Stille speed pedelec

Voor woon-werk verkeer (16 km) heb ik nu een Koga Miyata e-bike.
Deze fietst goed, hij is stil en ook als de accu op is (oude fiets, kleine accu) kan ik er mee fietsen.

Omdat ik een groot recht stuk fiets overweeg ik een speed-pedelec ipv deze fiets. Het liefst zou ik 30km/u fietsen op het rechte stuk, 40/45 hoeft van mij niet. (maar misschien denk ik hier na wat gewenning anders over)
Alleen ik wil wel graag een stille fiets, is dat mogelijk?

Daarnaast fiets ik ook en stuk over de hei, dus er komt behoorlijk wat modder op de ketting. Gaat dit goed met de speed-pedelecs?

Je huidige Koga e-bike heeft denk ik ook een ketting, hoe gaat dat met de modder op de hei? Ik verwacht dat het voor een speed pedelec niet anders werkt.

Als je niet voor de 40/45 km/h gaat kan je kiezen voor een middenmotor.

Ik denk wel dat je de tijdswinst van 25 naar 30 km/h overschat, maximaal 6 minuten maar waarschijnlijk veel minder omdat je maar een deel van de route die maximale snelheid rijdt.

Zijn er geen mooie alternatieven voor dat grote rechte stuk?

Modder of zand? Ik denk dat je op de hei ook gewoon over een fietspad rijdt? Ja, daar zal dan wel vaak zand overheen gewaaid zijn. Zolang dat droog zand is is het niet zo erg. Als je je ketting goed gesmeerd houdt met een droogsmering veeg je dat zand er gemakkelijk af. Modder vereist wat meer poetswerk.

Ik heb het uitgerekend, alleen 30 op het rechte stuk is maar 4 minuten sneller.
Er zijn wel alternatieven, die zijn ook recht maar minder langs de weg, maar het gaat mij vooral om de tijd. Maar voor die 4 minuten hoef ik het idd niet te doen.

De modder is wel een probleem, het is een onverhard fietspad (hei en bos tussen Hilversum en Utrecht). Ik heb het wel eens schoon laten maken bij de fietsenwinkel.
Het is vooral in de winter een probleem.

Ik dacht dat dat voor een speed-pedelec een groter probleem zou zijn omdat de snelheid en de krachten groter zijn.

Als de modder een probleem is, moet je aan een dichte kettingkast of een riem denken, beide varianten hebben een versnellingsnaaf i.p.v een derailleur.

Wat betreft een kettingkast zie ik eigenlijk alleen de Sensa Treviso Power N7. E-bikes met riem zijn er in grotere aantallen maar wel prijzig.

Ik heb even met een fietsrouteplanner gespeeld maar is die weg de N417/Koningin Wilheminaweg 80 km/h weg? Ja, niet al te plezierig om daar langs te fietsen en begrijpelijk dat je daar liever korter dan langer langs fietst. De enige ander optie met een e-bike is die Oostelijk van de A27 maar die is snel 3 km langer. Jammer hoor dat er geen aantrekkelijkere route is.

1 like

Voor een fluisterstille speed pedelec zou je kunnen kijken naar exemplaar met achterwielmotor. Deze kun je aantreffen op merken als Stromer, Klever, MTB Cycletech en Kettler. Genoemde merken hebben ook varianten met riemaandrijving.

1 like

Ja dat klopt!

Op zich valt het mee. Ik forensde een tijd naar de Bilt, toen nam ik idd het oostelijke fietspad Hollandsche Rading - Maartensdijk - Groenekan.
De andere optie is west, via Egelshoek door de weilanden (Bert Bospad).
Het zijn allemaal hele mooie routes.
(En voor echt mooi & moddering neem je het pad over de Trilvenen naar Tienhoven, maar dat is naar Maarssen en niet naar Utrecht)

Bedankt voor de Sensa Treviso tip!

Bedankt!