Stabiele allround boodschappenfiets

Met veel lol gebruik ik mijn Batavus Staccato net een nexus 8 naaf. Vakante, woon-werk-boodschappen. De smaak meer te pakken krijgend, heb ik canvas fietstassen gemonteerd in cobinatie met een bagagedrager verlenger, zodat ik niet met de achterzijde van mijn voeten tegen de tassen aan tik.

Wat ik merk is dat de fiets gaat zwabberen met een lading van 15-17 kilogram. Als eerste heb ik de bouten aangedraaid van de bagagedrager - resultaat: ze zaten al vast, en het zwabbert nog net zo hard.

Gelet op het toenemende plezier in het fietsen zit ik ook een beetje te loeren op een nieuwe fiets met riemaandrijving, een nexus 8 of allfine 8 naaf, en magura hydraulische remmen.

Graag jullie advies:

  1. Heb ik de tassen te ver naar achteren gemonteerd (zie foto)?
  2. Zijn er betaalbare fietsen met een steviger bagagedrager dan het draadgeval wat ik nu heb, die tegelijkertijd voldoen aan de specificaties?

Ik zou beginnen met goede fietstassen, die schuin weggesneden zijn, zodat je niet zo snel met je hakken tegen de tassen aantikt.
Dan zou ik voortassen erbij nemen, kun je de bagage beter verdelen. Liefst low-riders, indien het mogelijk is om die te monteren.

Let op, goede tassen zitten ook aan de onderkant vast, zodat ze niet kunnen zwaaien.

Met het inpakken van de tassen opletten, zware dingen onderop en tegen het wiel aan, zodat het zwaartepunt zo laag mogelijk en dichtbij de fiets komt te liggen.
Ik houd me hier zoveel mogelijk aan, maar met een trektocht wil ik de tent toch voor het grijpen hebben, dus die gaat toch bovenin de tas.

En die kun je verder naar voren monteren. Zal zeker helpen.
Een andere bagagedrager? Die koop je toch los? Je gaat geen andere fiets kopen voor een bagagedrager van een paar tientjes… Standaard max belading van vrijwel alle bagagedragers is 25kg.

Dank allemaal! Ik ga eens lekker experimenteren. Wie weet een rigide uitvoering? Stehco? of…??

Tubus is vermaard om zijn kwaliteit en garantie. Er zijn er veel meer; kijk hier eens naar:
https://www.bike-components.de/en/Racks/Fixed-Mounting/?filter_manufacturer_id=&order=price_asc&limit=60

De beste fiets voor jou is de Azor met afneembare pickup drager en yepp of high duty bagagedrager. Met de azor fiets kun je moeiteloos een krat bier voorop zetten en je achtertassen vullen. De yepp bagagedrager gaat ook veel verder naar achteren. Deze fietsen kun je nieuw kopen tussen de 700 en 1000 euro afhankelijk van versnelling etc.
https://www.azor.nl/

Met mijn azor transport heavy duty heb ik 32000 km gereden zonder veel onderhoud. Houtblokken, kratten etc. niets is te gek! Echt veel sterker en beter dan de batavus en andere fietsen.

Hihihi…wat een prachtig onderwerp: Er gaat een wereld voor mij open! Tot nu toe had ik de houding: Ik pak de fiets - dondert niet wat. Maar dankzij flink afvallen (43 kg) en regelmatig de fiets gebruiken in de Randstad (alle afstanden < 5 km gaan sneller per fiets dan welk vervoermiddel dan ook) ben ik ongemerkt steeds enthousiaster geworden.

Omdat ik een onwijze fan ben van de markt - maar ook op vakantie graag de hort op ga, zocht ik het ideaalplaatje: fiets met een gemiddelde massa, onderhoudsarm (dus geen derailleur), en redelijk snel. Dus nu: een Alu Batavus Staccato met een Nexus 8 naaf in bezit.

Ik was aangenaam verrast om te zien dat er in het middensegment al fietsen zijn met Magura hydraulische remmen en een tandriem in plaats van een ketting. Droogn**ken dus.

Maar het verstand slaat toe: eerst lekker experimenteren met de positie van de fietstassen. To be continued…

Enthousiasme is heel mooi en daarom is mijn vraag is wat je met “onwijze fan van de markt” bedoelt?

Gewoon: de markt - met stalletjes. Het is er goedkoop, het aanbod gevarieerd - en ik fiets graag naar Rotterdam om door te steken via de Erasmusbrug naar het Afrikaanderplein om aldaar spulletjes te halen. Dikwijls is er dan een belading van zo’n 10…17 kg achterop.

En dan wiebelt de fiets - zwabberen is wellicht een betere uitdrukking.

Een verrassend antwoord, want ik dacht aan de markt voor fietsen… De weekmarkt is zowel gezellig als economisch…:grin:

Goed. De canvas fietstassen zijn 10 cm naar voren geplaatst. 10 kilo lading gehad vandaag (in tegenstelling tot de 15 kilo vorige week). Het enge zwabberen is achterwege gebleven.

Hm.

Een andere mogelijkheid is een karretje en een erg mooie (maar dure) is de Burley Travoy fietskar:

Ook handig op de markt zelf.

Nee, het zaakje is nu stabiel te noemen. Heb even staan droogn***ken bij de rijwielhandel bij fietsen met een Gates riem en een Rohloff naaf - maar de nuchtere waarheid is dat ik gewoon een dodelijk saaie fiets nodig heb met een bagagedrager en een simpele nexus 8 naaf. En er is niets mis met een ketting die ingespoten is met industrieel kettingvet. Het enige waar ik nu wat last van heb is het feit dat op vakantie en heuveltjes de rollerbrakes wel errug heet worden.

Maar daar ga ik geen drieduizend Euro voor uitgeven. Niets mis met een ordinaire Batavus Staccato.

Inderdaad een fiets met een nexus 8, kettingkast en rollerbrakes is, als je met prijs en onderhoud rekent, denk ik het beste wat je kan krijgen voor Nederlands gebruik!

Mocht je toch weer problemen krijgen met zwabberen omdat je iets meer wilt meenemen en een goedkope oplossing zoeken dan:

  • Zou je een deel in een rugzak kunnen meenemen, dat is wat ik doe, alle zware dingen in de rugzak en de volumineuze dingen op de bagagedrager.
  • Zou je kunnen experimenteren met voortassen, ik zie dat de Batavus Staccato oogjes op de voorvork heeft.