Stel fietslamp goed af om verblinding te voorkomen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/stel-fietslamp-goed-af-om-verblinding-te-voorkomen/

De wintertijd is dit weekend weer ingegaan. Dat betekent dat veel mensen weer goede fietsverlichting nodig hebben om veilig thuis te komen van hun werk of school. De Fietsersbond adviseert mensen om te investeren in kwalitatief goede fietsverlichting, maar ook om goed te kijken naar de afstelling van hun koplamp om verblinding te voorkomen. Laag…

Niet alle koplampen kunnen in hoogte afgesteld worden. En als dat wel mogelijk is dan maakt het vooral uit op de lamp net boven het voorspatbord gemonteerd is of ter hoogte van het stuur. In het laatste geval is de kans op verblinding veel kleiner. En mocht de lamp toch te hoog afgesteld blijkens grootlichtorgels van automobilisten dan is dat eenvoudig tijdens het rijden te verhelpen zonder capriolen.

Op mij speed pedelec heb ik de Rolls Royce onder de koplampen, de Supernova M99pro bouwlamp voorzien van dagrijlicht (brandt altijd), dimlicht (brandt bij duisternis d.m.v. sensor) en een schakelbaar groot licht waarmee ik zelfs in afgelegen gebieden zonder verlichting prima 45 km/u kan fietsen. De lamp is aan het stuur bevestigd waardoor deze relatief stijl naar beneden schijnt.