Sterkte van een deelbaar frame bij snaar-aandrijving

Ik ben mezelf aan het oriënteren op een nieuwe fiets en heb mijn oog laten vallen op een fiets met snaaraandrijving. Het ziet er mooi uit en zou enkele voordelen hebben tov een ketting , maar de meerprijs van zo’n 300 euro t.o.v. een ketting is toch nog wel een stevig verschil.

Maar bij een snaar-aandrijving heb je een deelbaar frame. Nu is een ketting zo sterk als zijn zwakte schakel, maar in hoeverre speelt dit bij de sterkte van het frame? Is dit iets om mee te nemen in mijn overweging?

  1. het is niet te hopen dat je een fiets met snaaraandrijving koopt, maar wel een met een tandriem. Snaren (de v-snaar) doen alleen maar slippen. Daarom zijn ze ook verdwenen.
  2. Het deelbaar maken van het frame vergt extra sterkte van de frameconstruktie: meer en dikker aluminium. Ook is de rechtheid van de frameconstructie cruciaal, misschien wel meer dan de sterkte. Helaas zijn er nogal wat slordige framebouwers. Zie diverse berichten terzake in dit forum. Het gaat minder over de sterkte, maar meer over de stijfheid. Ik ken geen metingen van deze grootheden.

Ik heb meerdere fietsen met een riem en dus een deelbaar frame maar zover ik kan waarnemen doet het niets aan de sterkte van het frame af. Zover ik weet zit de “opening” (bijna) altijd in de staande achtervork.

Ik heb wel eens een tik gehad bij het aanzetten op de trappers en dat bleek te komen omdat de bout van de opening niet goed genoeg vast zat. Heeft even geduurd voordat ik dat door had maar prima opgelost met een boutje met zelfborgende moer.