Sportieve hybridefiets

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe fiets ter vervanging van mijn scooter (helm- en rijbaanplicht Utrecht en einde levensduur). Heb een 8 á 10 jaar tweedehands oude Batavus weekend 8 nexus die redelijk fietst maar te zwaar voelt. Ik woon net buiten Utrecht en zoek daarom een een lichtere fiets om mijn 20-30 km per dag comfortabeler af te leggen.

Ik ben online gaan zoeken en ben bij twee fietsenwinkels, de lokale Banierhuis en 12GOBiking, langs geweest. Ik heb alleen een Batavus Atmos en een Marin fiets kunnen uitproberen want de winkelvoorraden zijn enorm beperkt en wat er staat is voor 80% E-bike. Een lichte en snelle fiets voelt voor mij heerlijk en comfortabel. Na wat rondgespeurd te hebben heb ik een paar fietsen op het oog, die ik onderaan dit bericht zal plaatsen, en wil graag jullie ervaringen op het forum horen. Hieronder wat vragen.

• Is er een verschil in fietservaring tussen een Alfine 8 en de Nexus 8 en in hoeverre is een Alfine 8 meer onderhoudsarm?
  • In hoeverre raden jullie het aan om een CDX aandrijfriem en overbrenging te nemen ipv een CDN aandrijfriem en overbrenging?
  • Wat is jullie ervaring met Koga, Trek, Canyon en Cube en hebben jullie een voorkeur?
  • Welke fietsen en/of onderdelen geven meer bang for bucks?

Trek 4 District - https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/hybride-fietsen/fitness-fietsen/district/district-4-equipped/p/33497/

Canyon Commuter 6 - https://www.canyon.com/nl-nl/hybride-fietsen/commuter-fietsen/commuter/commuter-6/2797.html?dwvar_2797_pv_rahmenfarbe=BU

Groetjes,

Ruud

Soortgelijke fietsen die voorbij zijn gekomen

Commuter 7 - https://www.canyon.com/nl-nl/hybride-fietsen/commuter-fietsen/commuter/commuter-7/2798.html?dwvar_2798_pv_rahmenfarbe=GY#all-components-section-tab

Koga F3 4.0 https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-en-toerfietsen/f3-4-0-dark-grey?frame=H

Cube Editor hier nog accesoires bij aanschaffen - https://www.12gobiking.nl/cube-editor

Goed bezig, scooter vervangen door een fiets :wink:

Het verschil tussen de Alfine 8 en de Nexus 8 zal je denk ik niet merken, behalve in de prijs. Onderhoud zou hetzelfde moeten zijn maar ik ken mensen die al vele jaren met een Nexus 8 rijden zonder aan onderhoud te doen en zonder problemen.

CDX is zondermeer beter dan CDN, kijk niet op als je 20-30 km per dag een CDN riem maar iets van 1 a 2 jaar mee gaat. Toch is die geen goede reden om dan maar een fiets met CDX te kiezen als je een beduidend goedkopere kan krijgen met een CDN riem, je kan wanneer je de CDN riem moet vervangen hem vervangen door een CDX riem.

Koga maakt over het algemeen goede fietsen waar je wat meer voor betaald, z’n Feathershock verende voorvork vindt ik maar niets.

Zover ik weet leveren Cube en Trek vergelijkbare kwaliteit, Canyon ken ik niet maar de fietsen zien er niet slecht uit Over het algemeen worden in het wat duurdere segment geen slechte fietsen meer verkocht.

Mijn keus is de Cube Travel Pro, brede banden en voor de rest een prima fiets.

vragen:

1. geen verschil in fietservaring . Onderhoud is identiek. Binnenwerk ook, naafhuis is anders vormgegeven.
  2. CDN is een kwaliteit slechter, maar ook goedkoper. Met CDX ben je voorlopig uit de vervangingsproblemen.
  3. Bij Koga moet je wegblijven van de Feathershock. Andere merken zijn allemaal ook kwaliteit. Canyon is alleen online te koop, handig als je zelf het onderhoud kan doen.
  4. Vraag is te algemeen om te beantwoorden. Kwaliteit kost geld. zie antwoord nr 3.
    Ik zie dat @MikeRZ sneller was.

Ik vergeet nog de positieve ervaringen, in mijn directe omgeving, ook wat waarde voor het geld betreft, met de fietsen van Stevens.

Bedankt voor jullie reactie Mike en Sjef. Dat geeft mij weer nieuwe ideeën en ook vragen. In Utrecht is een Trek winkel waar ik binnenkort heen ga. Canyon is bekend van de race/mtb/cyclo fietsen (van der Poel fietst er graag op :slight_smile:) , goed om te weten dat zij alleen online leveren! Verder ben ik nog benieuwd naar jullie ervaring en kennis over het onderstaande.

• Wat zouden jullie afwegingen zijn als je zou kiezen tussen een combinatie van Alfine 8 met een volledige CDX aandrijving of een Alfine 11 met een volledige CDN aandrijving? In hoeverre zouden jullie het gewicht van een fiets meenemen in deze afweging?

• In hoeverre verschilt een Alfine 8 versnelling met een verzet van 22T-46T op een fiets van 15,5 kilo met een Alfine 11 versnelling met een 24T-50T verzet op een fiets van 13 kilo en wat betekent dat voor de fietservaring? Ik heb een racefiets waar ik graag op fiets met een 34-50T verzet dus heb enige ervaring met het gevoel van een groot bereik aan versnellingen.

Bedankt!
Gr Ruud

1. een combinatie van Alfine 11 met CDN zul je waarschijnlijk niet vinden.
  2. De belangrijkste variabele in het rekensommetje (al dan niet daadwerkelijk uit te rekenen) ben je vergeten: je lichaamsgewicht. Als je 60 kilo weegt, dan zul je 2 kilo lichter wel merken, zeker als het de wielen betreft. Weeg je 90 kg, dan beslist niet.
  3. Wat is de zin van 46:22t (want het is een quotiënt) vergelijken met 50:24t? Het is beide gelijk aan een verzet van 2.1!

Ik ben op het moment twee fietsen aan het vergelijken, vandaar mijn vragen. De Commuter 7 van Canyon heeft een volledige CDN aandrijving met Alfine 11 versnelling en weegt een mooie 13 kilo inclusief accesoires. De Trek District 4 heeft een volledige CDX aandrijving met Alfine 8 en weegt 15 kilo inclusief. Naast de andere onderdelen zal het verschil in gewicht ook liggen tussen de kunstof CDN en metalen CDX, dat ga ik nog nader uitzoeken. Ikzelf weeg 78 kilo.

Aanvulling: betreft het verzet, daar kwam ik ook op uit. Maar is er met een ander bereik van het verzet in combinatie met 8 of 11 versnellingen een verschil in fietservaring?

Uitrekenen? zou ik zo niet weten. Is gewicht belangrijk voor je?: gebruik je racefiets. Die is al gauw 5 kg of meer lichter.

Vooral benieuwd naar fietservaring in verschill afline 11 en 8, lichtere fiets vind ik altijd fijner.

Ook CDN gebruikt metalen achtertandwielen, de composietversies zijn een tijdje op de markt geweest maar gingen toch veel te kort mee. Voortandwielen zijn er nog wel in een composietversie maar waarschijnlijk heeft de Canyon een aluminium versie.

Wat betreft de Commuter 7, het lijkt alsof die geen achterlicht heeft, niet handig of je moet verzot zijn op batterij-achterlichten. Ook vindt ik het stuur veel te veel een bezemsteel. De bagagedrager is ook speciaal.

Wat dat betreft lijkt met de Trek District 4 beter, ook de District 3 lijkt me okay, wel CDN maar zoals eerder aangeven, als hij versleten is door CDX en je bent alsnog goedkoper uit. Ook verwacht ik bij Trek een betere service dan bij Canyon.

Inderdaad: backsweep is slechts 7º. Dat betekent pijnlijke polsen.

Het verschil tussen 8v en 11v naven is kleinere stapjes en een zwaarder zwaarste verzet. Ik ben een derailleur-fan, dus weet niets over praktische verschillen.

Bedankt voor het meedenken! Ik ga aankomende week bij de Trek winkel langs en kijken wat ze hebben!