Terugtraprem rollerbrakes ombouwen tot handrem

Ik heb onlangs mijn stadsfiets overlaten komen naar het hoge noorden. Deze fiets is uitgerust met rollerbrakes voor en achter. De achternaaf is een Shimano Nexus 8 verdnellingsnaaf. Zijn er hier mensen met ervaring met het ombouwen van een dergelijke rem? Ik zou graag een handrem gebruiken achter, het voelt er onprettig om met een terugtraprem bergaf te rijden.

Je profiel zegt “Surly Big Dummy met pugsly voorvork”, is dat de fiets waarover je praat?

Een terugtraprem is wat anders dan rollerbrakes, rollerbrakes bedien je met de hand maar zijn minder geschikt voor lange afdalingen. Zie hier voor een overzicht.

Of je fiets geschikt is om om te bouwen is voornamelijk afhankelijk van nokjes op het frame. mocht je rollerbrakes hebben dan moet je ook de naven vervangen en zou ik niet de moeite nemen.

Nee, het over een workcycles fr8, een fiets welke ik in Nederland tot mijn beschikking had en heb deze overlaten komen puur uit nostalgie eigenlijk. Andere naven zijn niet zo zeer het probleem, ik vind dat het waard. Helaas zitten er geen nokken op het frame.

De Surly heeft twee hydraulisch bediende schijven en die remt als een beer.

Aha, een WorkCycles Fr8, is het deze, voor en achter rollerbrakes? (in je eerste bericht schrijf je terugtraprem)

Voor het ombouwen naar een velgrem heb je nokjes nodig en voor schijfremmen heb je ook bevestigingspunten nodig, IS/PM 6"/PM8" en die lijken niet op die fiets te zitten.

Het is idd een terugtraprem achter, sorry voor de verwarring mijn Nederlands is aan het verwateren.

Ik heb even foto’s van de naaf gemaakt



De belangrijkste rem is de voorrem. Bergaf gebruik je vooral de voorrem. Achter alleen om nog wat bij te remmen. Ook bij het ontbreken van cantilever-nokken is er een mogelijkheid om een effectieve voorrem te monteren. In het ergste geval moet je een gat door de vorkkroon boren. Tektro (R559, bereik van 53 tot 73mm) heeft handremmen met lange hoeven: hier recent in een oude stalen tandem.


Middels een home made montageplaat wordt ook het achterwiel met deze remmen vertraagd:

Zonodig: Tektro R559 Long Rim Brakes Set - bike-components

Aanvulling: het achterwiel dat je hier ziet is voorzien van een Big Apple 50-559 band. De montageplaat is nodig omdat de originele wielen-banden 37-590 waren, zonder remvlak. Een lastige maat. Zo te zien zou ook 55-559 nog passen (WorkCycles Fr8). De velgen moeten wel een remvlak hebben.

2 likes

Sorry voor het late antwoord, mijn excuses daar voor. Hartelijk dank voor de foto’s, daar kan ik wat mee! Hoe dik is de plaat die u heeft gebruikt op uw fiets?

Dikte plaat? Weet ik niet precies, mijn jongste zoon is de constructeur. Nagevraagd: 3mm staal.

1 like