Stella Vicenza Bosch active line ondersteuning

Ik heb een nieuwe fiets. Een Stella Vicenza superior mdb. De fiets heeft een Bosch midden motor active line 40 nm. Ik heb de fiets nu al een week maar heb gemengde gevoelens over de fiets. Ik vind de ondersteuning namelijk tegen vallen. Het ene moment fiets ik door weinig kracht te zetten lekker 24 km p uur maar het grotendeel moet ik veel kracht zetten en ga ik met veel momenten maar onder de 20 km per uur. Het gaat me nou niet zo zeer om de snelheid maar de kracht die ik moet zetten. Ik moet echt veel moeite doen om lekker te fietsen. Bij mijn vorige elektrische fiets hoefde ik echt niet zoveel moeite te doen om vooruit te komen.

Nu moet ik bekennen dat ik niet echt een goede conditie heb maar dat zou in principe niet hoeven bij een elektrische fiets. Ik heb de fiets gekocht omdat ik naar mijn werk wil fietsen 24 km per dag. Ik heb deze fiets op aanraden van de verkoper gekocht maar ben niet echt tevreden. Dit zou niet moeten kloppen toch? Ik had dit niet verwacht van een Bosch moter?

De krachtsensor op de cranck wil wel eens kapot gaan, en zich onvoorspelbaar gedragen.
Maar bovenstaande beschrijving zal de leverancier van de fiets niet overtuigen om dit defect nader te onderzoeken als garantieclaim.

Toevallig heb ik van de week ook op deze fiets een proef rit gereden maar vond het ook niet prettig rijden heb inmiddels gekozen voor de Gazelle Avignon die heel prettig rijd .
En mijn conditie is ook niet optimaal.

Heb je de fiets online gekocht?

Als je de fiets in een winkel hebt gekocht, heb je toen een proefrit gemaakt? Openbaarde dit gedrag zich toen ook al of was het een hele andere ervaring?

(Fascinerend: als ik de keuzehulp doe en invul dat ik “jonge ouder” ben, dan is de Vincenza Bosch Active Line de eerste die ze me aanraden. Dan kijk ik en zie ik staan: kinderzitje mogelijk: nee…)

Mocht je van de fiets af willen, dan zijn er twee situaties mogelijk.

A) je kocht de fiets online (“buiten verkoopruimte”), zoals Stella dat omschrijft in de algemene voorwaarden.

overeenkomst buiten verkoopruimte: iedere overeenkomst tussen Stella Fietsen en de consument die wordt gesloten op een andere plaats dan de verkoopruimte van Stella Fietsen dan wel wordt gesloten met behulp van een middel voor communicatie op afstand, onmiddellijk nadat de consument persoonlijk en individueel is aangesproken op een plaats die niet de verkoopruimte van de handelaar is;

In dit geval kan je de fiets binnen 14 dagen aanmelden als retour. Je dient de fiets dan binnen 14 dagen op te sturen, zelf de retourkosten te betalen. De fiets moet “ongebruikt” zijn, maar dat wil niet zeggen dat je hem niet hebt mogen proberen om in redelijkheid vast te stellen of de fiets geschikt is.

B) Je kocht de fiets in de winkel. In dat geval kan je de koop ook herroepen, maar dan rekent Stella 100% van de kosten (!!). Herroeping brengt je dan niet verder. Wat je wel verder kan brengen is dat de aankoop ‘niet aan de overeenkomst beantwoordt’. In dat geval kan je (kosteloos) de koop ontbinden. Maar dan moet je wel aannemelijk maken dat de fiets gedrag verwacht dat je niet hoeft te verwachten en bovendien moet je ze een redelijke termijn geven om het op te lossen. Wellicht kunnen de technisch kenbare mensen op dit forum je helpen. Is de fiets technisch in orde, maar fietst hij toch zeer onprettig, dan zijn er juridisch nog wel wat mogelijkheden.

Wat toevallig dat je over een fietst stoeltje begint.
Mij is er verteld dat er een voorzitje mogelijk is op de fiets. Maar de man in de winkel raadde eigenlijk andere fietsen aan voor een fiets met zitjes. Ik wilde de fiets omdat ik een goede fiets wilde voor naar mijn werk. Ik fiets ongeveer 24 km per dag.

Ik ben wel erg onvriendelijk geholpen destijds want ik kwam in de winkel met de kinderwagen. Dus de verkoper nam aan dat ik een mama fiets wilde. Echter twijfelde ik nog om hier mijn oude fiets voor te gebruiken. Ik gaf aan dat ik graag een fiets met midden motor wilde. De verkoper raadde me alleen maar fietsen met voorwielmotor aan. Hij was geïrriteerd toen ik bleef volhouden dat ik graag een fiets met middenmoter wilde hebben. Zijn letterlijke woorden waren: Je hebt mijn hulp niet nodig als je het allemaal zelf zo goed weet. Ik begrijp nog steeds zijn reactie niet zo goed. Ik was niet onvriendelijk maar ik was niet geïnteresseerd in fietsen met een voorwielmotor. Uiteindelijk gaf hij aan dat er een voorzitje mogelijk is op de vicenza mdb.

Ik heb nog even nagedacht maar de fiets was destijds erg goed afgeprijsd. Volgens de verkoper was er geen andere fiets met bosch motor zo scherp geprijsd. Ik heb online via chat nog een medewerker gevraagd of er wel echt een voorzitje mogelijk is op de fiets. Ik heb er voor gekozen de fiets te kopen.

Wat ik jammer vind is dat ik helemaal geen uitleg heb gekregen over kracht van de motor. Ik had namelijk meer budget te besteden. Maar had geen idee over de verschillende bosch motoren. Daar ben ik pas achteraf achter gekomen omdat ik zo baal van de kracht die active line geeft. Ik baal ook van mezelf dat ik niet gewoon andere fietsen heb uitgeprobeerd.

Ik heb destijds een klacht ingediend bij stella maar bedacht dat het toch geen zin had. Maar nu komt de grap! De remmen van mijn oude fiets moeten gerepareerd worden dus ik probeerde een voorzitje te monteren op mijn stella fiets. Nu blijft dat hier helemaal geen voorzitje past vanwege het stuur. Dus ik had net zo goed een andere fiets kunnen kopen…

Dit is erg vervelend. Ik herken dat zelf ook, aangezien ik ook regelmatig met mijn zoon (2,5) een winkel heb bezocht. Het genre van normale fiets waar het kinderzitje niet op de eerste plaats komt is kennelijk niet echt populair.

Ik herken ook wel de druk die je kan ervaren in de winkel.

In jouw geval ben je verkeerd voorgelicht. Het vervelende is wel dat een en ander een tijdje geleden is. Ik weet niet of je per e-mail een afschrift hebt gekregen van die chat?

Ik denk eerlijk gezegd dat het langs de juridische weg lastig is om nog iets te doen. Het is een weg die veel mensen als vervelend ervaren, die tijdrovend is. Ik gok de kans op een gunstige uitkomst niet zo hoog.

Misschien kan je de fiets nog verkopen nu hij niet zo oud is en je verlies nemen? Beetje gratuite oplossing. De fietsersbond heeft wel veel informatie over hoe je een fiets moet kopen. Ben daar zelf ook niet helemaal op afgegaan. Het maken van een lange proefrit is echt belangrijk en de houding van de dealer ook.

De Vicenza heeft een Ahead stuurpen. Vermoedelijk past een kinderzitje er wel op met een Aheadadapter. Zie bv https://bobike.com/nl/product/detail/a-head-adapter