Teller moedigt fietsers aan te stoppen voor rood licht

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/teller-moedigt-fietsers-aan-te-stoppen-voor-rood-licht/

Een rood licht is een duidelijk signaal, maar wordt niet door iedereen opgevolgd. Uit een proef van ANDC, Gemeente Amsterdam en Dijksterhuis & Van Baaren blijkt dat fietsers eerder geneigd te zijn te stoppen voor rood licht wanneer een teller aangeeft dat veel anderen dit ook doen. Op een druk kruispunt in Amsterdam werd een…

In Spanje en Engeland heb ik ook teruglopende tijd gezien. En dat helpt ook aanzienlijk. Minder stress!!
Dan wordt wachten countdown…
Maar waarom niet zoals in Duitsland groen oranje rood rood oranje groen.
Met de huidige technieken een fluitje van een eurocent! :wink:

De wachttijdtellers in Rotterdam geven de te verwachttijd in secondes aan.
Ze bevallen mij goed. Ik heb er vertrouwen in.
Hoewel ze soms een te korte wachttijd voorspellen.

Ik hoef niet te weten hoe veel vertrouwen andere fietsers hebben in die voorspelling.
Ik trek mijn eigen plan.
Dat plan is tijdens de ochtend/avondspits anders dan op de meer rustige tijdstippen van de dag.

Die “wachttijd-terugloop-tellers” vindt je inmiddels door het hele land, zelfs (bij mij) in het buitengebied. Her is prettig te weten hoelang je nog mag wachten.

Die tellers zijn echter iets anders dan wat @system aangeeft. Dat is, volgens de tekst, echt een drukknop met een teller die bijhoudt hoeveel mensen voor rood zijn gestopt.
In mijn verbeelding zie ik jongeren al tig x die knop indrukken; geeft toch een vertekend beeld, denk ik zomaar. Ook de controle een paar maanden later (hoe?) wie er nog stopt, zal eveneens dan een verdachte uitkomst geven.

1 like

Fietspaden zijn smal.
Je kan je als laatste in een wachtrij niet naar voren dringen.
De houding van de eerstwachtende fietser jegens een verkeerslicht is bepalend voor alle fietsers achter hem/haar.
Als de eerste fietser keurig wacht, tellen de onderzoekers alle fietsers er achter ook als keurig wachtend. Inclusief de mokkende fietsers.

Ik roep altijd keihard “GROEN!!!” wanneer een fietser net door rood gereden is en wij inderdaad groen krijgen.

Op meerdere plaatsen op aarde is het fietsers, bij wet, toegestaan om (voorzichtig) door een rood licht te rijden.
Dat heet de Idaho stop.
Wat fietsers altijd al plegen te doen bij de nadering van een verkeerssituatie, is in 1982 in Idaho gelegaliseerd.

Ik heb nooit in de USA gefietst.
En kan niet beoordelen hoe de situatie daar anders is dan hij ons.
Maar de Idaho stop vind langzaam zijn weg over de wereld.
Ook Parijs.

Zulke wetten houden het fietsen leuk.

1 like

@fietserbill er zijn situaties te bedenken waarbij de Idaho stop uitkomst biedt. Denk bijvoorbeeld aan het rechtsaf slaan. Ik zie overigens steeds vaker dat het is toegestaan. Met regelmaat pas als ik al voor rood gestopt ben.
Er zijn ook heel veel situaties denkbaar waarbij het ronduit levensgevaarlijk is om, zelfs voorzichtig, toch door rood te gaan. Zeker bij kruisingen in de randstad, met name tijdens spitsuren. Op meerdaagse fietstochten probeer ik grote steden danook (om meerdere redenen) te vermijden, maar dat terzijde.
Mensen hebben baat bij eenduidigheid. Je mag of altijd door rood, of je mag nooit door rood. Soms wel en soms niet geeft verwarring, en veel discussie als het mis gaat. Een extra verkeersbord om aan te geven wanneer wel en wanneer niet leidt af. De verwachting dat fietsers wel braaf zullen stoppen als een extra bord dit aangeeft is bovendien… naïef.