Spijkerbanden?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/spijkerbanden/

Als we een winter krijgen met veel sneeuw en nachtvorst en dooi dan zijn dit soort banden onmisbaar voor de winterfietser die door wil blijven fietsen. Ben benieuwd hoe lang ze het uithouden voor de de kilometervreter.

Ik heb spijkerbanden. Die komen vandaag al niet meer van pas (weg is zo goed als sneeuwvrij in zuid-Limburg). Gisteren wel. Aangekoekte sneeuw en ijs, daar heb je ze nodig. Al is het wennen: bij een bocht nemen op ijs, zeggen je hersenen dat je gaat vallen, maar dat gebeurt dan niet. Gekke ervaring. Bij een half schoon wegdek, dus rijdend op asfalt, zullen ze snel slijten, vooral de spikes dus, al zijn die ter vervanging ook los te koop (Schwalbe).

Dat is het hem juist Sjef. Die winterprikken zijn zo tijdelijk en er wordt toch wel veel gestrooid en geschoven dat je er aan bent voor de moeite. Het omleggen is geen leuk werk en het rijden op asfalt of beton gaat ook niet lekker. In de Scandinavische landen waar de winterprikken meer winterduwers zijn en er niet met zout maar grit wordt gestrooid zijn zulke banden beter toepasbaar.

Misschien handig: Noorse uitvinding: de winterband met een rits.

Afgelopen week heb ik geen problemen gehad met de winterbanden van Continental (Top Contact II Winter). Vooral erg leuk om met zo’n 30 km/uur de file op de rijbaan voorbij te rijden en bij de voorste auto (die dus alles ophoudt) even naar binnen te kijken en te zwaaien…:joy:

Wij zijn allemaal erg onder de indruk van jouw motor en je ijdelheid. :-((

– negeermodus aan –

Het nut van spijkerbanden is in NL vrij beperkt door het lage aantal dagen dat de wegen en fietspaden onbegaanbaar zijn door ijzel, opgevroren wegdek of opgevroren sneeuw. Winterbanden kunnen veel langer gebruikt worden, in principe zelfs het hele jaar. Voor (speed) pedelecs is de extra weerstand van winterbanden geen bezwaar, de elektrische ondersteuning is voldoende om die last niet te hoeven voelen.

Ik ken fietsers die de Schwalbe Big Ben vervangen hebben door winterconti’s en deze in het voorjaar gewoon laten zitten omdat die Big Bens al bij diverse mensen tot valpartijen geleid hebben in de zomer. Bovendien zijn de Big Bens niet voorzien van reflecterende strips en de (winter)conti’s wél.

Vanaf maart tot oktober heb ik op de zomerconti’s gereden en geen centje pijn. Een lage rolweerstand door een vlak profiel in het midden van de band en extra grip in de bochten door een stevig profiel naast het middenloopvlak.

Het verschil merkte ik tijdens een ritje met een andere Stromer-rijder die op een ST1x rijdt met Big Bens. Ik moest steeds op hem wachten omdat hij bij bochten bijna stapvoets moest rijden om niet te vallen. En tijdens de afdaling over de kinderkopjes van de Stikke Hezelstraat in Nijmegen ging hij inderdaad onderuit… Wat een bak ellende die banden.

Ik heb sinds 2009 een setje Nokian W240 spijkerbanden.
Tegen dat in het weerbericht over winterse neerslag wordt gemeld zet ik ze op zet ik ze op mijn tweede setje wielen (normaliter uitgerust met crossbandjes) en in april gaan ze er weer af.
Is het 's ochtends glad? Dan ben ik binnen 2 minuten klaar voor de strijd. :smile:
Hier in Twente (Hengelo en Enschede) is het strooibeleid helaas niet geweldig dus af en toe noodzakelijk.
In 2011 en 2012 heb ik ze er zelfs weken achter elkaar er op moeten laten ziten. Alleen op asfalt is het zwaar trappen, alsof je door stroop rijdt. Op harde sneeuw en ijs kan je prima op zo’n 30 km/u komen.
Beetje te vergelijken met racebandjes op een nat wegdek.
In die tijd ben ik geen spikes kwijtgeraakt en de slijtage is absoluut minimaal. Het rubber is ook nog prima. Geen barstjes of scheurtjes.
Ze moeten wel 50km op een droge weg ingereden worden. Da’s best vermoeiend maar gelukkig eenmalig.

En oppassen voor medeweggebruikers natuurlijk die hun zaakje niet op orde hebben!

Gr,

Gerrit.

1 like

@blokkadeleider interessant. Kun je daarmee ook op nat wegdek rijden, slip je dan niet weg? Ik rijdt zelf op winterconti’s.

Het enige verschil is of het wegdek met sneeuw/ijs bedekt is of niet.
Als dat niet het geval is neem je bochten het beste met beleid. Dat geldt ook voor remmen.
Winterconti’s heb ik geen ervaring mee. Mijn ervaring met andere Conti’s geeft geen aanleiding ze te proberen :wink:

Afgelopen sneeuwperiode heb ik best wat kilometers gemaakt op winterConti’s en die banden geven geen krimp, ook in opgevroren sneeuw totaal geen probleem met snelheden tot zo’n 30 km/uur. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om de fiets te testen bij ijzel… volgens mij komen spikes daar het beste tot hun recht!

Beter anticiperen, hogere alertheid, snelheid voldoende reduceren vóór bochten en behoedzaam remmen zijn voor alle bestuurders raadzaam bij (mogelijke) gladheid.