Speedelec E-bike Flyer RDW Keuring


#1

Ik heb in september 2014 een Speedelec E-bike van Flyer gekocht. Ik rijd daar met erg veel plezier op en heb nu na ruim 1,5 jaar meer dan 12.000 km op de teller staan. Door de nieuwe wetgeving word ik er telkens op gewezen dat ik eigenlijk een blauw kenteken met moet hebben. Daarvoor moet je naar een RDW keuringsstation, dit was ook het advies van het CBR. Daar heeft mijn fiets op de brug gestaan, maar ze konden niets zonder een keuringsrapport (CVO of hoe het document ook mag heten: daarin staan voor mijn fiets aan welke eisen die moet voldoen: soort remmen, banden, motor enz.). Dit rapport zou ik van de importeur moeten kunnen krijgen. Via mijn fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb hebben we Flyer benaderd: die konden eigenlijk alleen als antwoord geven dat ik mijn fiets moest down graden: zodat die niet harder dan 25 km kan gaan. Maar ik had een Kalkhof die maar tot 25 km ondersteunde maar heb bewust voor een Speedelec gekozen. Flyer zou wel een rapport kunnen maken maar behalve de kosten voor zo'n rapport (het is alleen in Nederland nodig in alle ander EU landen bestaat deze eis niet) dan moet ik heel mijn fiets verbouwen: nieuwe remmen, banden enz. Kortom mijn mooie en goede fiets moet ik aanpassen aan mindere normen om aan een rapport te voldoen.Ik heb heel bewust voor kwaliteit gekozen en daar niet op bezuinigd.

Wie heeft hier ervaring en/of een oplossing voor? Of val ik onder de regel van de wet dat mijn fiets bij de aanschaf nog niet aan die eisen hoefde te voldoen (zoals autogordels achter in een auto, spiegel op de brommer?) Ik fiets veel en ook veel in de stad en wil dus niet achteraf bestraft worden als er per ongeluk iets gebeurd of als je wordt aangehouden.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Loes