Suggestie kleine verbetering genereren GPX-file

Beste allemaal

De routeplanner (webversie) schrijft de naam van de route weg bij de metadata, en
niet bij de route zelf. Daardoor kan mijn Garmin Etrex 32x deze naam niet vinden. Het blijkt dat de Etrex de naam van de route wel kan vinden als deze na de tag rte (met punthaken) staat, en gemarkeerd is met name en slash name tags. Dit kan handmatig worden toegevoegd, maar het zou gebruikersvriendelijker zijn als de routeplanner het zo zou doen.

Beste Barend,
Als je de GPX download, wordt deze standaard opgeslagen met de naam:
fietsersbond-dd-mm-yy-nummer-routeplanner (dus met de datum van vandaag en een uniek nummer)
die download komt automatisch in je download folder.
Ik begrijp niet helemaal hoe je de file dan niet kunt vinden.
Ik zal je vraag in ieder geval aan de backoffice voorleggen.
Groet,
Pauline Weder, Routeplanner

@barend7 , ik vraag me af hoe die automatisch gegenereerde naam er uit zo moeten zien.
De naam moet bijvoorbeeld leesbaar zijn op GPS apparaten uit de begintijd.
Toen bestandsnamen uit niet meer dan acht tekens movhten bestaan.

Beste Pauline,
Ter verduidelijking: het probleem was dat mijn Etrex wel de route uit het GPX bestand overnam, maar niet de naam van de route. In plaats daarvan noemde hij elke route “route”. Dit was niet handig als ik meerdere routes in de Etrex wilde laden. Inmiddels heb ik achterhaald wat het probleem veroorzaakt. De oplossing is om handmatig de regel met de naam van de route uit de metadata nog een keer naar het tre deel te kopieren. Mijn suggestie was om dit in te bouwen in de routine die het GPX-bestand genereert.

Beste Pjottr, dank voor je vraag. In mijn antwoord op de reactie van Pauline heb ik het probleem hopelijk verduidelijkt. Over de bestandsnaam: in de routeplanner kun je de naam van de route invoeren. In de XML code komt die door de gebruiker gegeven naam wel in het metadata deel te staan, maar niet in het rte deel. Overigens is de door de gebruiker ingevoerde naam niet terug te vinden in de bestandsnaam. Dat zou misschien wel handig zijn. Het lijkt mij ook geen probleem als de routeplanner de naam van de route tot 8 tekens zou beperken. Samengevat: in de routeplanner is de mogelijkheid ingebouwd om als gebruiker de route een naam te geven, alleen het lijkt het erop dat dit niet helemaal is afgemaakt.

Beste Barend,
Bedankt voor de verduidelijking.
Ik heb het voorgelegd aan de backoffice.

Met vriendelijke groet,​

Fietsersbond

Facebook Instagram LinkedIN Twitter YouTube

Pauline Weder

W. www.fietsersbond.nl

De Fietsersbond zet zich in voor veilig en comfortabel
​fietsen en levert daarmee een bijdrage aan een leefbaar,
​gezond en actief Nederland én aan fietsgeluk voor iedereen!

In overleg met de backoffice is besloten geen aanpassing te doen:
Reply:
Wij hebben de naam namelijk in trk staan; de metadata is extra.
Als een rte element wordt gecreëerd met alleen de naam, kan het bijv. zijn dat sommige devices dit juist zien als een lege route.
Dit komt verder niet voor in andere online tools, en lijkt er op dat dan Etrex eerder een uitzondering is.

Met vriendelijke groet,
Pauline

Dan is de oplossing de gedownloade GPX-file te editen, als volgt. Voeg onder de rte-tag een nieuwe regel toe met daarin de naam van de route. Markeer de naam van de route met een name-tag en een eind-name-tag. Precies zo’n regel vind je overigens al bij de metadata, dus je kunt hem daarvandaan kopiëren.