Stadsfiets trapt door in derde versnelling

Hi! Ik heb mijn oude stadsfiets een onderhoudsbeurt gegeven en nu heb ik 2 issues;

  1. Versnelling 1 en 2 geven gelijke weerstand, heel soms pakt de 2e versnelling wel goed op.
  2. In de derde versnelling trapt de fiets door zodra ik echt kracht zet en loopt er iets aan in de kettingkast.

Het is een gazelle met nexus 3 versnelling. Werkzaamheden die ik gedaan heb zijn bandjes, nieuwe ketting en tandwiel achter.

Ik heb instructies opgezocht om de versnelling af te stellen, dat is volgens mij ok (pennetje zit waar hij moet zitten).

Waar ik zelf aan denk;
Pennetje versnelling niet meer goed?
Crank voor as versleten (dat is nog de oude)
Ketting te strak?

Wie weet raad ? Dank!

Er zit een streepje op de schakelstift.
Deze moet tussen de merktekens op het doorzichtig glas je van het kapje op de naaf.
Dit kun je dan eventueel daar ook bij de kabel bijstellen.
Ik heb het gevoel dat de kabel te los staat.
Ketting moet met achteruit draaien soepel gaan en niet in de kettingkast klapperen.

Gr.

Dank voor je snelle antwoord! Ik heb alles nog eens nagelopen en heb het kunnen oplossen, echt een beginners fout; de versnelling moest nog een paar tikken met een hamer hebben zodat hij goed op de wielmoer zat. Daarna de boel vastgedraaid en afgesteld. Loopt als een zonnetje nu. Dank en fijne dag!

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar als ik mijn achterwiel opnieuw monteer dan doe ik het wiel erin en ga even op de bagagedrager zitten zodat de as goed in de uitval valt en dan draai ik hem pas aan.