Speedpedelecs met middenmotor halen geen 45 per uur

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/speed-pedelec/speedpedelecs-met-middenmotor-halen-geen-45-per-uur/

Speedpedelecs ogen als uit de kluiten gewassen elektrische fietsen. Maar vanwege de hoge maximumsnelheid van 45 per uur beschouwt de wetgever ze als bromfietsen en moeten ze naar de rijbaan. Maar halen alle speedpedelecs ook echt 45 per uur? ‘Met speedpedelecs met een relatief lichte motor is het zeer lastig om 45 per uur te…

Spijt pedelec… dat is de perfecte naam voor speed pedelecs met een middenmotor. Een korte proefrit om de kerk doet iedereen versteld staan van de kracht van deze spijt pedelecs maar zodra men op de rijbaan tussen de auto’s moet rijden blijkt pas dat 45 km/u alleen heel even gehaald kan worden en zeker niet kilometers lang.

Best verkochte spijt pedelecs in Nederland zijn de Riese und Müller (Super)Charger en de Gazelle Ultimate Speed en CityZen. Uiteraard heb ik deze verkoopknallers uitgebreid getest en begrijp werkelijk niet waarom deze fietsen zo goed verkocht worden. De Gazelles waarschijnlijk vanwege de gunstige prijs (maar niet vooruit te branden) en de R&M vanwege de degelijkheid (en ook niet vooruit te branden).

Genoemde speed pedelecs met achterwielmotor (Stromer, Klever, MTB Cycletech, Kettler) presteren wel goed en kunnen gemakkelijk kilometerslang 45 km/u rijden maar qua verkoopcijfers is de Stromer de absolute top met een marktaandeel van ca. 40-45%. En dat is eenvoudig te verklaren: de Stromers hebben een topdesign en geven de meeste actieradius.

Klever doet met de nieuwe X 45 Alpha een goede poging om marktaandeel van Stromer weg te snoepen met een 1200 Wh accu (Stromer 983 Wh), Pinion versnellingsbak en 850 Watt achterwielmotor maar moet desondanks qua design en actieradius Stromer als meerdere accepteren. Om je een idee te geven: Klever verkocht dit jaar (t/m juli) 100 fietsen waar Stromer met 764 stuks geen misverstand laat bestaan wie hier de marktleider is.

Afgelopen jaar heb ik uitgebreid gereden op spijt pedelecs van Gazelle en R&M, telkens dezelfde Bosch Performance middenmotor die onvoldoende ondersteuning geeft om 45 km/u vol te houden. Daarbij is de R&M wel een fantastisch stabiele fiets, echt een Duitse tank, en zeker met de Rohloff-naaf een klein feestje. De varianten met variabele Enviolo-naaf (R&M Vario) zijn echter een verschrikking met een te hoog toerental om zelfs 40 km/u te rijden.

Bijzondere waardering voor de MTB Cycletech die zeer goed ondersteunt, meer dan de X speed van Klever maar helaas qua actieradius slecht presteert. Binnenkort hoop ik de Klever X 45Alpha te testen die met de 850 Watt motor niet onder doet voor het topmodel van Stromer, de ST5. In combinatie met de grote 1200 Wh accu, Pinion versnellingsbak, riemaandrijving en richtingaanwijzers is dit een geduchte concurrent voor de Stromer ST3 en ST5.

Uitgebreide reviews zijn te lezen op https://www.speeders.online/forum/

Ik begrijp het even niet meer.
Ik heb altijd gemeend dat een electrische fiets een fiets is met electrische ondersteuning.
Je moet zelf iets doen om de motor te verleiden ook een bijdrage aan de voortstuwing te leveren.

Het verschil tussen een ebike en een pedelec is in mijn ogen niet meer dan een softwarematige afstelling van de snelheid waarbij de motor stopt met ondersteunen.

Op een gewone ebike kan ik 45 km/uur rijden als ik die softwarematige afstelling wijzig, en zelf 250W toevoeg aan de 250W van de motor. Dat is niet iedereen gegeven, maar geen onmogelijke opgave voor een beetje geoefende fietser.
Daarentegen lijkt men er in het bovenstaande verhaal van uit te gaan dat de berijder helemaal niets doet. Men lijkt het principe dat de motor iets moet toevoegen aan de inspanningen van de fietser helemaal te hebben losgelaten.

Ik begrijp ook niet dat een pedelec een motor van 850W moet hebben
Een professioneel wielrenner die in een klassieker voor de overwinning gaat, trapt 425W, en rijdt dan ook 45 km/uur. Een uur lang.

1 like

Voor een speed pedelec is een motorvermogen van 350-400 Watt voldoende om 45 km/u mee te kunnen rijden onder ideale omstandigheden (geen wind, glad en vlak wegdek). Bij hellingen en in Nederland met name met tegenwind heb je minstens 600 Watt nodig om 45 km/u te kunnen volhouden over grotere afstand en dan is het flink aanpoten met windkracht 4-5 tegen. De 850 Watt motor presteert vooral goed onder ongunstige omstandigheden waarbij met gemak een snelheid 45 km/u gehaald en volgehouden kan worden zonder zware lichamelijke inspanning.

Een speed pedelec is geen vervanger voor de fiets maar eerder voor de auto. Het zijn met name 55-plussers die de auto verruilen voor een speed pedelec omdat ze de dagelijkse files beu zijn en eindelijk eens iets aan lichaamsbeweging willen doen. De gebruikers zijn dus zeker geen jonge racefietsers met een goed getraind lichaam. Eerder oude vetzakken die willen voorkomen dat ze nog dikker worden… ik kan het weten :rofl: De speed pedelecs zijn verder 2-3x zwaarder dan de lichtgewicht racefietsen en worden niet bereden met strakke racepakjes maar met gewone kleding en bij regen zelfs met regenkleding. Verder is het gebruikelijk dat de woonwerker één of twee tassen met bagage bij zich heeft voor laptop, schone kleding en oplader. Dat zijn allemaal redenen waarom een speed pedelec veel meer vermogen moet kunnen leveren.

Het eerste jaar rij je vrijwel altijd op de hoogste ondersteuningsstand maar naarmate het lichaam gewend raakt aan grotere inspanning ga je vanzelf op lagere standen rijden, niet alleen omdat je zelf meer vermogen kunt leveren maar ook omdat je zo meer bereik hebt met een acculading. Zo compenseer je eigenlijk voor de degeneratie van de accu.

Een middenmotor op een speed pedelec is doorgaans een 350 Watt motor en heeft daardoor te weinig vermogen om langdurig 45 km/u te rijden met een volbepakte fiets. En daarmee zijn deze fietsen eigenlijk ook niet geschikt om als speed pedelec gebruikt te worden maar helaas komt daar men vaak later achter in het dagelijkse, vandaar spijt pedelecs. Daarom adviseer ik iedereen die een speed pedelec wil aanschaffen om de fiets eerst een week lang te testen op de woon-werkroute. Alleen zo kom je er achter of de actieradius voldoende is en of je comfortabel 45 km/u tussen de auto’s kunt rijden.

Helaas zijn er veel dealers die daar moeilijk over doen. Mag je al heel erg blij zijn als je de fiets maximaal 2 uur mag testen met achterlaten van borg en identiteitsbewijs. Of nog erger… die je alleen een rondje over het terrein van de oude gasfabriek in Amsterdam laten rijden. Gelukkig zijn er ook dealers die service wél hoog in het vaandel hebben staan, en die je de speed pedelec met oplader, helm en fietstas meegeven zodat je de fiets uitgebreid kan testen. Zo kan in ieder geval een spijtige aankoop voorkomen worden.

@Lomito schreef: Voor een speed pedelec is een motorvermogen van 350-400 Watt voldoende om 45 km/u mee te kunnen rijden onder ideale omstandigheden (geen wind, glad en vlak wegdek). Bij hellingen en in Nederland met name met tegenwind heb je minstens 600 Watt nodig om 45 km/u te kunnen volhouden over grotere afstand en dan is het flink aanpoten met windkracht 4-5 tegen.

Leuk dat je dit zo zegt.
Je raakt de kern van het fietsen.
Met tegenwind moet je harder trappen, en toch ga je langzamer.

1 like

250 watt trappen is al een volle inspanning voor een redelijk getrainde fietser. Een realistische inspanning is tussen de 100 en 150 watt.
En het zijn geen racefietsen dus alles aan de fiets is langzamer dan bij een racefiets. Meestal is de middenmotor gecombineerd met Enviolo (dat is vaak de reden om te kiezen voor middenmotor, minder onderhoud dan met derailleur). Dat geeft ook al 20% extra weerstand.

2 likes

@TestKees, de kern van mijn verhaal gaat niet over de vraag hoeveel watt de doorsneefietser kan trappen.
Mijn onbegrip gaat over het feit dat er bij een pedelec helemaal niet meer wordt gesproken over de vereiste inzet van de berijder om tot een bepaalde snelheid te komen.
Juist die eigen inzet maakt de pedelec tot een fiets.
Als de pedelec die 45 km/uur ook zonder bijdrage van de berijder kan halen, is de pedelec gewoon een brommer.
Of, zoals de Denen schijnen te zeggen, een Knallert.

Ik heb nog nooit in het testrapport van een ebike gelezen dat de ebike niet deugde omdat hij niet op eigen kracht (zonder inzet van de berijder) tegen windkracht 4 in de 25 km/uur niet kon halen.

1 like

Als je zo nodig hard wil: koop een motorfiets, integraalhelm, zorg dat je een A-rijbewijs haalt en verzeker je goed. Met 850 Watt heb je niks te zoeken op het fietspad!!

1 like

Speedpedelecs halen geen 45 per uur. O nee: onlangs in het nieuws: fluitje van een cent om dit soort monsters op te voeren naar 80 km/uur.

Sommigen begrijpen het verschil tussen maximum en minimum niet. Bromfietsen (en dus speedpedelecs) mogen maximaal 45 km/uur kunnen rijden. Dus ga niet eisen dat ze minimaal 45 km/uur een helling van 15% op en windkracht 12 tegen kunnen rijden.

Als je hard wil, prima: koop een motorfiets, haal je A-rijbewijs en ga er de weg mee op. Met 850 Watt heb je niks te zoeken op het fietspad.

" Rijwiel-met-hulp-motor". Ja zo heette de brommer vroeger officieel. Om oudjes te helpen. De Solex was inderdaad een rijwiel met hulpmotor. Maar de bromfiets, waar pubers vanaf 16 jaar op los mochten, veranderde langzaam in de Kreidler Florett en de Zuendapp die op te voeren waren tot 120 km/uur.

Dat werd een bloedbad.

Nu dreigt hetzelfde weer te gebeuren met “fietsen-met-elektrische-ondersteuning”. Hopelijk wordt er nu wel op tijd ingegrepen.

Uit deze reactie begrijp ik dat je nog niet op een speed pedelec hebt gereden. Om 45 km/u te halen en te behouden is nog steeds een flinke inspanning nodig, vergelijkbaar met de inspanning op een gewone fiets bij 25 km/u. De eerste 20-25 km/u is de inspanning verwaarloosbaar maar eenmaal boven de 35 km/u moet je echt wel aan de bak. Als ik een rit van ca. 40 km gedaan heb op hoge kruissnelheid (40-45 km/u) dat kom ik bezweet aan.

De essentie hier is het feit dat de middenmotor te weinig vermogen levert om comfortabel met autoverkeer mee te rijden. En dan zie je dat men teleurgesteld op het (on)verplichte fietspad gaat rijden, soms zonder kentekenplaat en zonder helm om niet als speed pedelec herkend te worden.

Ik ben zo’n oudere 55-pluseer, maar nog wel op eigen kracht en meestal op de racefiets. Nu ben ik geen 25 meer, maar met een beetje wind in de rug rijd ik nog gemakkelijk rond de 40 (*). Een probleem is denk ik wel dat er nogal wat snorfietsen rondrijden die mij ook dan inhalen alsof ik stil sta. En die worden bereden door tieners, jongens zowel als meisjes, zonder helm en zonder de voertuigbeheersing en het verkeersinzicht dat bij die snelheden hoort.

Maar dat overkomt me nu ook al door senioren op e-bikes, zonder plaatje en zonder helm. Die zijn, net als die snorfietsen, dus opgevoerd. Stuurvast? Verkeersinzicht? Mwah …
Een e-bike of speeder die net uit de winkel komt hoort goed afgesteld te zijn, maar het opvoeren blijkt dus vrij gemakkelijk te kunnen.

Dus ik denk met @jan-triatlon dat er wel een probleem aan kan komen.

(*) uiteraard in het buitengebied en nooit in de stad

2 likes

Een familielid heeft zo’n opgevoerde E-bike, wel van de betere soort (Flyer) maar een kort ritje gaf mij de volgende ervaringen:

• Vmax 36 km/u ipv 25 km/u, heerlijk… alle E-bike zouden net als in de VS gewoon 32 km/u moeten kunnen rijden, dan had ik geen speed pedelec nodig
  • men rijdt doorgaans zonder helm en onverzekerd… dat lijkt mij dan weer erg onverstandig
  • de remmen zijn duidelijk niet geschikt voor de Vmax, de remweg is te lang… met hogere snelheden heb je echt goede schijfremmen nodig, die hebben mij al vaak genoeg gered!

De verplichting voor speed pedelecs om op de rijbaan te rijden is voor mij geen probleem, de ST5 rijdt met gemak 45 km/u en inmiddels heb ik een dikke huid gekweekt tegen ongeduldige automobilisten. Ik test echter regelmatig spijt pedelecs en dan ga ik bij voorbaat niet op de rijbaan omdat met volle inspanning nauwelijks 40 km/u te halen is en je een sitting duck bent voor auto’s.

Conclusie:

• OF de Vmax EN vermogen van speed pedelecs worden verhoogd naar 50-55 km/uur zodat je gemakkelijk met autoverkeer mee kunt
  • OF speed pedelecs worden overal toegestaan op (on)verplichte fietspaden.

De overheid en NGO’s zijn aan zet !

Elke maatregel die er toe leidt dat het minder druk wordt op het fietspad, is mij welkom.

Maar een pedelec voor 55 km/uur laat zich niet rijmen met de al geruime tijd rondzwevende plannen om de maximum snelheid terug te brengen van 50 km naar 30 km. Al dan niet met ASL.
Dan blijven er alleen nog de 60km wegen over waar je snelheid kan maken.

Lijkt mij ook onwenselijk. Ik heb nu al de indruk dat het gros van de brom- en snorfietsers zich niet houdt aan de maximale snelheid op de verplichte (brom-)fietspaden (dat is: 30 km/u bínnen de bebouwde kom), waardoor regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan door inhalende brom-/snorfietsers die fietsende tegenliggers naar de berm dringen. Zouden speeders zich beter gaan gedragen?