Speedbike 45 km per uur / veiligheid / wetgeving

Bij nat wegdek contateer ik dat het water wat door het voorwiel naar voren wordt geworden, even snel door de rijwind omhoog komt richting je kleding tot ver boven de knie. Is hier meer ervaring mee en met welk merk fiets.

Je hand uitsteken met een aankomende snelheid van 30 km per uur is niet makelijk. Met één hand rijden op een speedbike kan al gevaarlijk zijn met kuilen en boomwortels die het fietspad hobbels bezorgd. Zijn dan knipperlichten niet verstandig op een speedbike?

Hoe ziet men zich zelf straks als op de Speed-Bike de blauwe kentekenplaat vervangen moet worden door een gele in 2017 als dit door de regering komt? Hoe gaan auto's reageren als ze jou niet voorbij kunnen komen terwijl je een snelheid hebt van gemiddeld 30 milometer per uur?

Beste Sjef,

Als de wegen in de wijken waar ik doorheen gaat één baan hebben waarvan rechts geparkeerde auto’s’ (waar je met alle ervaring niet te dicht op gaat rijden daar men een deur open kan gooien) staan en aan de andere kant een grasberm is, dan zijn deze wegen net te smal. Of men raast met 50 rakelings langs jou heen. Op dit soort wegen zal ik dus aan mijn eigen veiligheid denken en auto’s geen kans geven mij rakelings te passeren door wat meer naar het midden te rijden. Op een tweebaansweg heb je hier dan ook veel minder last van, al rijden sommige wagens je ook haast van de weg af.

Sjef,

Ik rij dagelijks 30 kilometer van huis naar mijn werk en 30 kilometer terug. Rij in het weekend 100 kilometer op de racefiets. Hoe bedoel je geen ervaring?

Als alle fietspaden zo glad zijn als een biljartlaken kan je best met één hand je stuur beet houden.
Dit wordt anders als er boomwortels, kuilen en klinkers zijn waar je overheen gaat.

Als je dan terug moet naar 25 km p.u, kan je inderdaad beter een gewone fiets kopen.

Dus je reactie slaat totaal nergens op.

Het spijt me voor je, maar lees je eerste bericht nog eens opnieuw: bijv: auto’s die je niet voorbij kunnen met 30km/u! Dat slaat echt nergens op, dan wel het klinkt of je geen verkeerservaring hebt. Ook gelden de natuurkundige wetten voor alle merken fietsen! En niet voor een in het bijzonder. Ik lees wat jij schrijft, meer kan ik niet weten.

Wanneer je je hand niet uit kunt steken bij 35km/u, dan blijf van zo’n gemotoriseerde fiets af! Auto’s rijden echt wel wat harder dan 30km/u! Het klinkt alsof je geen ervaring hebt in het Nederlandse/Belgische verkeer. Heb je eigenlijk wel fietservaring? Anders weet je hoe groot het snelheidsverschil is tussen jou op een snelle fiets en de auto’s!
Zonder fietservaring, ben je op een e-bike vooral een gevaar voor jezelf… en anderen. Gebruik een echte fiets, dan bepaal jijzelf wat die fiets kan en daarmee wat jij kunt.

de wetgeving mbt de speed pedelec komt wel wat laat op gang en als gebruiker van een snelle fiets ervaar ik de wetgeving meer als een remmende kracht in plaats van een stimulering om de gemotoriseerde gebruiker op de fiets te krijgen.

ik heb geluk, mijn route ligt bijna over de hele route (42 km) vrij, knap asfalt en slechts 4 stoplichten en 1 pont.
toch zijn dit al de punten die me storen, fietspad is te smal, stoplichten zijn wel heel erg auto minded, en waarom een tunnel wel voor auto’s gemaakt kan worden en niet tegelijk eentje voor de fietsers is mij een raadsel, daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden. andere routes die ik wel eens rijd, liggen vol met drempels, kromme fietspaden met 90gr bochten, dwz dus haaks ipv rond, routes waar je met een normale fiets al geen vaart kan maken nog afgezien van het andere verkeer.
dan de helm en de plaats op de weg. allereerst de plaats op de weg, nu doe ik dat al soms maar dan alleen in mijn eigen dorp waar ik de weg ken en dus weet waar ik makkelijk terug kan naar het fietspad. 45+km/h op het fietspad door een bebouwde kom is gewoon ronduit gevaarlijk, dan denk ik niet direct aan andere fietsers, die zie je wel voor je, maar meer dat je en dicht langs auto’s en dicht langs de huizen rijdt. dan heeft het zekers mijn voorkeur om die snelheid op de weg te rijden echter of ik nu 50 rijd of niet, of er nu een auto ook nog voor je rijdt of niet een auto wil voorbij een fietser en gaat als dat niet kan bijkans op je achterwiel rijden, ook ronduit onwenselijk. oplossing is een voldoende breed fietspad van goede kwaliteit vrij van de weg.
de helm, tja, ik draag hem. meer uit gewoonte want helpen doet hij niet maar aan de andere kant een schaafwondje minder is ook al prettig. de nieuwe helm die straks verplicht wordt, ga ik ook dragen maar het is bekent dat je hiermee niet mensen de fiets opkrijgt en grosso modo zijn het aantal hoofdletsels op het totaal aan letsel erg gering, zekers bij de fietsers die serieus met hun gedrag bezig zijn, vrije fietspaden zou een beter middel zijn om minder ongelukken te krijgen. echter daar kiest men dus ook niet voor. jammer.
maar blijkbaar zijn we een kleine groep die een geringe stem hebben want veel discussie en of positieve verandering is er niet.

Wat is het maatschappelijk nut van een Speed pedelec? Je kunt dan beter een elektrische brom- of snorfiets kopen. Hoef je helemaal niet meer te trappen. Want dat beetje meetrappen op een Speed Pedelec stelt natuurlijk niets voor als je bedenkt dat de motor 450 Watt produceert. De bijdrage aan vermogen die je zelf levert is hierbij verwaarloosbaar. Bovendien komt er hoe dan ook een helmplicht en een verplichte WA verzekering.

"… dat beetje meetrappen op een Speed Pedelec stelt natuurlijk niets voor …"
Als gebruiker van een snelfiets moet ik het bovenstaande ontkrachten. Je moet wel degelijk moeite doen om een snelheid van rond de 40 km/h te halen en bij tegenwind is 35 km/h al heel wat. Wat betreft het vermogen van de motor, in mijn geval 350 W: snorfietsen hebben een vermogen tot 4 kW, dat is dus ruim 11 x zoveel en in vgl. met een speed pedelec van 500 W heb je het nog altijd over een factor 8. Geen wonder dat je dan niet meer hoeft te trappen.

Voor mij maakt de wisseling van kentekenplaat (blauw naar geel) niets uit in de zin dat ik niet anders ga rijden en in ieder geval niet op plaatsen ga fietsen die ik als levensgevaarlijk beschouw. Zo voorkom ik heel wat stress op de rijbaan, zowel voor mezelf als andere weggebruikers. Van collega-snelfietsers hoor ik vrijwel altijd hetzelfde geluid: gewoon blijven rijden als een fiets, dus op het fietspad en op alle fietspaden maar dan wel met respect voor andere fietsers.

Wat betreft het fietsen op een nat wegdek, ik merk dat alleen de schoenen vuil worden en de onderkant van de broekspijpen. Overigens is het aan te bevelen om bij nat wegdek de snelheid flink te reduceren, met hoge snelheid loop je grote kans onderuit te gaan in bochten, zeker met die Big Ben banden van Schwalbe, daar zijn al heel wat snelfietsers mee komen te vallen tijdens regen. Een lagere snelheid vermindert ook het terugslaan van opspattend regenwater.