stijf, wat de rijeigenschappen ten goede komen. Ik geef de fiets een 81/2. Als het schakelen naar tevredenheid is na de aanpassingen van Sparta, komt er een punt bij.

Bij mij is de overstap van een ebike naar een speed pedelec erg goed bevallen, maar ik hou dan ook wel echt van hoge snelheden. Ik zou wel eerst goed research doen voordat je er 1 aanschaft. Ze zijn over het algemeen vrij duur en goedkoop is duurkoop. Naar mijn mening moet je vooral letten op het vermogen. Dit wordt in Wh uitgedrukt. Eigenlijk is het heel simpel: hoe meer het vermogen hoe langer de accu mee gaat en hoe minder snel je hem op hoeft te laden. De officiële term om dit aan te geven is de actieradius. Deze verschilt natuurlijk enorm vanwege bijvoorbeeld tegenwind of hellingen. Dan gaat de accu sneller leeg. Tip: kijk daarom altijd naar de gemiddelde actieradius en niet de maximale. Met een vermogen van 500wh leg je ongeveer 60 km af. Dit vind ik wat weinig dus heb ik gekozen voor een model met 800wh vermogen. Ik leg gemiddeld zo’n 100 km af zonder de accu op te laden. Verder vind ik persoonlijk de laadtijd erg belangrijk. Je wilt het liefst dat dit zo snel mogelijk gebeurd. Als laatste maar misschien wel het belangrijkste is natuurlijk dat hij lekker fiets en dat de ligging op de weg goed is. Dit kun je eigenlijk alleen bepalen door de fiets zelf te testen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een proefrit in de plannen. Wat betreft de prijs zou ik gaan voor een fiets tussen de 4000 en 6000 euro. Veel goedkoper moet je niet willen naar mijn mening. Als je daar wel voor kiest en er gaat iets kapot, zijn de onderdelen vaak niet te verkrijgen en weten veel dealers niet hoe ze de onderdelen moeten repareren. Bovendien hebben de iets duurdere fiets garantie de belangrijke onderdelen. Voor welke fiets je moet gaan, ligt volledig aan je eigen smaak natuurlijk. Persoonlijk ben ik groot fan van Stromer. Mocht je zelf fietsen willen vergelijken is dit een goede website waar ze op basis van specificatie de beste speed pedelec op een rij zetten. Persoonlijk zou ik ook goed kijken wat instanties als bijvoorbeeld de consumentenbond zegt. Zij verzamelen reviews van gebruikers en zo kun je een goed beeld krijgen welke fiets goed presteert en welke dus bij je past. Hoop dat je wat aan mijn advies hebt! Succes met je zoektocht en laat maar weten als ik je nog kan helpen. 1 ding is zeker: van de keuze om te gaan voor een speed pedelec zul je geen spijt krijgen!

Beste Ebikelover,

Je maakt een veel gemaakte fout die regelmatig voor verwarring zorgt.

Het vermogen is de hoeveel energie die de motor per seconde kan leveren. De eenheid hiervoor is watt. Bij gewone ebikes is het vermogen begrensd op 250 watt. Bij speedpedelecs varieert die tussen 350 watt (Bosch) tot meer dan 800 watt (bv. Stromer)
Het vermogen bepaald hoe makkelijk je snelheid kunt maken met je speedpedelec. Met 800watt kun je makkelijk 45 km/h rijden dan met 350 watt ondersteuning.

de energieinhoud van de accu geef je aan met Wh. Bijvoorbeeld een accu met 500Wh kan een uur 500watt leveren of 2 uur 250watt.

(De officiële eenheid voor energie is eigenlijk de joule. Maar het rekent wat makkelijk om Wh te gebruiken. want dan kan je op basis van vermogen van bijvoorbeeld je zonnepaneel of motor makkelijk uitreken hoeveel energie je krijgt of verbruikt.

Voor meer ervaringen op het forum over speed pedelec kun je de zoekfunctie (het vergrootglas-icoon) gebruiken.