Te hard fietsen

Het is goed dat de fiets wordt beschermd door de Fietsersbond. Ik lees echter weinig over de fouten die fietsers maken, zoals veel te hard fietsen, links en rechts inhalen, tegen het verkeer in fietsen, op de stoep rijden, slalommen tussen voetgangers en auto’s en geen doorgang verlenen bij stoplichten, dat wil zeggen een opening laten in de wachtrij. Dat is ook het geval bij zebrapaden die rustig worden geblokkeerd. En dat elke dag. Ik fiets zelf elke dag, en heb geen auto. Bedankt vrije fietser.

helemaal eens met asseemnes

pak die idiote racers op brommers maar eens aan. Die rijden me nog eens dood en/of zichzelf....

Veel fietsers nemen het inderdaad niet altijd zo nauw met de verkeersregels, dat is best opvallend. 
Dat daar best aan gedaan zou mogen worden ben ik het wel mee eens.
Maar te hard fietsen ?
Een snelheidbeperking voor de fiets ?
Nee, daar kan ik me weinig bij voorstellen. 

Ik heb een snelle fiets en een redelijk trapvermogen. (als voorbeeld: gister haalde ik een scooter in, die 45 reed. Vond hij hopelijk niet leuk.) Gezien de snelheden neem ik aan, dat de snelheidslimieten voor auto's ook voor fietsers gelden. Binnen de bebouwde kom rijd ik overigens rustig. Bij ongelukken heb je toch ook vooral jezelf. Een snelheidsbegrenzer lijkt mij niet nodig. Snelheidsverschillen buiten de bebouwde kom zijn volgens mij voor beide partijen lastig.

Het probleem dat ik reeds enige malen heb gesignaleerd is dat fietsers op een elektrische fiets veel sneller gaan dan gebruikelijk voor fietsers en daardoor gevaarlijke situaties veroorzaken.

Doordat de snelheid van deze fietsers in de stad weinig verschilt van die van auto’s kunnen zij geruime tijd in de dode hoek verblijven

Vooral bij rotondes doen zich gevaarlijke situaties voor als een fietser op het fietspad van de rotonde sneller rijd dan een auto op de rotonde.

Zelf heb ik nu meerdere malen meegemaakt dat een elektrische fiets die ik voor de rotonde passeerde, mij juist voorlangs passeerde op het moment dat ik wilde afslaan op de 3e poot, ondanks dat hij een grotere cirkel aflegde.

Deze fietser zat voortdurend in mijn dode hoek en ik was blij dat ik tijdig kon stoppen.

Ook de langzame beenbeweging verhult in het algemeen de snelheid, dus bij tegemoet komende fiets is de snelheid lastiger in te schatten omdat de beenbeweging het beeld verwarrend maakt

Ook ben ik van mening dat sommige oudere fietsers zo relaxed - en zwaar elektrisch ondersteund- fietsen dat zij onvoldoende alert zijn om indien nodig stevig te remmen, nog afgezien van de beperkte remkracht (tov even snelle bromfiets)

Naar mijn mening zijn zij zich ook onvoldoende bewust van hun snelheid, in tegenstelling bv tot wielrenners of bromfietsers.

Laat mij svp weten op welk forum dit probleem mogelijk effectieve andacht kan krijgen, daar ik meen dat juist deze categorie fietsers een toename van het aantal dodelijke verkeerslachtoffers heeft gezien de laatste jaren

Ik denk dat men in het verkeer mee moet gaan met zijn / haar tijd.

We leven niet meer in de jaren 80 met de opgevoerde brommers.

Iedereen klaagt en weet dat (snor) scooters, racefietsen, elektrische fietsen, de velomobiel (gesloten ligfiets) hoge snelheden kunnen halen.

Zeker de velomobiel kan rond de 50 kilometer per uur. Je ziet deze haast niet doordat deze laag bij de grond ligt.

Maar wat zijn nu echt de gevaren door de fietsers? Volgens mij de fietsers die geen licht voeren, en dat is zeker niet alleen de jeugd. Als je op een scooter of motor met een helm op zit of scooter met windscherm, is het zicht minder in het donker dan zonder. Zeker bij mist en regen zie je de fietser zonder ligt niet rijden.

En wat te denken van de heen en weer zwalkende fietsers die op de mobiel een ander liedje op zoeken en zonder handen rijden?

Deze twee laatste groepen zou men eerst aan moeten pakken en zeer hoge boetes geven.