Tekort aan voorzieningen langs recreatieve fietsroutes

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/tekort-aan-voorzieningen-langs-recreatieve-fietsroutes/

Fietsers ergeren zich aan beperkte aanbod wc’s, bankjes, water- en oplaadpunten Fietsen voor het plezier is in ons land immens populair. Van lange fietstochten tot korte ommetjes, vanaf huis of tijdens vakanties. Maar het aanbod van paden en wegen is niet berekend op het toegenomen en veranderde gebruik. Onvoldoende aanvullende voorzieningen langs de route zorgen…

De Fietsersbond zou mij als fietser meer helpen met het stellen van prioriteiten.
In plaats van de zoveelste tekortkoming aan te kaarten.

Wat is volgens mij echt belangrijk?
Brede fietspaden
Goede omleidingsroutes bij wegopbrekingen

Het verbaast me dat de onderzoekers geen uitspraken doen over de prullenbak bij een bankje.
Natuurmonumenten plaatst, om hen moverende redenen, heel nadrukkelijk geen prullenbak bij de bankjes op hun terreinen. Ik kan me daar in vinden.
Maar veel fietsers hebben daar grote problemen mee. Die ik dan weer niet begrijp.
Ondertussen is het bij veel bankjes een zooitje.

Ja, er zijn te weinig bankjes.
Maar je hebt tegenwoordig heel mooie lichtgewicht compacte stoeltjes die in de fietstas passen.

Ik kan leven met een bankje zonder toiletvoorzieningen.

Mijn stoel.

1 like

Net als @stoempert kan ik leven zonder toilet voorzieningen. Ik heb zelfs ontdekt op mijn (eerste) meerdaagse fietstocht, dat ik zelfs buiten allerlei luxe en/of gemakzuchtige dingen kan. Ook tijdens de meerdaagse kanotochten heb ik ontdekt dat veel dingen niet noodzakelijk zijn, vooral met het (volledig illegaal) wildkamperen.
Maar wat op mij van toepassing is, hoeft dat niet voor anderen te zijn.
Je zult maar maag/darmstoornissen hebben, maar voor de overige gezondheid graag willen fietsen; dan ben je blij met meer toiletten. De meeste recreatiefietsers fietsen met mooi weer; een extra waterpunt is dan welkom. Een meerdaagse tocht met een electrische fiets kent weer andere uitdagingen i.v.m. actieradius en dan is een openbaar oplaadpunt een uitkomst, en als daar een bankje bij staat: een godsgeschenk!
Er zo over nadenkend, als er meer bankjes, waterpunten en oplaadmogelijkheden komen, dan zal ik er schaamteloos gebruik van maken, ondanks dat ik het niet per se nodig ben.

Helaas zijn niet alle gemeentes bereidwillig om picknick tafels te plaatsen want dan moeten ze ook de rommel die achtergelaten wordt opruimen of de afvalbakken legen.
Daar kwam ik achter toen ik als vrijwilliger voor de Fietsersbond van een grote sponsor in de zorgsector een bedrag kreeg voor de aankoop van een picknick bank in een gemeente in Friesland.
Een enorme tegenwerking van de Friese natuur organisatie om de bank geplaatst te krijgen op een mooie fietsroute want dan moesten ze de afvalbakken legen.
Uiteindelijk kreeg ik de medewerking van Fietsersbond Friesland om het transport van de picknick tafel
te financieren en bij de fietserspont Schalkediep aan het Pr.Margriet kanaal te laten plaatsen met de hulp van vrijwilligers. groet Fietserspont schipper H.R