Sportieve stadsfiets: vaste vork, Nexus 8 premium, niet te zwaar

Ik zoek een lichtlopende fiets voor dagelijks gebruik. Ca 3000 km per jaar. Vaste vork, Nexus 8 premium (volgens testkees lichtst lopend, discussie of er verschil is tussen standaard en premium). Ook voor de boodschappen en woon/werk. Zo'n fiets lijkt niet te koop?

Giant Aero cs1: komt in de buurt ,geen premium naaf, rollerbreaks.

Batavus San Remo: verende vork, vrij zwaar.

Gazelle Chamonix c8: verende vork, flowline kast?

Koga f3: loopt zwaar in de test, prijs?

Ik geef niet veel om design maar wel om degelijkheid en onderhoudsvriendelijkheid. Sta op het punt om proefritjes te maken, waar te beginnen? Derailleur valt af, heb ik jaren gedaan maar in de winter toch kwetsbaar. Open kettingkast met RVS ketting is een optie.

VSF Fahradmanufaktur S300 heeft Magura remmen, Nexus 8v premium naaf en Chainglider voor €900,-, maar ik zie op de website alleen een model met lage instap.

Het verschil tussen Nexus 8 standaard en premium: premium heeft twee extra naaldlagers, is inwendig gelijk aan de 8v Alfine. Uiterlijk verschil is een 5mm brede rode lijn rond de premium naaf.
Roestvrijstalen kettingen bestaan bij mijn weten niet. Roestvrij staal is veel te hard voor de kettingbladen van stadshybrides. Ze worden er door gesloopt.

Hi Sjef, de suggestie voor een RVS ketting komt via TestKees, zie http://www.vogelvrijefietser.nl/hetblad/2013-03/artikel/weg-met-de-kettingkast.

VSF had ik inderdaad ook al op het oog, maar wil toch een herenmodel. De website van VSF lijkt niet helemaal up to date, zie de T-100 versie met foto van derailleur en beschrijving naafversnelling.

En nog verder zoekend: wat vind je van Stevens Courier? zie: http://www.stevensbikes.de/2014/index.php?bik_id=70&cou=CZ&lang=en_US

OK, die ketting kende ik nog niet, maar ook deze ketting is niet geheel rvs. De asjes zijn van edelstaal, niet rvs. Maar roesten zal bij regelmatig smeren veel langer uitblijven. Hij kost €15,-.
Ja, ik kon me ook al niet voorstellen dat VSF alleen damesfietsen maakt voor in de stad.
Stevens maakt uitstekende fietsen, er zijn wel erg weinig dealers in Nederland en de Courier SL heeft ook een Nexus Premium naaf.

Deze Trek L600SL heeft geen vaste, maar een verende, voorvork.

Zien er heel doordacht uit, die fietsen van Gudereit. Goede vondst! En ook nog eens lichtgewicht voor dit type fiets. Bovendien is elk model verkrijgbaar in 9 verschillende kleuren. Daar mogen andere merken ook wel eens een voorbeeld aan nemen wat mij betreft.

Een ander Duits merk is Gudereit:
http://www.gudereit.de/kollektion/sportline/produktdetailseite/product/product/show/sx-c.html

Er zijn niet zoveel dealers in Nederland, maar toevallig wel bij mij in de buurt. Voldoet eigenlijk aan alle wensen, is zelfs verkrijgbaar in Alfine 11 naaf.

Hallo Edwin,

Ik heb precies dezelfde wensen als jij, en ben ook tot exact hetzelfde lijstje fietsen gekomen. Verassend dat er zo weinig stadsfietsen aan deze wensen voldoen!
Gisteravond heb ik een fiets aan mijn shortlist kunnen toevoegen, de Trek L600SL. Misschien ook iets voor jou.
Als ik eraan denk zal ik hier nog wel melden welke fiets het voor mij geworden is.
Groeten en succes, Peter

Oei 4 jaar geleden zie ik net hihi

Iedere ervaring die je wilt melden is belangrijk. Een nieuwe vraag trouwens ook.

Wat dacht je hiervan: [https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag-exclusive.htm](http://Batavus Dinsdag Exclusive)

Ik heb 'm zelf in juni gekocht. 15 kg, magura velgremmen die een grote vertraging realiseren, continental riemaandrijving (duas onderhoudsarm) en een Allfine 8 naaf, en lichtlopend. Zadel is prima, en de verlichting is fel te noemen.

De Dinsdag is hier al vaker als favoriet uit de bus gekomen. Dus klinkt prima, … behalve dat Continental de distributie van zijn riemen heeft gestaakt, vanwege de vele ongelukken veroorzaakt door abrubt gebroken riemen. Kennelijk heb je (nog) geluk. Dus: let op!

Ehhh…sorry…er zit een Gates riem op met bijbehorende poelies. De Dinsdag wordt dit jaar niet meer geproduceerd, volgend jaar maart/april komt (naar het schijnt) het nieuwe model uit.

De Dinsdag Exclusive heeft geen Continental riem meer maar een Gates riem en wel een CDX riem zo van het plaatje te zien:

Dinsdag_Exl_riem

Een complete CDX aandrijving kost € 300 i.p.v € 180 voor CDN Urban (consumentenprijzen). Daarmee is hij iets duurder dan vergelijkbare fietsen die voor ongeveer € 1000 te koop zijn. Een groot voordeel is (vind ik) dat hij hydraulisch velgremmen heeft i.p.v schijfremmen, dat zou ook nog een deel van het prijsverschil kunnen verklaren.

De velgremmen zijn verrukkelijk, ik vind ze (subjectieve waarneming) wat plezieriger remmen dan de magura schijfremmen. Voordelen boven schijfremmen zijn:

  • Niet ongemerkt aanlopen;
  • Ontbreken van kwetsbare schijf;
  • Betere koeling / lagere temperatuur bij langduring remmen bij afdelingen door het grotere oppervlak van de velg in vergelijking met een remschijf.

Het is wel oppassen geblazen met de behoorlijk grote remkracht: bij een noodstop merkte ik dat zonder al te veel knijpkracht het achterwiel omhoog kwam.

Ik ben geen wereldfietser, ik kan over de slijtvastheid van de riem niet oordelen. Wel maakte het de eerste 100 km soms een piepend geluidje. Voor mij geen bezwaar, voor ietwat neurotische perfectionisten wellicht wel. Het gaat vanzelf over. Na 100 km heb ik de riem iets aangespannen, nu - enkele honderden kilometers verder - is aanspannen nog niet nodig gebleken.