Stevens city flight deluxe 2020 of Cube Travel Pro

Beste mensen, zoals vele anderen mij zijn voorgegaan wil ik jullie om advies vragen.

Omdat ook ik voortaan de fiets wil pakken naar het werk, ben ik mij al een tijdje aan het inlezen over de beste keus. Hierbij heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van dit forum en fietstesten.

Met mijn budget, tussen de 800-1200 euro, ben ik daarbij uitgekomen bij de Cube Travel Pro en de Stevens City Flight Deluxe. Ik ga deze week beide fietsen testen en daarna wil ik de knoop doorhakken. Ik ben vooral benieuwd of de meerprijs van de Stevens mij gelukkig gaat maken. Ik snap dat dat vooral persoonlijk is, maar misschien dat jullie mij meer inzicht kunnen geven over de verschillen tussen beiden.

Voor wat het waard is; ik ben een man, 1,83 lang, weeg rond de 80kg en ben redelijk sportief, maar heb weinig ervaring op gebied van fietsen. Mijn woon/werk afstand is circa 8km enkele reis.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Disclaimer: Ik heb zelf een Cube Travel Pro voornamelijk om de brede banden maar heb wel het stuur vervangen.

Omdat ook ik voortaan de fiets wil pakken naar het werk

Prima voornemen!

De twee fietsen zijn volgens mij voor ~90% hetzelfde, de drie grote verschillen zijn:

  1. het gewicht - Stevens 13,9kg, Cube 15.3kg
  2. de banden - Steven Continental Contact Speed (37-622), Cube Schwalbe Marathon Almotion (55x622)
  3. de prijs - Stevens € 1000, Cube € 1220

Voordat je een proefrit maakt is het misschien goed om dit document eens door te lezen, niet dat ik je aan raadt een van die fietsen te kopen maar wel om te zien waar je op kan/moet letten bij een proefrit:

Mike, bedankt voor je antwoord. Het zijn de berichten van jou die ik heb gelezen waardoor ik interesse heb in de Pro, morgen hoop ik deze te kunnen uitproberen…

De wat dikkere banden op de Cube hebben mijn voorkeur na het lezen van de positieve verhalen hierover. Het is erg jammer dat over beide fietsen weinig te vinden is, behalve de info die op fora staat…

Het artikel van de fietsersbond had ik inderdaad gelezen, maar voor mijn gevoel was dit erg eenzijdig en gebaseerd op de eerste indrukken (snel gelezen). Als ik mij inlees over bijvoorbeeld de Koga F3 4.0, die overigens heerlijk fietst, dan lees ik dat de Featherpoint voorvork geen succes is. Zulk soort informatie zie ik niet snel terug in de reviews maar zijn wel punten waar ik kritisch naar kijk. Zeker voor de prijsklasse waar ik nu voor kijk, verwacht ik gewoon een heerlijke fiets, zonder teveel problemen :slight_smile:

Het probleem met fietsen is dat er veel merken en veel modellen zijn en dan hebben ook nog veel fabrikanten een jaarlijkse update die weer net wat dingetje wijzigt.

In deze prijsklasse worden niet echt slechte fietsen gemaakt en heel veel verschil is er niet dus is het een veel beter plan om wat kennis en liefst ervaring te verzamelen en met die kennis de beste fiets te kiezen.

Schrijf gerust eens wat over de fiets die je uiteindelijk hebt gekocht over een weken/maanden, dat helpt anderen :wink:

Dit grote gewichtsverschil wordt voor 420gram verklaard door het verschil in gewicht van de buitenbanden. Het is mij onbekend, maar wel waarschijnlijk, dat er in de dikke Almotions ook andere-zwaardere binnenbanden zitten. Eigenlijk is hier sprake van een relatief klein verschil, met name veroorzaakt door de relatief zware (dunne) en niet vouwbare Continentals. De Almotion vouwbanden zijn voor hun formaat eigenlijk heel licht. En na 6 jaar ervaring kan ik zeggen: heel betrouwbaar en lichtlopend (in 50-622). Ook het prijsverschil wordt door de bandenkeuze voor een deel verklaard.

Het leek mij leuk een terugkoppeling te geven, zodat ik anderen daar misschien mee kan helpen… Na veel research, maar ook vooral testen ben ik bij de Stevens Randonneur Disc uitgekomen:

Hij was iets duurder dan eerder genoemde, maar fietste daarentegen ook een stuk lichter dan de city flight (met riem). Ik heb niet de verwachting duizenden kilometers te maken, dus dat de ketting meer onderhoud vergt heb ik me maar overheen gezet.

Hij is ook een stuk mooier afgewerkt, zitten betere onderdelen op en heeft standaard 42mm banden. De eerste indrukken zijn zeer positief, ik ben op een paar minuten na net zo snel op mijn werk als wanneer ik met de auto ga. Dat komt voornamelijk omdat ik in de stad woon.

Misschien dat ik nog bredere banden erop laat zetten, mits het spatbord dit toelaat. Ik ben nog erg gecharmeerd van de 50mm Big Apples.

Helaas krijg ik wel last van mijn rechter pols tijdens het fietsen, misschien komt dat door de (onjuist afgestelde) grips die er opzitten… Enfin, voor nu lekker fietsen! Jullie bedankt voor de goede advies.

3 likes

Bedankt voor de feedback, dat zouden meer mensen moeten doen!

Na ruim 500km te hebben gefietst in een paar weken kan ik het volgende melden:

  • de fiets komt ver boven mijn verwachtingen uit;
  • ik fiets veel meer dan ik aanvankelijk dacht te gaan doen;
  • elektrische fietsen worden door mij links en rechts ingehaald (op pedelecs na ;));
  • ik krijg regelmatig complimenten over de looks van de fiets;
  • onderhoud van de ketting valt me reuze mee;
  • het fietsen heeft een zeer positieve invloed op mijn slaap en welzijn.

Het is voor mij een sport geworden om op flink tempo naar werk te fietsen. Het is dat ik voornamelijk stadskilometers maak, anders had ik er misschien graag een racefiets bij gewild :-).

2 likes