Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe fiets ter vervanging van mijn oude stadsfiets. Ik gebruik de fiets voor woonwerkverkeer en (lange) ritten in het weekend. Daarbij rijd ik ook regelmatig onverhard, d.w.z. op zand of gravelpaden. Voor fietsvakanties heb ik overigens een Koga miyata randonneur. Omdat ik zo min mogelijk tijd kwijt wil zijn aan onderhoud kies ik voor een fiets met riemaandrijving Gates cdx. De cdn versie is mij niet degelijk genoeg.
Voor de naaf kom ik uit op een Alfine 8 of 11 naaf. Ik rijd dagelijks over heuvels over en met 8 versnellingen gaat dat prima. Ik heb ook nog de Nexus 7/8 premium getest, maar die reden merkbaar minder licht en waren duidelijk te horen. Verdere wensen zijn verlichting d.m.v naafdynamo, vast slot, bagagedrager, goede remmen en een niet te zware fiets. Ik wil geen vering, vanwege de spelling op de voorvork die na verloop van tijd ontstaat en verlies van energie tijdens het rijden. Mijn budget is ongeveer €1500-1750.
Tot nu toe kwam ik op de volgende fietsen uit:
de Batavus dinsdag exclusive plus (helaas geen Gates cdx, maar cdn; rijdt verder prima maar ik merk dat de fiets kwalitatief net wat minder is)
-koga f3 6.0 (voldoet aan alle wensen, maar heeft helaas feathershock vering op de voorvork en geen slot, boven budget)
zero co2 Jan Janssen (geen slot, achterlicht werkt niet op de naafdynamo, het leuke is dat je deze deels zelf kunnen samenstellen tot aan de kleur van het frame toe)
-Trek district 4 (voldoet aan veel wensen, maar is niet echt een stadsfiets qua geometrie en onderdelen).
Wat vinden jullie van deze fietsen? Heeft iemand nog een alternatieve fiets die dicht bij mijn wensen uitkomt of kent iemand nog een leverancier waar je zelf de samenstelling kunt doen zoals bij Jan Janssen?
Ik begrijp je niet. Iedereen die een van deze fietsen rijdt kan toch zeggen wat zijn ervaring met de fiets is? En misschien weet iemand een andere fiets die ik nog niet ben tegenkomen en die ook interessant is gelet op mijn wensenlijstje.
Voor zand wil je denk ik brede banden met lage bandenspanning.
Deze fiets heeft 55-622 almotions. die lopen ook bij een bandenspanning van 2 bar erg licht. (wel met CDN en de gewone Nexus 8. Maar ik weet niet of dat veel verschil maakt qua weerstand met de Alfine8. En oogjes voor ringslot lijken ook te ontbreken)
Als je een fiets kan vinden die voldoet aan je wensen maar een CDN riem heeft ipv CDX, gewoon doen. Zodat de CDN riem versleten is vervang je hem gewoon door een CDX riem.
Ik heb de Cube Travel Pro en ben daar zeer tevreden over. (inmiddels is wel de riem een CDX geworden en de tandwielen van metaal)
Hoewel ik geen ervaring heb met Alfine (of Premium) ben ik ook wel een beetje verbaast. Ja, tussen Nexus 7 en Nexus 8 zijn significante verschillen maar tussen Nexus 8 en Alfine 8 zover ik weet niet.
Alfine loopt over het algemeen net wat mooier en lichter dan Nexus door de constructie met olie. Nexus zou ik zelf dan ook nooit meer nemen. De Sensa Cintura is ook een mooie fiets met een riem en Alfine 8 en heel betaalbaar. Sensa doet kwalitatief ook zeker niet onder voor de fietsen die je noemt, het verschil zit hem vooral in de naam en de iets minder flitsend afgewerkte lasnaden. De VSF T-700 is een redelijk betaalbaar model met een Alfine 11, maar je zit met de 11 al snel boven je budget.
Ik ben op zoek naar een zelfde soort fiets. Ik vond ook de fietsen van Contoura die heel goed configureerbaar zijn (als in: Alfine 8 + CDX).
In staal: Fe-10
In Alu: Al-6
Configureerbaarheid komt wel met een prijskaartje zie ik (elders heb je een Alfine 11 voor dezelfde prijs)
Geen idee ook hoe goed Contoura fietsen over het algemeen zijn; is weinig info over te vinden.