Test: Bikezac 2.0

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-bikezac-2-0/

Op het filmpje ziet de Bikezac er top uit, maar als je hem bestelt en thuis bezorgd krijgt, ziet hij er wat flodderig uit. Plus- en minpunten + Goed te dragen als schoudertas + Makkelijk te bevestigen + Sterke stof – Past niet veel in – Kan niet goed dicht als het regent – Eenzijdige…

En ik heb me allang neergelegd bij het feit dat ik met die truttentassen voor schut loop (fiets)

Uit de video van de Slotentest:

Screenshot_20220712_204341

Zo truttig is dat toch niet?? Past prima op een stadfiets!

Ik doe boodschappen met een rugzak (die ik op mij heupen draag) maar dat is omdat ik het handig vindt dat je die direct in de winkel kan inpakken.

Al fietsend, is een schoudertas gevaarlijk.
Je aandacht gaat te vaak meer uit naar de tas, dan naar het verkeer.
In die zin is een schoudertas die je aan de fiets kan hangen, een verbetering.

Al lopend vind ik een schoudertas een onding.
Je bent voortdurend bezig om de tas goed te laten hangen.
Als je voorover bukt, valt alles er uit.
Dat is bij deze Bikezac niet anders.

De beste keuze blijft de fietstas die je ook als rugzak kan gebruiken.

De enige fietstas die je ook als rugzak kan gebruiken die ik ken is de Ortlieb Vario. Die heb ik in gebruik voor woon-werkverkeer maar die is veel klein voor serieuze boodschappen.

Ik gebruik gewoon de dubbele fietstas.
Ik vind het niet zo’n groot probleem om, nadat ik de boodschappen in de fietstassen heb gedaan, de winkelwagen weg te zetten.
Toegegeven, ik woon niet in een grote stad, dus diefstal van de boodschappen is (nog) niet aan de orde.

Ik gebruik de dubbele fietstassen (inderdaad van oma, zij kon niet meer fietsen en heeft mij haar fiets gegeven) en heb een mandje aan het stuur.
Als ik weet dat ik veel moet halen en het past niet in de 2 tassen en mandje, neem ik een rugzak mee.
Die is op de juiste lengte afgesteld en zorgt er samen met de 2 gevulde fietstassen voor dat ik mooi in evenwicht blijf.

Ik gebruik een boodschappen/transport fiets met een paar zogenaamde offiice bags van Ortlieb
met rolsluiting. Ze zijn afneembaar maar laat ze altijd aan de fiets hangen.
Tassen met rolsluiting zijn vooral handig voor als je de tas geheel open wil laten.

De boodschappen in 1 of 2 katoenen tassen van AH passen dan in deze ruime tassen.
Nu woon ik niet ver van de supermarkt en is er niet de noodzaak voor grote hoeveelheden.
Dergelijke fietstassen zijn duur maar lijken lang mee te gaan, ook omdat sluitingen e.d. vervangbaar zijn.

Ik doe boodschappen in eigen dorp met de kronan, daar zit een grote mand voorop. Als ik verder weg (ander dorp, ca 7km) boodschappen doe, heb ik de hook’d, eek plastic ding waarmee ik twee gewone tassen aan de bagagedrager kan hangen. Ik heb dan ook liefst aan twee kanten belading, dat fietst fijner.