Staan moeders met een bakfiets boven de wet?

Ik woon in een woonwijk met meerdere basisscholen in de buurt. Opvallend zijn de volgende zaken als je in zo’n buurt woont.

1. Autoportieren van ouders die kinderen naar school brengen, worden plotseling opengeslagen als je langs komt rijden. Je stelt je daar helaas op in, want het is echt schering en inslag.
  2. Auto’s worden op plekken geparkeerd, waardoor het voetpad wordt geblokkeerd.
  3. Bij het wegbrengen of ophalen van de Kids zitten de moeders (vaders gek genoeg zelden tot nooit) breed te telefoneren met wie dan ook. Bloedje link omdat als ze met grote snelheid de bocht door komen vliegen, je zeker weet dat de controle weg is.

Met name dat telefoneren op de bakfiets snap ik totaal niet. Doe dat als het niet anders kan hands free, of laat dat apperaat thuis. Welke dwaas gaat zitten telefoneren terwijl hij verkeersdeelnemer is. Het is niet voor niks verboden. Veel nare ongelukken worden nog steeds onnodig veroorzaakt doordat men aan het telefoneren is.
De auto en in dit geval de bakfiets triggert mij het meest om mij druk over te maken, omdat die instabiele statusbakken met hoge snelheden op je af komen vliegen.
Oproep aan alle moeders met een bakfiets om voortaan de telefoon thuis te laten als je op pad gaat, of zet het toestel uit.
Je diskwalificeert jezelf tot een onverantwoorde ouder. Een digi junk met weinig oog voor kinderen.

1 like

Ik heb geleerd om elke dag waarop je heelhuids van je fiets kan afstappen, als een cadeautje te zien.
Over de strafeisen voor roekeloze automobilisten kan ik me heel erg ergeren.
Vandaag staat op de lokale omroep een bericht over een fietser die het is gelukt om de automobilist die haar aan gort heeft gereden, te vergeven.
Wrok koesteren ligt voor de hand. Maar helpt je geen stap verder.

Gaat dit nu over bakfietsmoeders of autoparkeer terreur (bij basisscholen)?

Op onze school pleurt ook een aantal ouders hun auto gewoon ergens op de stoep, midden op de weg (voor of na het oversteek heuveltje; dat ontneemt fijn het zicht van de overstekende kinderen) of staat gewoon dubbel geparkeerd. Voldoende parkeerplekken 1 straat verderop maar dat is te ver lopen kennelijk…. Al jaren probeert de school daar wat aan te doen, maar tevergeefs. In 7 jaar tijd heb ik 2 keer gemeentelijke handhaving gezien die auto’s op de bon slingerden. Dat was het enige dat hielp voor korte tijd.

Persoonlijk ben ik dus wel blij met bakfiets ouders (ik ben er zelf géén) elke bakfiets scheelt weer een auto tenslotte.

Bellende bestuurders (handheld bedoel ik dan) zie ik overal, zowel bakfiets moeders en vaders doen het als automobilisten, taxi chauffeurs, vrachtwagen chauffeurs en ook de chauffeur van de veegwagen die elke herfst het fietspad vlakbij school schoonveegt en waar ik omheen slalom en moet hopen dat hij mij en de kinderen in z’n spiegel gezien heeft - zit tijdens het vegen van het fietspad op z’n telefoon (heeft ‘m in de hand)

U bevestigt wat ik heel veel om mij heen constateer, maar meerdere van die snel manoeuvrerende instabiele bakken vormen, omdat men wordt afgeleid, een grote bedreiging. Het suist op plekken wat alleen voor voetgangers en fietsers is bedoeld als een malle op je heen. Rondom een straal van 100 meter van een basisschool zou er een algeheel stop- en parkeerverbod moeten gelden voor niet bewoners en vergunninghouders.
Neem de tijd, een wandeling of fietstocht van 15 minuten doet niemand kwaad.

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat bakfietsmoeders nu het echte probleem zijn rond scholen … :thinking:

1 like

Ik weet niet precies wat voor soort fietser zich nu storen aan die bakfiets vaders en moeders maar ze vertonen veel wel erg veel overeenkomsten met het type automobilist dat toeterend en met de middel vinger in de lucht inhalen, voordringen en het overal het recht op vrije doorgang claimen. De bakfiets is als het busje van de pakketbezorger, Groot, log, ze staan regelmatig stil en halen of brengen iets. Ik pleit niet voor tolerantie, dat is zinloos. Maak eens een verschil tussen je rechten en je gezond verstand. Wat heb jij rond school aanvangstijd in die omgeving te zoeken??

@hansb57 , ik heb moeite om je bijdrage te duiden.

Als ik je tekst letterlijk neem, mag ik als pensionado, alleen nog in de “daluren” fietsen.
Het zal toch niet zo zijn dat ik op een mooie dag moet wachten totdat de werkende generatie op kantoor zit?

1 like

Je doet het voorkomen alsof je 45 minuten moet wachten tot je door een schoolbuurt kan fietsen. Natuurlijk kom je bakfietsen tegen. Is het zo’n drama om even in te houden?? Of heb je liever dat een hele straat vol met rokende SUV’s staat.
Gun elkaar eens wat licht in de ogen, dat is mijn advies van de ene pensionado tegen de andere.

Inclusief naschoolse opvang mag een wijk ivan 7:30 uur tot 18:00 uur geterroriseerd worden door vaders en moeders die daar ook gewoon te voet of lopend zouden kunnen komen. Zelfs Kiss and ride om hun trots te dumpen. Bovendien is toch een kleine moeite die kinderen veilig op school te dumpen door deze kinderen de aandacht te geven in plaats van de telefoon.

Voorop gesteld: Ik ken niemands omstandigheden.
Niet die van de ouders, maar ook niet die van de passerende fietser.
Kinderen zijn verplicht om naar school te gaan. Zeker jonge kinderen moeten dan gebracht worden. Dat is al zo sinds het ingaan van die verplichting, ik meen ergens rond 1850. Dat er dan “spitsuur” ontstaat is onvermijdelijk. Niet alleen bij de school zelf, maar ook op de directe toegangswegen.
Oorlog voeren tegen dit fenomeen lijkt mij een bij voorbaat verloren strijd.
Mij als fietser staan diverse routes ter beschikking. Sterker nog, uit verschillende onderzoeken blijkt dat de gemiddelde fietser kiest voor de prettigste route en niet de snelste of kortste. Een route langs 1 (of meer) scholen tijdens het genoemde spitsuur lijkt mij zeker niet de prettigste route.
Op mijn rondjes op de fiets vermijd ik bij voorkeur de onoverzichtelijke oversteken van provinciale wegen. Dat lukt best aardig, zelfs in het buitengebied. Als ik er toch voor kies zo’n oversteek te maken is dat eigen keuze. Dan moet ik niet klagen over 1 (of meerdere) automobilist(en) die mij niet zien.
Kortom: een route rondom die scholen lijkt niet de prettigste route, en gaat men er toch langs, is dat eigen keuze.

Ik kan me niet herinneren dat ik verplicht was gebracht te worden. Al in de kleuterschooltijd ging ik zelfstandig naar school … :thinking:

@wolfman, er staat niet dat het verplicht was kinderen te brengen.
Er staat dat kinderen gebracht worden al vanaf de ingang van de schoolverplichting.
Totdat ik aangereden werd, ging ik ook alleen naar kleuterschool; daarna niet meer.
Wat zegt dit verder met betrekking tot het topic?

Iets later: 1901

@Sjef met dank voor de correctie, maar ook dan is het al heel lang zo dat veel kinderen naar school gebracht worden. Het is geen nieuw fenomeen. Als men dan als fietser echt niet anders kan (er zijn immers vaak prettiger routes voorhanden) dan rond of tijdens “spitsuur” langs de school te gaan, dan is dat een gegeven waar rekening mee gehouden moet worden. Natuurlijk moeten in een ideale wereld beide kanten met elkaar rekening houden, maar er zijn legitieme redenen waarom bij scholen verkeersdrempels zijn geplaatst en er snelheidsbeperkingen van kracht zijn.

1 like

@clemensvanos

???